Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev: Man behöver inte veta vad det är för avstånd strängt taget... bara notera sidohjulets markering -
Pryltokig skrev:Leopold skrev: Man behöver inte veta vad det är för avstånd strängt taget... bara notera sidohjulets markering -
Som en katt bland hermelinerna har jag inget att tillföra i FT-sammanhang men då jag vill kunna skjuta snabbt på olika
avstånd och därmed använda dotar (ej skruva) tänkte jag märka upp mitt hjul där det är nollat, en dot under,
två dotar under osv. (inga avstånd) dvs. jag ser direkt på hjulet hur jag skall hålla och hoppar därmed över steget med
avstånd och separat reticle map. Självklart vinner man inga tävlingar på detta sätt men det borde funka för glada amatörer
som bara vill plinka när andan faller på.
Batistuta skrev:Du har förmodligen koll på det men jag har sett de som sätter sina streck i typ 20° på hjulet och har kompenserat för temperaturförändringen på så sätt. 0°C på ena sidan och +35°C på andra sidan exempelvis.
Nitro skrev:...
Att man vet att skotten vill gå högt respektive lågt vid andra temperaturer och helt enkelt siktar lite högt/lågt efter att de klickat in sig.
gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång?
gubbe skrev:En logaritmisk skala på sidohjulet som blir tätare ju närmare 50 m man kommer.
Noterar antal klick på bösstabellen, svart text vid normal temp, röd vid hög temp.
börne skrev:Fungerar säkert för vissa att "tänka på allt"
Leopold skrev: har du några tips hur en sådan kan skapas på enkelt vis?
gubbe skrev:Leopold skrev: har du några tips hur en sådan kan skapas på enkelt vis?
Paint.Inga mellanslag på vit färg, ett mellanslag på rosa och så vidare.
Amatörmässigt, jag vet, men det fungerar.
gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång?
Kapten Kamin skrev:gubbe skrev:Ingen förstod förra gången jag visade. Kanske denna gång?
Fick lite ont i skallen, men tror jag fattar nu.
Rätt enkelt egentligen...men smart.
Gordon skrev:Såg tidigare i tråden att temperaturen har inverkan också... Ska man behöva ha två hjul ett kallt och ett varmt ?
gubbe skrev:Minns även att martinw, denna legend inom FT, skrev att det tar ett par år att lära känna sin kikare.
Jag håller med.
Gordon skrev:Missade kanske det faktum att jag inte skjuter fieldtarget, skulle väldigt gärna vilja men det finns inga klubbar i närheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster