Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Sniperace skrev:Händer tydligen många, en kompis råkade ut för samma på Kastrup strax innan han skulle på flyget.
Telefonen blev för varm att hålla och dog sedan.
Tänk om den börjat brinna under flygningen.
Själv har jag varit med om svullna batterier i sådana man kan byta dessa men aldrig hög värme eller ännu värre brand.
proton skrev:Lithium och fukt är ingen bra kombo , speciellt saltvatten, har varit med om rykande batterier som blivit runda , men inte i mobil som tur är så det gick fort att separera batteri och kasta det åt sidan , laddning medför värme och då kan de reagera plötsligt när man minst anar ? så lämna aldrig laddning obevakat
Piscovery skrev:Det är otäckt med svällda mobilbatterier. Batterierna kan bli riktigt varma. Riktigt illa om det blir intern kortslutning i batteriet, då kan det bli "thermal rush". Jag har sett tester när man på kontrollerat sätt simulerat intern kortslutning på Lithium-jon batteri i AA-storlek (minns ej exakt storleken). Temperaturerna blev så mycket 600 grader, och över 300 grader under flera minuter.
Nitro skrev:Förr slapp man dessa problem![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
ZaphodB skrev:Piscovery skrev:Det är otäckt med svällda mobilbatterier. Batterierna kan bli riktigt varma. Riktigt illa om det blir intern kortslutning i batteriet, då kan det bli "thermal rush". Jag har sett tester när man på kontrollerat sätt simulerat intern kortslutning på Lithium-jon batteri i AA-storlek (minns ej exakt storleken). Temperaturerna blev så mycket 600 grader, och över 300 grader under flera minuter.
Finns exempel där laster med just LiPo batterier fått flyg att krascha efter brand (fraktplan som haft stora laster av batterier), just på grund av att branden blir så het att den inte går att släcka med flygplanets inbyggda släcksystem i lastutrymmet.....
300-600 grader är lågt, och förutsätter att reaktionen inte övergår i en brand.....
Mvh, ZaphodB
Nitro skrev:Förr slapp man dessa problem![]()
För att följa länken så måste du registera dig.
Harbard skrev:Sysslar en hel del med RC och merparten av mina Lipo-batterier sväller upp förr eller senare pga för hård laddning eller vad det nu kan vara. En del sväller upp när de blir urladdade för mycket. Just mobiler har jag Aldrig upplevt att batteriet blir varmt eller sväller. Jag kör bara på äldre mobiler då dessa har längre batteritid och överlever en vandring / överlevnadstur.
Tog med mig en ny Nokia till skogen, skärmen sprack. Köpte en Samsung S4 höll inte mer än 6 månader tills det började bli programvaru-problem och tillslut pajjade kretskortet. Nu använder jag en gammal samsung när jag väl har mobil.. tar sällan med mig telefon ut, jag tycker det skapar samhällsproblem och psykiska störningar hos unga människor, vilket är rätt så hårt bevisat idag. Vad är det för fel i att INTE veta eller INTE kunna nå någon på några timmar/dygn/månader/år? Hemfån räger väl?
Leopold skrev:Hmm... jag läste som hastigast rubriken till "stulna mobiltelefoner och upplåsta batterier" och tänkte vad fasen är detta för Renegade tråd
Men ja jag fattade snabbt... En fråga: är det bara just batteritekniken LiPo eller drabbar detta potentiella explosionsartade bekymmer även vanliga Lithium-jon?
Inte att leka med prylar som kan nå 300 - 600 grader och inget man vill ha i fickan precis om man ska vara ärlig.
[/quote]ZaphodB skrev:
Alla batterier som är baserade på Lithium i någon form kan bli farliga om de antingen är feltillverkade (därför du ska undvika billiga kina-batterier utan känt märke), eller om de laddas felaktigt och saknar den där kretsen som ska skydda batteriet mot överladdning, eller om batteriet råkar ut för fysisk misshandel.
Mvh, ZaphodB
ZaphodB skrev:... undvika billiga kina-batterier utan känt märke), eller om de laddas felaktigt och saknar den där kretsen som ska skydda batteriet mot överladdning,
Leopold skrev: celler till tex e-cig, där får man nog välja celler med omsorg pga högt strömuttag.
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster