Dags att uppgradera LGV Olympian som jag fick billigt av Kaptenen
Tyckte den gick lite för slött och det kom ut små bitar av pistongpackningen så det fick bli en operation.
Packningen så inte så illa ut, men den var inte i bra skick när man började peta på den. Något slags gummi/plast som limmats på änden. Det var inte lätt att få bort den, jag fick skära småbitar och sedan peta med en kniv för att få den ren.
För att följa länken så måste du registera dig.Nyckelhålsfattning som på en gammal BSA
För att följa länken så måste du registera dig.Nu när den var ren så var det dags att leta ny packning. Ojdå det borde jag visst gjort innan jag tog isär kanske. Det finns inga packningar som passar rätt av på nyckelhålsbiten utan man får köpa en helt ny del med packning, dyr bit. Den nya är gjord för HWs 25 mm packning, inte 26 mm som de nya.
För att följa länken så måste du registera dig.Projekt sugen som jag var så skulle ingen ny del köpas utan jag svetsade dit en bricka och beställde en 25 mm HW packning istället. Efter lite finputs i svarven (borrmaskin i skruvstycke) så passade den perfekt
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Jag bytte fjädern till en HW 10 jouls fjäder, troligen lite för kraftig eftersom den blåste pippackningen efter några skott i kronografen men jag hittade en oring som passade rätt bra så den får duga så länge. 155
mps istället för 120
mps blev det efter denna lilla renovering.
Jag höjde även siktlinjen med en kinaförhöjning så nu skjuter den i mitten istället för 5 cm meter nedanför.