Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Fick ju för mig att testa Renaissance wax. Trodde det skulle vara lite enklare att polera upp en blankare yta, nu var jag inte ute efter blank stock utan lite semi gloss eller vad det kallas!
Antar att jag skulle våtslipat stocken ordentligt med olja innan vilket jag aldrig gjorde, vet när jag höll på med knivtillverkning att man kunde få träet grymt blankt när man slipade med finare & finare papper & sen våtslipade med olja.
Har gnuggat & gnott länge men jag ger upp nu, den får va matt!
Färgerna i träet framträder fint ändå & nu får den se ut så här, inte helt fel ändå![]()
Vaxet som sådant är det säkert inget fel på då det får bra omdöme överallt. Stocken känns len & fin & antar den fått ett bra skydd nu med olja & flera lager vax som ytskydd!
Frankie skrev:Vad konstigt det ser ut med lodräta linjer på sidan av stocken, såg den ut så tidigare?
Frankie skrev:I en tidigare tråd gjorde du väl gällande att du färgat in träet bitvis med olika oljor, likaså oljade du in stocken minst två x per dag.
Frankie skrev:I nuläget är ju stocken tigrerad.
klaus skrev:Franke, hur ställer du dig inför tigerränder på tvären?
Henno3 skrev:Japp, då har jag oljat några gånger och nu kört ett varv med Renaissance men hade väl önskat något mer "blank" yta. Är det så här det blir, eller skall man köra några vändor till? Tips på trasa/trassel/mirakeltjofräsduk att putsa med så att ytan blir blankare??
För att följa länken så måste du registera dig.
Batistuta skrev:Henno3 skrev:Japp, då har jag oljat några gånger och nu kört ett varv med Renaissance men hade väl önskat något mer "blank" yta. Är det så här det blir, eller skall man köra några vändor till? Tips på trasa/trassel/mirakeltjofräsduk att putsa med så att ytan blir blankare??
Snyggt men tigerränderna fattas ju på denna stock
börne skrev:Som jag skrev... ger upp nu den får va matt. Dock tycker jag det är snyggare med matt yta än blank, men lite halvblank kunde vara kul att få till!
Air skrev:Av bilderna att döma tycker jag ni fått till en fin halvblank yta.
Är det blankare går tankarna till en klarlackad stock inte samma sak.
Men det är bara mitt tycke.
Batistuta skrev:Snyggt men tigerränderna fattas ju på denna stock
Air skrev:Är det så att ju fler gånger man vaxar så växer blankheten fram.
En viss värme vid poleringen är önskvärd med maskin får man vara
försiktig.Gör man för hand kanske man har bättre konroll.
Återgå till Stockar och kolvar
Användare som besöker denna kategori: GKS och 2 gäster