Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
ogster skrev:sexskjutarn skrev:Inga problen att skaffa .177 med andra ord, kanske t,o,m 5,5.
Ja till o med bigbore om det är till ett vapen som inte kräver licens.
Helt problemfritt, om vapnet är licensfritt.
Har du inte läst tråden alls?
ALLA LÖSA PIPOR SÄLJS PÅ LICENS!!!!!!!
Hawkeye skrev:Det är en bra fråga. Om lösa pipor skulle vara licenspliktiga skulle dett leda till oanade konsekvenser. .
öberg skrev:Ett annat argument kan ju vara att om du har en kal 25 i licensfritt utförande och sätter dit en kal 177 pipa så skulle ju bössan kunna skjuta hårdare än 10 joule.
mikebike skrev:öberg skrev:Ett annat argument kan ju vara att om du har en kal 25 i licensfritt utförande och sätter dit en kal 177 pipa så skulle ju bössan kunna skjuta hårdare än 10 joule.
Tvärtom!
öberg skrev:Och om jag fattat dig rätt så menar du att en 177a skall gå långsammare än en 25a med samma fjäder
öberg skrev:Jag har en Patriot i kal .25 som ligger på 250mps och jag fick möjligheten att prova en .177 pipa på den och då gav den strax under 370mps
sexskjutarn skrev:Enligt ogster är dom det, o han är moderator så han kan väll inte ha fel?
sexskjutarn skrev:Ja, tror han bara skojade lite.![]()
sexskjutarn skrev:Kanske en dum fråga, men används verkligen .177 kaliber till något annat än luftgevär, och i så fall borde denna kaliber undantas från piplicens.
mikebike skrev:öberg skrev:Och om jag fattat dig rätt så menar du att en 177a skall gå långsammare än en 25a med samma fjäder
Hastighet uttrycks i m/s, energi i J.
En grövre pipa får högre energi (och lägre hastighet) med samma förutsättningar som en klenare.öberg skrev:Jag har en Patriot i kal .25 som ligger på 250mps och jag fick möjligheten att prova en .177 pipa på den och då gav den strax under 370mps
I ditt eget exempel får du ut ungefär 10J (30%) högre energi med .25 än med .177, eller hur?
Hastighet uttrycks i m/s, energi i J.
En grövre pipa får högre energi (och lägre hastighet) med samma förutsättningar som en klenare.
Ett annat argument kan ju vara att om du har en kal 25 i licensfritt utförande och sätter dit en kal 177 pipa så skulle ju bössan kunna skjuta hårdare än 10 joule.
Hawkeye skrev:Rättsfallet som nämnts ovan är gammalt (1984) och så pass speciellt att det inte kan anses prejudicerande. Det handlar om en person som tillverkat en licenspliktig pistol av delar från en signalpistol och ett luftgevär. Personen hade dessutom en lös pipa från ett luftgevär och HD ansåg att även denna var licenspliktig.
Hawkeye skrev:Som jag läser lagtexten omfattar licensfriheten för effektsvaga luftvapen även delar till ett sådant vapen. Jag vet inte om svenska vapenhandlare kräver licens på lösa pipor men att det säljs lösa pipor på begagnatmarknaden är helt säkert. Sen kan man utan licens köpa lösa pipor i Tyskland.
sexskjutarn skrev:Kanske en dum fråga, men används verkligen .177 kaliber till något annat än luftgevär, och i så fall borde denna kaliber undantas från piplicens.
ogster skrev:sexskjutarn skrev:Kanske en dum fråga, men används verkligen .177 kaliber till något annat än luftgevär, och i så fall borde denna kaliber undantas från piplicens.
Klart den gör.
Tex
CCI V-Max i .17HMR 20grain ger 338J vid mynningen.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster