Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Lanserar man en aktivitetsform där folk känner igen sina egna billiga svensonbössor och sikten de redan har stående i garderoben - vilket säkert är ett par hundratusen hushåll med tanke på att det som jämförelse tex finns 300'000 jägare - så tror jag visst det skulle underlätta rekrytering betydligt.
Trådens frågeställning, är om huruvida någon variant av regler för HFT skulle kunna erbjuda något i den stilen.
Luftpangarn skrev:Såvida ni inte tänkt sätta FT sikten på de enklare bössorna.
Luftpangarn skrev:Frågan om vem som vill arrangera, är egentligen inte trådens inledande fråga.
Luftpangarn skrev:Mitt förslag om att man efter att ha vunnit en tävlingsform med enklare vapen några gånger, blir diskvalificerad upp i högre klass
Luftpangarn skrev:måste målen anpassas en aning
Luftpangarn skrev:Om viljan finns, borde hybridbanor inte vara så svåra att ordna. Tex kan ett FT mål för stående vara för fri ställning i Garderobsklassen
Luftpangarn skrev:Tex kan ett FT mål för stående vara för fri ställning[
börne skrev:När jag började var banorna betydligt enklare än dom är idag!Luftpangarn skrev:Såvida ni inte tänkt sätta FT sikten på de enklare bössorna.
Leopold skrev:Möjligen kan man köra någon enkel variant på detta som extraklasser vid de vanliga FT-tävlingarna ungefär som debutantklassen ser ut idag dvs 1p för plåtträff och 2p för fällning så det inte blir helt omöjligt givet den enklare utrustningen, att alla går samma bana. Ev kan man komplettera med någon spinner om det blir för svårt för HFT-skyttarna på någon station - eller för lätt att få poäng tex ett stort fallmål på 18 meter med en 15mm reducering.
börne skrev:FT banan används, 2p för fällning & 1p för plåtträff, max 10x förstoring & man får bara vrida till parallaxen lite snabbt innan man sätter sig. Fri ställning på alla mål, alla mål som ska skjutas i denna klass märks upp på stationspinnarna med JS (JaktStig) mål över 40m skjuts inte, man får ta stöd vid eventuella träd stationspinnar osv! Hade man gjort nåt sånt kan man ta in denna klass direkt utan mer jobb!
Henno3 skrev:börne skrev:När jag började var banorna betydligt enklare än dom är idag!
Där har vi nog den springande punkten! Banorna var betydligt enklare än vad dom är idag, MEN!!!! självfallet måste det vara så
Leopold skrev:börne skrev:FT banan används, 2p för fällning & 1p för plåtträff, max 10x förstoring & man får bara vrida till parallaxen lite snabbt innan man sätter sig. Fri ställning på alla mål, alla mål som ska skjutas i denna klass märks upp på stationspinnarna med JS (JaktStig) mål över 40m skjuts inte, man får ta stöd vid eventuella träd stationspinnar osv! Hade man gjort nåt sånt kan man ta in denna klass direkt utan mer jobb!
Låter inte alls så svårt att genomföra! Bra idé. Iofs kan man tänka sig att de även skjuter ställningsmålen som vanligt, inga långa avstånd där och knepigheten är inte särskilt beroende av utrustning som jag ser det.
Tänk om man kunde ersätta "debutantklassen" (oattraktivt namn) med detta hyfsat snabbt... det är en del att fundera på vad gäller hur länge man kan skjuta utan FT-kort och tävlingslicens, men det blir ju inte som idag att man automatiskt skjuter FT-klasser bara för att man varit med ett tag - man kan fortsätta i HFT / jaktstig så länge man vill inga problem.
Henno3 skrev:Ordet jakstig kommer nog dessutom locka någon jägare som ser det som en kul grej, avrostning inför någon jakt eller billig mängdträning!!
Luftpangarn skrev:Det enda jag inte riktigt hänger med på, är hur man håller tillbaka dyr kapprustning?
Leopold skrev:
Nej jag föreslår något mer i stil med jaktstig, vet inte om man får sitta där och om kudde isf är tillåtet men det är nog vad som krävs i "vår" jägarvariant för att inte banläggningen ska bli för jobbig.
Leopold skrev:Faktum är att jag tycker klassen känns jäkligt attraktiv och skulle gärna gå denna klass på tävlingar där det finns möjlighet att gå två varv
Luftpangarn skrev:År det någon som tänkt på, att det nog kommer bli fler som hjälper till att fixa banan?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 21 gäster