Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Hostile skrev:Var en runda hos Tobbe igår och han hade precis fått in jsb's nya blyfria ammo. Var tvungen att testa (första burken han sålde) 5.52mm 0.760g (11.75gr). Inget bra väder idag tyvärr, så har bara testat på 10 meter i min fx whisper. Resultatet är mycket lovande inga flyers än och mycket täta grupper. Får se hur det blir på lite längre avstånd när vädert är bättre. Lär väl vara ganska vindkänsliga. Ska även prova i min hw97 och cp2. Återkommer med resultat.
Avalonblower skrev:Verksamheter som behöver mer goodwill, som skyttesporten, kommer ofelbart att försöka dra nytta av detta - precis som att man kör STCC på förnyelsebara bränslen inom bilsporten.
Den praktiska skillnaden är naturligtvis helt oväsentligt, men symbolvärdet blir högt.
Avalonblower skrev: jag hade inte blivit förvånad om vi bara inom några år får fram blyfri ammunition som skjuter bättre än dagens blyade.
Hostile skrev: lokalt är det bättre med mindre eventuella blykulor i gräsmattan.
Nitro skrev:Hostile skrev:
Förvisso krävs det ju då att man träffar kulfånget, haha
Jürgen skrev:Krävs att de miljövänliga varianterna kostar bra mkt mindre, för att de ska bli gångbara
Nitro skrev:Jürgen skrev:Krävs att de miljövänliga varianterna kostar bra mkt mindre, för att de ska bli gångbara
Nä priset är relativt ointressant anser jag.
För min del handlar det bara om precisionen. Går de bättre än de jag kör med idag så är valet givet även om de skulle kosta mer.
Vill ju inte vara negativ, men då man i vanliga fall får lägga ner mkt tid på att prova ut den ammo som går bäst i sin pipa så tvivlar jag på jag helt plötsligt hittar den optimala ammon bara sådär.
Men absolut testar jag mer än gärna och som Leopold nämnde så går den bra så har man ju en bra kulbana vilket är att föredra i FT.
Nitro skrev:Hostile skrev: lokalt är det bättre med mindre eventuella blykulor i gräsmattan.
Alternativt kan man visa särskild omsorg och varsamhet mot miljön och omgivning genom att bygga ett kulfång som samlar upp alla dessa blybitar som sen lämnas till återvinning.
Detta excellenta kulfång kan man som jag gjort även förse med belysning så att det nästan blir en magisk upplevelse att avfyra ett skott under mörka förhållanden när tavlorna är upplysta.
Förvisso krävs det ju då att man träffar kulfånget, haha
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
dano_swe skrev:För min del är den väldigt intressant för inomhusskytte. Hade känts bra att slippa blydamm när man pangar i ett dåligt ventilerat utrymme.
Leopold skrev:Man får nog tänka till litet särskilt om man är van vid hårda kulfång, blyfria kulor brukar vara betydligt snabbare och dessutom ordentligt mycket hårdare => förmodligen en ökad risk för rikoschetter. Men det bör vara hanterbart tex med mjuka kulfång.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster