Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kapten Kamin skrev:Avalonblower skrev:Man får lära av historien.
Hur såg det ut tidigare?
Vad är skillnaden då mot nu?
Jag är ledsen, men det säger mig ingenting.
Jag va inte med förr, så dessa svunna tider har jag bara hört som fabler.
Var det att det inte fanns licenskrav som lockade mer då?
Var det att du inte behövde va ansluten till förbundet som gjorde det så mycket lättare.?
Va det att du inte behövde visa din kompetens med ett skyttekort?
Va korven godare?
Ge gärna nåt konkret exempel på vad som skulle få en större bred inom FT idag. Jag är den första att haka på om du har lösningen.
Avalonblower skrev:Oavsett om man pysslar med företagande, organisationer, bloggande eller tävlingsverksamhet så krävs det en ganska lång startsträcka innan man bygger upp en volym.
Avalonblower skrev:att exempelvis kräva licens är ett högst rimligt krav, men att skapa alla icke-juridiska begränsningarna (skyttekort, klubbmedlemsskapskrav, tävlingslicenser) etc var det.
Avalonblower skrev:Fallmålsskyttesporten i Sverige saknar helt enkelt en instegsklass värdig namnet, ett pröva-på-år duger inte.
Avalonblower skrev:stängda tävlingar
Sen anser jag att klubbmedlemskap är självklarhet. Hur ska klubbarna annars få ekonomisk bärighet? Vem ska betala för kalaset om alla bara vill komma till dukat bord?
Debutantklassen är en fantastisk och mig veterligen helt unik möjlighet att få vara med och prova på sporten helt utan motkrav. Jag vet ingen annan sport som har så öppna dörrar?
Den möjligheten ska vi värna om.
Skyttekort och tävlingslicens är ett bra sätt att visa försäkringsbolag och polisen att vi tar säkerheten på allvar. Skulle olyckan vara framme så vill inte jag vara oförsäkrad idag.
Jag är helt medveten om att vissa inte fixar när det blir "för seriöst" och det blir krav på någon slags motprestation. Men då är man enligt mig inte heller tillräckligt intresserad av skytte i organiserad form.
Avalonblower skrev:Klubbarna cashar in på de som väljer att tävla i klassen 16J. Att man på detta sätt "subventionerar" 10J får man se som en investering för framtiden
Avalonblower skrev:alla som skulle tävla hade med sig ett eget fallmål som samlades ihop av arrangören under inskjutningstimman
Avalonblower skrev:Han väger mellan att tävla eller att inte tävla och mäter sedan kostnader och omak
Avalonblower skrev:.. räta upp verksamheten..
Kapten Kamin skrev:Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?
Avalonblower skrev:Man får lära av historien.
Hur såg det ut tidigare?
Vad är skillnaden då mot nu?
börne skrev:Kapten Kamin skrev:Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?
Det vill man inte ha på något sätt i samhället... dock är det ju många slashasar som försöker
Men är kanske dags att sätta punkt för denna diskussion i denna tråden, känns som att den sabbar Forshagas klubbtråd! Det var nog mitt fel att det började då jag drog in skillnader mellan klubbar osv!
Vilken klubb/förening vill ha folk som åker snålskjuts?
Inte Forshaga i alla fall. Prova på, är alla välkomna att göra men jag tänker inte betala för folk som vill glida med gratis.
Så banbygge ska ske en timme innan tävling? Med mål som man inte har hunnit testskjuta och kontrollera? Som upplagt för problem...
Vad det är för "kostnader och omak" du menar finns med debutantklassen.? Det är ju bara för vem som helst att dyka upp och prova på.
Jag tycker allt luftskytte är kul, men det jag brinner för är ren Field Target.
Kapten Kamin skrev:Jag tycker det är en viktig fråga, så det gör inget att det lyfts fram här.
Jag upplever det definitivt inte som att det är för få FT skyttar för att tävlingarna ska bli hållbara.
Kapten Kamin skrev:Så banbygge ska ske en timme innan tävling? Med mål som man inte har hunnit testskjuta och kontrollera? Som upplagt för problem...
Avalonblower skrev:Vad det är för "kostnader och omak" du menar finns med debutantklassen.? Det är ju bara för vem som helst att dyka upp och prova på.
Ja, första året. Sedan gäller klubbmedlemskap, skyttekort, tävlingslicens, deltagaravgift osv...
Avalonblower skrev:Kapten Kamin kan slappna av
Kapten Kamin skrev:Avalonblower skrev:Kapten Kamin kan slappna av
Som jag sagt till dig tidigare, så ser jag gärna fler skyttar.
Det är bland annat därför jag senaste åren har:
startat upp FT i ny förening.
startat upp ungdomsverksamhet
haft provapåskytte för skolklasser.
haft provapåskytte vid andra skyttetävlingar i klubben.
fått in 8 nya medlemar till klubben.
Hur ser ditt facit ut?
Avalonblower skrev:Dyker det upp någon fri tävling så är jag redo, annars så rullar tillvaron på som vanligt för min del.
Kapten Kamin skrev:En av dom nya i Norge ville titta förbi och få lite coachning.
gubbe skrev:Kapten Kamin skrev:En av dom nya i Norge ville titta förbi och få lite coachning.
Han har vett att välja dom bästa.
Återgå till Skytteklubbar och föreningar
Användare som besöker denna kategori: Ture Sventon och 0 gäster