Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Är det någon som har erfarenhet av de två typerna av magasin på Sig Sauer, dvs cylinder och rullband? Vilket är tillförlitligast, ömtåligast respektive känsligast?![]()
Tack för Caboms svar!
Geväret skrev:Jag har haft min sig xfive diabolo i silver edetion i snart 2 veckor och den har det nya uppdaterade 20 skotts magasinet och det har inte strulat någonting alls har skjutit 1 burk skott och börjat på en andra burk och inga eldavbrott eller fastnade kulor
Luftpangarn skrev:Fick min Sig Sauer P226 ASP igår. Hann bara skjuta tre magasin innan det blev för mörkt ute. Fast det går väldigt snabbt. Ammunutionsförbrukningen lär bli rejäl!Första intrycket är gott. Jag tyckte det var ganska bra drag i den. Iaf tillräckligt för skytte på 5m, men det går nog på längre håll också. Min ursprungliga avsikt är att skjuta snabbt på rörliga mål med den.
Dock reagerar jag på att manteln sitter så löst, att den tom skramlar om man skakar på pistolen. Siktena lär knappast handla på samma ställe efter varje skott, vilket rimligen påverkar precisionen starkt.![]()
Nu undrar jag, om de släppt "X-five" versionen just för att erbjuda en tightare version? Den är ju faktisk några hundra dyrare. Och justerbart sikte, verkar ganska meningslöst, om manteln sitter lika löst.
Det kommer nog bli en hel del skytte mot tavla i vardagsrummet, har jag nu insett. (Varenda reklampaus på TV:n :-D Jag bor i ental, så jag kan busa hur mycket jag vill utan åsikter från omgivningen :-D )
Den enda erfarenhet jag har av pistolskytte, var när jag under några månader ägde en Colt Automatic .45 krut några månader. Men jag tror den var extra tight, för det var ett slags tävlingsversion. Fast den såg helt normal ut. Jag var förvånad över precisionen. (Rekylen var rejäl, armarna kastades upp i luften ;-) )
Så om x-five är tightare, borde man kanske byta? Fast det var ju det där med krånglande bandmagasin...
Någon som har en åsikt?
Borde man valt något utan blowback? (Litet tråkigare.)
Jag gillar att Sigen är helmetall, med "korrekt= vikt.
I denna riktning från TV-soffan, behöver jag bara ta ner en tavla från väggen. (En konsttavla alltså. Vad tror du om mig? Att jag tapetserar väggarna med mina bedrifter i form av skyttetavlor?
Luftpangarn skrev:Jag fick hem X-five versionen idag också. Jag kommer rapportera utförligt! Och kom gärna med frågor, för det kommer nog inte vara så ofta någon kan sitta med båda versionerna i nävarna, och kunna svara på jämförande frågor.Gissa vad fokus i morgon blir
![]()
Jag måste fixa färdigt ett kulfång för vardagsrummet i morgon. För det blåser för mycket, för att bedriva seriöst provskytte utomhus. Tyvärr blir det nog bara 4 m, för det hänger taklampor etc i andra riktningar. I denna riktning från TV-soffan, behöver jag bara ta ner en tavla från väggen. (En konsttavla alltså. Vad tror du om mig? Att jag tapetserar väggarna med mina bedrifter i form av skyttetavlor?)
Omedelbart kan jag säga, att manteln är exakt lika rapplig på båda versionerna. Så jag undrar vilken vits det finns med ställbara sikten? Manteln kan ju röra sig litet mindre än 1mm upp och ner, samt sidledes. Nu lär manteln aldrig inta extremlägena i skyttet. Så faktisk mekanisk inverkan kanske är hälften ?
Ställbara siktet är bara "plain black". De vita punkterna på korn och sikte på "basversionen" känns just nu - innan ett enda skarpt skott - som en bättre sak.
Några mekaniska skillnader finns, men de är inte dramatiska. Field strip är fortsatt
fortfarande omöjligt.
Stora skillnaden - om den finns - har med trycket att göra, tänker jag.
Jag återkommer i morgon!
Hanzki skrev:Luftpangarn skrev:Jag fick hem X-five versionen idag också. Jag kommer rapportera utförligt! Och kom gärna med frågor, för det kommer nog inte vara så ofta någon kan sitta med båda versionerna i nävarna, och kunna svara på jämförande frågor.Gissa vad fokus i morgon blir
![]()
Jag måste fixa färdigt ett kulfång för vardagsrummet i morgon. För det blåser för mycket, för att bedriva seriöst provskytte utomhus. Tyvärr blir det nog bara 4 m, för det hänger taklampor etc i andra riktningar. I denna riktning från TV-soffan, behöver jag bara ta ner en tavla från väggen. (En konsttavla alltså. Vad tror du om mig? Att jag tapetserar väggarna med mina bedrifter i form av skyttetavlor?)
Omedelbart kan jag säga, att manteln är exakt lika rapplig på båda versionerna. Så jag undrar vilken vits det finns med ställbara sikten? Manteln kan ju röra sig litet mindre än 1mm upp och ner, samt sidledes. Nu lär manteln aldrig inta extremlägena i skyttet. Så faktisk mekanisk inverkan kanske är hälften ?
Ställbara siktet är bara "plain black". De vita punkterna på korn och sikte på "basversionen" känns just nu - innan ett enda skarpt skott - som en bättre sak.
Några mekaniska skillnader finns, men de är inte dramatiska. Field strip är fortsatt
fortfarande omöjligt.
Stora skillnaden - om den finns - har med trycket att göra, tänker jag.
Jag återkommer i morgon!
Enligt AAR är det väldigt enkelt att field strippa. För att följa länken så måste du registera dig.
Luftpangarn skrev:Ja Archon, för det man vill använda dessa vapen till, börjar jag misstänka att rundkuleversionerna faktiskt kommer närmare den upplevelse man vill ha.Precisionsmässigt är ju 25-30mm spridning på 8 meter ganska acceptabelt. För "snabbplingkning". Men som sagt, jag återkommer med en mer sammanvägd utlåtelse!
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster