Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kincop skrev:Är detta Hawke "overkill"?
För/nackdelar?
För att följa länken så måste du registera dig.
Vill inte ha fast förstoring, vet ej varför..
Vill även gärna komma upp i minst 10ggr förstoring
Kincop skrev:Är detta Hawke "overkill"?
För/nackdelar?
Vill inte ha fast förstoring, vet ej varför..
Vill även gärna komma upp i minst 10ggr förstoring
börne skrev: ska man skjuta på 50 meter blir målen inte så stora med 12X!
Duboka skrev:Jag har Hawke Vantage 2-7x32 AO på min HW 30s. Mycket bra kombo. Lätt för ovana skyttar (barn) att hitta hårkorset med detta sikte. Köp till låga fästen.
Kapten Kamin skrev:Största kikaren jag hittat som funkar, utan att krångla för mycket är Hawke Vantage 4-16 SF. 342mm långt.
Ett prisvärt och trevligt sikte.
Kincop skrev:Duboka skrev:Jag har Hawke Vantage 2-7x32 AO på min HW 30s. Mycket bra kombo. Lätt för ovana skyttar (barn) att hitta hårkorset med detta sikte. Köp till låga fästen.
Jag har ju två barn och jag vill att dom ska kunna prova på detta med luftgevär.
Samtidigt är jag sugen att själv lära mig hantera lite "större" kikarsikte på lite längre avstånd..
Hur använder du denna uppsättning själv? Vilka avstånd har du provat?
Duboka skrev:Kincop skrev:Duboka skrev:Jag har Hawke Vantage 2-7x32 AO på min HW 30s. Mycket bra kombo. Lätt för ovana skyttar (barn) att hitta hårkorset med detta sikte. Köp till låga fästen.
Jag har ju två barn och jag vill att dom ska kunna prova på detta med luftgevär.
Samtidigt är jag sugen att själv lära mig hantera lite "större" kikarsikte på lite längre avstånd..
Hur använder du denna uppsättning själv? Vilka avstånd har du provat?
Det är mest barnen som skjuter med HW30 då jag även har en HW95 till mig själv.
Avstånd upp till 15m. Tycker att 2-7 ggr förstoring räcker bra. Liten lins gör att man kan använda låga fästen vilket passar barn, men passar även vuxna med den kolven jag har (bok). Med 44mm så finns det risk att du åker på höga fästen istället för medium.
Upplever att en HW 30 är för tung utan kikarsikte för en 8åring som ska skjuta stående, min 10 åring klarar det knappast. Blir inte lättare med ett tungt sikte...
Kincop skrev:Kapten Kamin skrev:Största kikaren jag hittat som funkar, utan att krångla för mycket är Hawke Vantage 4-16 SF. 342mm långt.
Det får bli ett sånt istället
Focus/Parallax: Side Focus - 14m / 15yds to infinity
https://www.mundilar.net/en/scopes-sights/hawke-sport-optics/scope-vantage/scope-hawke-vantage-sf-3-12x44.html#/mounts-none/reticle-1_2_mil_dot
Focus/Parallax: Side Focus - 9m / 10yds to infinity
Martin skrev:Kincop skrev:Kapten Kamin skrev:Största kikaren jag hittat som funkar, utan att krångla för mycket är Hawke Vantage 4-16 SF. 342mm långt.
Tänk på att den inte går ned till 10m vad gäller parallax. Kanske inget större bekymmer då man kan dra ned till 4x förstoring, men jag hade valt ett med parallax ned till som störst 10m, gärna under.Focus/Parallax: Side Focus - 14m / 15yds to infinity
EDIT:
Jag hade nog valt detta istället. Visst man tappar lite i förstoring, men i min mening viktigare att komma ned till 10m parallax. Men vi är alla olika hur vi resonerarhttps://www.mundilar.net/en/scopes-sights/hawke-sport-optics/scope-vantage/scope-hawke-vantage-sf-3-12x44.html#/mounts-none/reticle-1_2_mil_dotFocus/Parallax: Side Focus - 9m / 10yds to infinity
Kincop skrev:Martin skrev:Kincop skrev:Kapten Kamin skrev:Största kikaren jag hittat som funkar, utan att krångla för mycket är Hawke Vantage 4-16 SF. 342mm långt.
Tänk på att den inte går ned till 10m vad gäller parallax. Kanske inget större bekymmer då man kan dra ned till 4x förstoring, men jag hade valt ett med parallax ned till som störst 10m, gärna under.Focus/Parallax: Side Focus - 14m / 15yds to infinity
Jag hade nog valt detta istället. Visst man tappar lite i förstoring, men i min mening viktigare att komma ned till 10m parallax. Men vi är alla olika hur vi resonerarhttps://www.mundilar.net/en/scopes-sights/hawke-sport-optics/scope-vantage/scope-hawke-vantage-sf-3-12x44.html#/mounts-none/reticle-1_2_mil_dotFocus/Parallax: Side Focus - 9m / 10yds to infinity
Aj!!
Jag visste att jag missat nåt
Fasen.. så snurrigt med allt nytt. Tyckte några här på forumet menade att 12x är för lite förstoring.
Jag glömde bort 10m parallax kravet jag faktiskt hade från början.
Hur märker jag av att ej ha parallax fritt från ca 9-10m?
Du nämner att man kanske istället använder 4x..?
Kapten Kamin skrev:Kincop skrev:Martin skrev:Kincop skrev:Kapten Kamin skrev:Största kikaren jag hittat som funkar, utan att krångla för mycket är Hawke Vantage 4-16 SF. 342mm långt.
Aj!!
Jag visste att jag missat nåt
Fasen.. så snurrigt med allt nytt. Tyckte några här på forumet menade att 12x är för lite förstoring.
Jag glömde bort 10m parallax kravet jag faktiskt hade från början.
Hur märker jag av att ej ha parallax fritt från ca 9-10m?
Du nämner att man kanske istället använder 4x..?
Det blir helt enkelt inte skarpt på dom kortare hållen på full förstoring.. Vrider man ner förstoring, så ökar skärpedjupet och du får skarpt på lite kortare håll än vad som anges.
Då inställer sig frågan om man nånsin använder högsta förstoring på under 15m?
Martin skrev:Då inställer sig frågan om man nånsin använder högsta förstoring på under 15m?
Förstår inte frågan?
Jag har ett 4-12 på min HW30, på min FWB300 har jag ett 5-15. Skjuter inte alltid på högsta förstoring, oftast runt 10x, men givetvis drar jag upp det till högsta vid avståndsbedömning. Dock fungerar avståndsbedömning så dåligt ändå vare sig 10x, 12x, 15x så det är liksom sk*tsamma...man måste upp mot 30x för att det skall fungera vettigt på längre håll.
EDIT: Nu fattade jag frågan, jo det gör jag ibland, för att avståndsbestämma som sagt.
Kincop skrev:Jag tänkte att man isåfall använder den lägsta förstoringen på korta avstånd för att successivt öka förstoringen vartefter skjutavståndet ökar.
Kincop skrev:Jag kommer alltså att kunna använda detta Hawke 4-16x44 även på kortare skjutavstånd (7-13m) utan att uppleva besvär OM jag drar ner förstoringen?
Kincop skrev:Då inställer sig frågan om man nånsin använder högsta förstoring på skjutavstånd under 15m?
börne skrev:Kincop skrev:Då inställer sig frågan om man nånsin använder högsta förstoring på skjutavstånd under 15m?
Skjuter på alla avstånd från 10 meter till 50 på 32X förstoring då det är max på min ena kikare, på min fjäderbössa likadant fast med max 25X.
Men det är ju en smaksak & beroende på vad man vill ha ut av sitt skytte! Jag ser ingen anledning att vrida ner förstoringen, när jag sitter & tränar på min 15mm spinner på 50 meter väljer jag vilket hörn jag vill sikta på, med min 3-12X kikare på min 10J bössa täcker hårkorset spinnern!
Kincop skrev:Inte för att jämföra men om så är fallet vore det väldigt kul om det är möjligt att nå i närheten av dessa avstånd med hw30S .177
Kincop skrev:Skjuter du med S400 Classic på 50m? Jag gissar att det är den som är 10j?
Inte för att jämföra men om så är fallet vore det väldigt kul om det är möjligt att nå i närheten av dessa avstånd med hw30S .177
gubbe skrev:Kincop skrev:Inte för att jämföra men om så är fallet vore det väldigt kul om det är möjligt att nå i närheten av dessa avstånd med hw30S .177
Med "lite" träning så är det absolut inga omöjligheter.
gubbe skrev:Med "lite" träning så är det absolut inga omöjligheter.
börne skrev:...
Att skjuta på 50 meter med en 10J bössa är inga problem, visst det blir svårt efter 40 meter om det blåser, men det blir det med en 16J bössa också, man ska inte tro att det blir en laser bara för att man har lite mer fart!
Det är utmanande & kul att skjuta på dessa avstånd, som gubbe säger, en del övning krävs men det är ju det som är kul med skyttet, man ser hela tiden framsteg, speciellt i början, sen går det fan lite bakåt också ibland, sen hämtar man upp det igen men så är det väl med det mesta
Nitro skrev:10J på 50m är aldrig lätt, men...
Är det typ vindstilla så går det att träffa sockerbitar på det avståndet.
Jag har själv suttit bredvid en duktig skytt som plockade sockerbitar på 50m med Hw 30.
Så precisionen finns där...
Här är en annan duktig skytt som visar vad bössan kan leverera![]()
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster