Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Larzzon skrev:Vad är det för fenomen du upplever med brytningsfelet när du tittar i Sightron kikaren?
Kapten Kamin skrev:Larzzon skrev:Vad är det för fenomen du upplever med brytningsfelet när du tittar i Sightron kikaren?
Svårt att beskriva... Det blir lite mjukare focus..
Inte helt skarpa kanter på 50 meter och 50x.
Det beror inte på parallaxen, den går till runt 52 meter.
Det kan ha att göra med Kromatisk Aberation som förstärks av mitt eget brytningsfel.. Men nu snackar vi om sånt som är utanför mitt expertområde..
Dock har andra som provat mitt sikte tyckt att det funkar bra och som sagt, det har bevisligen funkat för mig också. Jag är petig när jag kallar det "oskarpt"
Larzzon skrev:Själv har jag glasögon på grund av närsynthet,
zpiff skrev:Testa med andra glasögon!
Mina normala glasögon - inte skarpt, men skjutbart.
Utan glasögon, inte bra, men skjutbart...
Med terminalglasögona jag hade av misstag en gång när jag skulle kolla om kikaren satt rakt efter att skruvat lite, skarpt, gissa vad jag använder...
Kga_kille32 skrev:Helt otroligt exakt detta, på 24m och 50x zoom kunde ja lätt läsa det finstilta på postens etikett som satt på,bt.
Kga_kille32 skrev:Men bara på 50x zoom, vid säg 15x är bilden klar från 10m till flera hundra hur man än ställer avståndet.
Kga_kille32 skrev:kändes skumt springa över hos grannen sätta upp sedel på hans hus.
Kga_kille32 skrev:Kapten Kamin
Haha, var är här då...?
Kga_kille32 skrev:Då är vi inte så långt från varandra...Karlskoga här.
Kga_kille32 skrev:Hej
Nitro, pratar vi serien nu eller själva 20 numret?
Ja läste grannens värmepump serie nr på 50m,och ja ser inte ens skylten med blotta ögat.
Kapten kamin
Min parallax går en bit förbi 10m och är kristallklar ner till 9m, läste smörjschemat på min lastmaskin, närmare än 9m gick inte vid x50
Kga_kille32 skrev:Behövs verkligen justerbara fästen?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster