Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Jag upptäcker också att jägarna tydligen ofta använder mycket låga förstoringar.
Luftpangarn skrev:Undrar just om inte den killen skulle kunna skjuta FT med sina öppna riktmedel?! Jag menar 3-6cm på 100m!
Luftpangarn skrev:@ Börne
Avståndsbedömning och krökt bana är en övningssak. Det verkar finnas en ”skum kalkylator” i bakhuvudet som löser det ganska bra. Jag fick ju köpa ett riktigt bra / ok FT sikte här på forumet i våras. Problemet var / är, att jag helst behandlar det som ett järnsikte. Skiter i rattar o skruvar, uppskattar fokus, skiter i mildots, bara typ omedvetet kollar hur stora ljungbladen ser ut - eller nå’t - och anpassar ”hold over”.
Hold over brukar jag fö lära mig på 6-7 skott. Hade definitivt räckt på 1800-talet.![]()
Luftpangarn skrev:Vete fan, men någon världselit är jag inte!!! Sköt just 25 m stående pillerburk. 8 av 10 träff. För mig är det ok skytte.
Luftpangarn skrev:Men vad gäller skytteglädje, ifrågasätter jag starkt att det finns någon skillnad alls! Och inte fan är skillnaden heller någon indikation på skjuskicklighet, enligt min mening. Bara olika sätt att hakul.
Luftpangarn skrev:Med öppna sikten, tror jag man normalt skulle ha 1/4 chans i ft med öppna riktmedel. Är man skicklig 1/3. Är man en djävel 50% chans mot kikarsikte.
Luftpangarn skrev:Hursomhaver, det finns en risk att första "öppna sikten" killen dyker upp...
Luftpangarn skrev:En person sa att jag är som en gås - all kritik rinner av.
Kapten Kamin skrev:Luftpangarn skrev:Hursomhaver, det finns en risk att första "öppna sikten" killen dyker upp...
Tror det va en norsk äldre herre som kom och provade FT med öppna riktmedel på Scandinavian Open för nåt år sen. Han visste ju precis hur bössan gick på 20 meter.
Han träffade inte ett skott vill jag minnas.Luftpangarn skrev:En person sa att jag är som en gås - all kritik rinner av.
Tycker inte du ska se det som kritik. Det är nog mer välvilja som gör att du får höra att det inte kommer funka nåt vidare. Om du gick in på ett cykelforum och meddelade att du skulle ta dig an Vätternrundan i en gammal kundvagn från ICA-Maxi, så skull du få samma reaktion. Det är helt enkelt fel verktyg för jobbet.
Batistuta skrev:Den som kan svara bäst på denna fråga är ju Blackpowder (Johan Karlsson), flerfaldig världsmästare i svartkrut, de skjuter med öppna riktmedel hela tiden.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst