Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:bjerka skrev:Jaja, det tror jag vad jag vill om. För de pengarna hade ju fått en Flodman.. haha min hagelbössa var gratis.
Jag antar att du skjuter mycket lerduvor eftersom du valde den byssen..
Han skriver ju dock "köpte en 22:a till och en hagelbössa för 53000kr"
Alltså två bössor för 53k.
Frank69 skrev:börne skrev:bjerka skrev:Jaja, det tror jag vad jag vill om. För de pengarna hade ju fått en Flodman.. haha min hagelbössa var gratis.
Hagelbössan kostar 53000kr. (anses som billigt, en liknande Beretta DT11 kostar över 90000kr)
22:an... Anshutz 1416 HB ligger på ca 9300kr.
(men nog om krutvapen.)
Som jag nämnde tidigare så är det en hobby som kan kosta en del.
Finns ju egentligen inga andra gränser än de man själv väljer.![]()
Har 11luftvapen i dagsläget... 2på licens.
Något som jag nästa år behöver lägga en del på är sikten.
Vad var det för hagelbössa då?Frank69 skrev:börne skrev:bjerka skrev:Jaja, det tror jag vad jag vill om. För de pengarna hade ju fått en Flodman.. haha min hagelbössa var gratis.
Hagelbössan kostar 53000kr. (anses som billigt, en liknande Beretta DT11 kostar över 90000kr)
.
Martin skrev:Vad var det för hagelbössa då?
Frank69 skrev:bjerka skrev:Hagelbössa för 53 lakan ? Kan det vara en Flodman månne ?
Nop, sån har jag inte råd med...![]()
viewtopic.php?f=129&t=17563
MarshalDan skrev:Jag vill inte ens räkna.
MarshalDan skrev:Nu har jag hittat en BSA 240 jag funderar på ochså.
Marcus.soderlund skrev:Så för vad de ger så är det inga stora pengar att tala om
Luftpangarn skrev:Lustigt att Börne tog upp denna tråden just idag. För igår tänkte jag igenom kostnaderna för mitt luftskytte, och tänkte faktiskt skriva en rad om hur billig denna hobby är!
Ärligt talat, är det svårt att hitta en hobby, som per timme skoj, ens kommer i närheten av hur billigt detta är!
Resor till och från tävlingar, tycker jag faktiskt snarare hamnar på semesterresekontot. Man kan ju skjuta hemma på tomten eller dylikt. Att man väljer att resa någonstans, där man kan göra något annat än endast ligga på en strand, har jag väldigt svårt att se som någon orimlig avvägning.
Själv har jag en vrickat dyr livslång hobby med modelljärnvägar. När jag var liten, dvs före 15 års ålder, gick det nog runt med sälj och köp med vinst - som doch hela tiden gick till mer järnväg.
Som vuxen har jag äntligen kunnat gå över till det jag verkligen alltid velat - nämligen äkta ångdrivna modellånglok i skala 1:32. Det är det bara vuxna gubbar som sysslar med, för tex mina lok kostar mellan 15-50 tusen styck. Har fyra, ett femte på gång.![]()
Till det skall läggas typ 100 papp på vagnar. Sedan skall man ju ha spår... Och som vanligt, skall man vara ärlig, inte fan får man sannolikt hälften tillbaka vid försäljning. Sjuukt mycket penar mao.
Luftskyttet har senaste året, som är mitt första på 35 år, har vapen kostat 13'500, sikten 2'000kr. Men hälften / litet är det läropengar, för att fatta vad jag är intresserad av. Bulor och tavlor är fjomppengar, jämfört med tex mitt ölkonto.Ungefär som mina första järnvägsvagnar kostade under ett tusen. Idag ligger de på 2-5 tusen styck. Begagnade...
Första geväret, en Artemis 600W CO2 med mag, 2'500kr, Då fattde jag vad jag inte vill ha. Nästa, en begagnad Hatsan AT44-10 PCP med pump, 4'000kr. Tur att få köpa ett enkelt FT sikte till mkt bra pris, så jag kan testa hur FT går till.
Nä, luftskytte är en enkel och billig sport / hobby / nöje!
börne skrev:Marcus.soderlund skrev:Så för vad de ger så är det inga stora pengar att tala om
Det blir lätt mer & mer
vidmark skrev:Alldeles för mycket. Är det nån som känner igen symptomen och har hittat nåt botemedel?
Nitro skrev:vidmark skrev:Alldeles för mycket. Är det nån som känner igen symptomen och har hittat nåt botemedel?
Till viss del har jag funnit botemedel. Har under årens lopp köpt bättre bössor, bättre kikare osv. Nu ligger jag på den nivån där jag är nöjd med tävlingsutrustningen och känner inget behov av att byta upp mig.
Så med facit i hand hade det i vissa fall varit bättre att avakta och spara ihop mer slantar för att köpa bra prylar direkt istället för att köpa något halvbra och det gäller nog speciellt sikte.
Men givetvis så är jag inte helt botad, skulle jag springa på en trevlig pcp tävlingspistol till bra pris så kanske jag hade öppnat lädret.
Sen finns det också diverse modeller av fjäderbössor som jag gärna kan tänka mig lägga vantarna på om rätt tillfälle skulle dyka upp.
Nitro skrev:vidmark skrev:Alldeles för mycket. Är det nån som känner igen symptomen och har hittat nåt botemedel?
Till viss del har jag funnit botemedel. Har under årens lopp köpt bättre bössor, bättre kikare osv. Nu ligger jag på den nivån där jag är nöjd med tävlingsutrustningen och känner inget behov av att byta upp mig.
Så med facit i hand hade det i vissa fall varit bättre att avakta och spara ihop mer slantar för att köpa bra prylar direkt istället för att köpa något halvbra och det gäller nog speciellt sikte.
Men givetvis så är jag inte helt botad, skulle jag springa på en trevlig pcp tävlingspistol till bra pris så kanske jag hade öppnat lädret.
Sen finns det också diverse modeller av fjäderbössor som jag gärna kan tänka mig lägga vantarna på om rätt tillfälle skulle dyka upp.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster