Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
atte69 skrev: ..sunt förnuft räcker längre än man tror.....
aked skrev:Om jag passerar olycka med trafikskadat vilt och har min PCP för skyddsjakt (40 joule) i bilen, hur stora djur är det försvarbart att avfånga med huvudskott? Hur stor anslagsenergi har en kortpipig grytpistol .22, som får användas för avfångning upp till grävling/räv.
Jag vill ej bli åtalad för djurplågeri av någon som kanske ser att jag skjuter två skott för säkerhets skull.
Måste jag kontakta polisen först för att få deras medgivande och låta djuret lida under tiden, fälgkors eller kniv kan vara mycket stressande för djuret?
aked
Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.
bjerka skrev:Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.
Jag har skjutit min i kronografen och ligger på c:a 160J med topshot skitammo :D
Bara7 skrev:Detta tog jag från Polisens hemsida, man får inte själv avliva ett djur av de större som nämns i texten enligt samtal med polisen:
Viltolyckor
Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning.
Renar på väg i norrland.Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.
Anmäl viltolyckor till polisen
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter.
Du måste göra en anmälan till polisen även om djuret inte är synbart skadat.
Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.
Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:
Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.
Beställ markeringsremsa från Nationella viltolycksrådet.
Eftersöksjägare skickas till olycksplatsen
När polisen får besked om en viltolycka görs en bedömning och en kontaktperson från Nationella viltolycksrådet (NVR) kontaktas och rings ut till olycksplatsen. Kontaktpersonen har god lokalkännedom och ser till att ett eventuellt eftersök påbörjas för att minska djurets lidande. Polisen skickas till olycksplatsen i alla de fall en personskada har inträffat.
Polisen och jägarna sammanställer sedan resultaten och statistikuppgifter som sedan ligger till grund för framtida forskning och trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar.
Nationella Viltolycksrådets webbplats
Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.Nitro skrev:Bara7 skrev:Detta tog jag från Polisens hemsida, man får inte själv avliva ett djur av de större som nämns i texten enligt samtal med polisen:
Viltolyckor
Ta varningsmärken för vilt på allvar. Var särskilt uppmärksam under gryning och skymning.
Renar på väg i norrland.Under hösten när många jägare och bärplockare är i skogen ökar också risken att vilda djur söker sig till vägarna.
Anmäl viltolyckor till polisen
Enligt jaktförordningen är den som kört på vissa djur skyldig att göra en polisanmälan och att märka ut platsen där olyckan skett. Skyldigheten gäller älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår. Att inte anmäla en viltolycka är straffbart och kan ge böter.
Du måste göra en anmälan till polisen även om djuret inte är synbart skadat.
Förfölj eller spåra inte ett skadat djur själv. Polisen kontaktar en jägare med särskild kompetens för att spåra det påkörda djuret.
Vid polisanmälan av en viltolycka ska du uppge:
Dina person- och fordonsuppgifter
Var olycksplatsen är, ort, vägnummer och kännemärken (om möjligt ange GPS-position)
Vilken typ av djur som är inblandat, om det finns kvar på platsen eller i vilken riktning det försvunnit.
Markera olycksplatsen
Det finns en speciell markeringsremsa som kan användas för att markera platsen där djuret ligger eller där det lämnat platsen. Om du inte har någon markeringsremsa kan du märka ut platsen med något annat som är väl synligt, till exempel en plastpåse eller en halsduk.
Beställ markeringsremsa från Nationella viltolycksrådet.
Eftersöksjägare skickas till olycksplatsen
När polisen får besked om en viltolycka görs en bedömning och en kontaktperson från Nationella viltolycksrådet (NVR) kontaktas och rings ut till olycksplatsen. Kontaktpersonen har god lokalkännedom och ser till att ett eventuellt eftersök påbörjas för att minska djurets lidande. Polisen skickas till olycksplatsen i alla de fall en personskada har inträffat.
Polisen och jägarna sammanställer sedan resultaten och statistikuppgifter som sedan ligger till grund för framtida forskning och trafiksäkerhetsarbetet på våra vägar.
Nationella Viltolycksrådets webbplats
Det var ju i stora drag vad som stod på sidan jag länkade till.
Vad polisen säger är en sak och vad lagen säger kan vara något helt annat. Givetvis så är ju inte tanken att man ska hålla på att avliva större djur som blivit påkörda på plats. Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas. Sen får polisen säga vad de vill![]()
Hade det varit jag i det fallet och de hade haft några synpunkter på detta så hade jag drivit det till domstol. Givetvis är man ju skyldig att rapportera detta omgående att olyckan skett. Skulle jag då förklara att jag är en jägare och råkar ha ett lämpligt gevär med mig på plats som kan avsluta lidandet så skulle det varit en väldigt fyrkantig polis som hade sagt nej till det, eller väldigt okunnig.
Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.
Skickat från min SM-N950F via Tapatalk
Kapten Kamin skrev:bjerka skrev:Jimmy85 skrev:Beror ju på vad det är för djur. Har för mig från rådjur o uppåt så är du skyldig att ringa polisen samt märka ut platsen. O en grytpistol levererar betydligt mer än 40j.
Jag har skjutit min i kronografen och ligger på c:a 160J med topshot skitammo :D
Får du upp Top Shot i 350 mps i en pistol?
Den ger bara 330 i min Annie 54..
Klart att man blir påföljd anklagad om man avlivar, så fungerar lagen, sedan är det upp till juristerna att förmildra straffet._mik_ skrev:Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.
Var har du fått det ifrån? Enligt förordningens paragraf 40c så får man avliva om djurskydssskäl föreligger. Även fredat vilt.
Har man agerat som Nitro beskriver så kan man nog känna man gjort rätt och absolut inte oroa sig för konsekvenser.
Mig veterligt så är det polisen som har mandat att tillse annan eftersöksjägare än de som har jakträtt på marken men det
är en helt annan sak.
Bara7 skrev:Klart att man blir påföljd anklagad om man avlivar, så fungerar lagen, sedan är det upp till juristerna att förmildra straffet._mik_ skrev:Bara7 skrev:Jag är ganska säker på att du blivit åtalad för grovt jaktbrott.
Var har du fått det ifrån? Enligt förordningens paragraf 40c så får man avliva om djurskydssskäl föreligger. Även fredat vilt.
Har man agerat som Nitro beskriver så kan man nog känna man gjort rätt och absolut inte oroa sig för konsekvenser.
Mig veterligt så är det polisen som har mandat att tillse annan eftersöksjägare än de som har jakträtt på marken men det
är en helt annan sak.
Nitro skrev:Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas.
börne skrev:Nitro skrev:Men den som vet vad han sysslar med t.ex. en jägare som har lämplig bössa med sig kan jag inte se något hinder mot att denne avlivar ett lidande djur som ligger i diket och plågas.
Enligt § 26 i Jaktlagen och § 40 i Jaktförordningen måste en sammanstötning mellan motorfordon och.....................................
Massa text.
Försök inte att själv avliva det skadade djuret om du inte har den kunskapen.
Det är inget hinder för det heller då förhoppningsvis en jägare som i ditt fall har denna kunskap!
För att följa länken så måste du registera dig.
Bara7 skrev:Detta skall jag kolla upp, har för mig att man inte får avliva djuret och inte ens polisen gör det. Det blir att tillkalla jägare-det är trots allt konungens djur det handlar om.
Ring 112, invänta personal som tar beslut.
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst