Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Hade samma beslutsångest för ett tag sedan, nu blev det ingen av dessa ändå men jag valde till slut en PCP!
HW30S är en liten bössa & man behöver oftast trixa lite med dom, för egen del en annan avtryckare, kolvkamshöjning, justerbar bakkappa, tuningkit osv, den var snart uppe i samma pengar som en Typhoon!
Du kommer att kunna skjuta många skott med en Typhoon i 10J, skulle gissa på minst 100st. En nackdel är att den inte har manometer så man får räkna skott eller helt enkelt se när den börjar tappa för mycket, märks rätt tydligt på en PCP då farten faller drastiskt!
Dock hade Hurricane inga Typhoon hemma när jag var där i .177 så det slutade med en mycket dyrare AA S400 Classic, dock inget jag ångrar!
börne skrev:Tyvärr inte men jag antar att den fungerar bra, den får ju bra kritik, en enkel & prisvärd bössa helt enkelt, Tobbe sa själv att han inte hade köpt en manometer, då faller man lite på idén med prisvärdheten då en sådan går loss på 900kr!
Men jag hade nog gjort det ändå efter ett tag, man kan ju sprida ut kostnaden lite![]()
Det var ett trevligt gevär med justerbar bakkappa som original, skön stock att hålla i. Sen är jag inte ett fan av syntet men med tanke på priset såg jag förbi detta!
Hade han haft en hemma hade jag ägt en nu! Men som sagt, nu blev det en annan bössa & idag är jag glad för det då den är helt underbar att skjuta med & med en grymt fin valnötskolv, det gör liksom ägandet trevligare på nåt vis! Men det kostade 6990kr istället för 4250kr!
Bara hoppas att han får hem dom snart, ska du köra dit så maila innan så du vet att han har hemma, eller säg till att han lägger undan en, han säljer väldigt mycket .177 till Danmark nämligen så ibland tar det slut nästan direkt efter leverans!
Avalonblower skrev:En väsentlig skillnad är ju att Typhoonen är PCP och kräver en fyllkälla, där man då bör budgetera 2-3000 kr extra.
Typhoonen börjar ju på 2000 kr mer än HW30S och sedan får man räkna fyllkälla på den, alltså en skillnad på minst 4000 kr.
Vill man ha ett ett vapen som är rekylfritt och som skjuter jämnt utan regulator så finns även Co2-vapen som alternativ.
Wippler skrev:Jag lär dock beställa för jag bor i dalarna så blir lite väl långt att åka.
börne skrev:Har du tur har dom fått in, var ju nån vecka sedan jag var där!
Silwer skrev:har man flaska att fylla från så väljer man nog en PCP, om inte en fjäderpåk imo.
Antar att speciella skäl finns för att inte välja en FWB300S?
Då har man rekylfrihet och mekanisk känsla kvar.
Wippler skrev:Nejdå ett fwb300s skulle jag kunna tänka mig faktiskt, vad ligger dessa i för prisklass?
börne skrev:Wippler skrev:Nejdå ett fwb300s skulle jag kunna tänka mig faktiskt, vad ligger dessa i för prisklass?
Beroende på modell & skick. 1000-4000kr skulle jag tro men typ 2000-2500kr borde väl gå att hitta ett vettigt ex för, verkar ha gått upp lite i pris enligt en på skytteklubben men inget jag själv har riktig koll på då jag aldrig har fattat tycke för den bössan. Dom skjuter ju som en dröm men så sjukt trista att skjuta med enligt mig!
Vill jag skjuta rekylfritt föredrar jag PCP & fjäder ska vara rekylerande!
Men det är min personliga åsikt såklart!
Silwer skrev:FWB300S får främst tag på Tradera begagnade, ett ok ex kanske ligger runt 2000-2500.
Silwer skrev:FWB300 är ett veritabelt konstverk i hur man bygger nåt i så stor mängd och alal exemplar är bra, helt oöverträffat.
Chris skrev:FWB300S får främst tag på Tradera begagnade, ett ok ex kanske ligger runt 2000-2500.
Silwer skrev:FWB300 är ett veritabelt konstverk i hur man bygger nåt i så stor mängd och alal exemplar är bra, helt oöverträffat.
Wippler skrev:Den där såg ju riktigt trevlig ut faktiskt. (Såg inte så ”grovhuggen” ut)
börne skrev:Wippler skrev:Den där såg ju riktigt trevlig ut faktiskt. (Såg inte så ”grovhuggen” ut)
FWB150 & FWB300 är lite smäckrare än FWB300S som är rätt trist då den som du säger är rätt klumpig!
Snyggast tycker jag att FWB300S Universal är.
Detta är dano_swe's bössa, eller var då jag tror han sålt, han som tagit bilden i alla fall!
börne skrev:Wippler skrev:Den där såg ju riktigt trevlig ut faktiskt. (Såg inte så ”grovhuggen” ut)
FWB150 & FWB300 är lite smäckrare än FWB300S som är rätt trist då den som du säger är rätt klumpig!
Snyggast tycker jag att FWB300S Universal är.
Detta är dano_swe's bössa, eller var då jag tror han sålt, han som tagit bilden i alla fall!
Leopold skrev:...... Vilken evighetsmaskin... imponerande!.....
Wippler skrev:Det fick bli en typhoon, beställde nu. Dock ej i lager än så jag får vänta lite. Men nästa bössa får allt bli en fjäder pangare!
Air skrev:Wippler skrev:Det fick bli en typhoon, beställde nu. Dock ej i lager än så jag får vänta lite. Men nästa bössa får allt bli en fjäder pangare!
Mycket bra val skönt med någon som kan tänka lite själv inte falla för andras tryck bara.
Har med beställt från FX brukar fungera utan större väntetid det är dock julhelg snart.
När det gäller 10J fjädergevär så måste man skratta när det talas om fjäderrekyl som
vid 10J liten fjäder är närmast obefintlig i ett bra gevär.
Ser ingen anledning i att släpa runt på en TUNG matchbössa då Weichrauch har mindre
gevär som är bättre.Kvaliten finns där är man bara något kunnig kan man sätta i en PET
sleve själv sök på internet finns massor av info där.
Mycket glädje med Typhoonen köpte min första 2005 har köpt fyra till olika modeller kalibrar.
Det bästa PCP geväret för dom pengarna.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster