Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Kapten Kamin skrev:Jag tycker vi kan lämna 16J-klassen som den är för nu.
Vi är inte så många att det finns behov av att dela upp oss. Och satsar man på en 16J-rigg med licens, så vill man väl mäta sig mot dom bästa och till och med bli den bästa?
Kapten Kamin skrev:1. Kortare avstånd i 10J = Ställer mindre krav på dyra högförstorande sikten.
Kapten Kamin skrev: 2. Ställningsstationer kan skjutas i valfri position i 10J-klass
Kapten Kamin skrev: 3. 40-målsbana eller mer, så att 10J blir en ren motionsklass utan elitskyttar.
Kapten Kamin skrev: 4. Skippa ranking i 10J-klassen så att pressen minskar.
gubbe skrev:Märkligt, att i en tråd som ska skapa förutsättningar för att fler ska prova på FT, så är det bara redan etablerade skyttar som skriver.
Ett namn som jag inte vet vem det är, annars redan etablerade skyttar.
Vad drar man för slutsats av det?
Varför berättar ni inte, ni som skulle vilja prova på, vad det är som hindrar er?
Finns ni?
Chris skrev:Jag för mig kan säga så här att jag var interesserad på FT men tyckte att ju mer jag läste här på forumet ju mer avanserad/avskräckandet blev det....
Chris skrev:kanske har det med att göra att man som greenhorn har komplexer att gå med svenska FT-cracks i samma runda och känner sig lite dummt och oerfaren.
Chris skrev:men det finns ju faktiskt inga förutsättningar för här i landet om man vill fortsätta i "underklass" och inte vill kliva upp på nåt "elitnivå" ... för det finns ju faktiskt bara elitnivån och inget annat....
Nitro skrev:Många nämner att vi måste få in ungdomar i sporten.
skjutglad skrev:Alla som är rankade i motionsklassen kan alltid
flytta upp sig till elit klass valfritt.
Dock kan du inte ranka ner dig utan det styr resultaten.
Kapten Kamin skrev:....
Jag tvekar inte en sekund att ställa upp igen i 10J fjäder med en FWB300 eller HW30s med billigare kikarsikte. Om nåt så är det ännu roligare att få in ett bra resultat med dom bössorna.Chris skrev:men det finns ju faktiskt inga förutsättningar för här i landet om man vill fortsätta i "underklass" och inte vill kliva upp på nåt "elitnivå" ... för det finns ju faktiskt bara elitnivån och inget annat....
"Underklass" låter ju lite nedlåtande...
Vi kan väl kalla det 10 joulsklass som det är.
Det är ett problem att inte så många skjuter 10 joule och det vill vi se en ändring på.
Vad skulle göra att du Chris skulle vilja komma och testa?
Chris skrev:ett bredare skar av "nöjesfieldtargare" som kanske inte vill nå upp på ett annat nivå om varje pris och då tycker jag personligen det kan vara kontraproduktiv om tx du som väldigt kunnig elitskytt ställer upp i samma klass...även om det är ju välmenad av dig för att få upp deltagarantal.
man kanske vill ju som nybörjare som inte kan nånting eller iaf väldigt litet om sporten inte tävla mot skyttar som har kommit en bra bit längre både i kunskap och ambition.
skulle inte heller vilja springa 100m mot elitidrottare i samma race även om jämförelsen halkar mycket
men precis därför finns ju denna diskussionen om olika tävlingsklasser för att motverka skjunkande medlemstal
skjutglad skrev:Vi har som sagt haft denna diskussionen i trådar tidigare genom åren.
Skall vi attrahera skyttar så kan vi glömma detta forumet för
kommer man inte när det bjuds in som gubbe gjorde till
gratis FT tävling utan regler med prova på så kommer ingen för
vi ändrar reglerna heller. Tror vi alla bjudit in till gratis skytte utan att tävla i
våra klubbar och det är lika med noll uppslutning.
David bjöd in andra skytteklubbar till vår tävling ingen kom.
Förutom folk som aldrig sysslat med skytte som kom.
Skall vi få nya skyttar så måste vi nå målgrupper som
aldrig sysslat med skytte som inte har några förutfattade meningar
och som kommer in ser så här skjuter vi. okej då kör vi.
Alltså ej tidigare skyttar.
jerico skrev:Jag tror att Martin något inlägg över är något på spåren. Går det att ändra dabutant reglerna så att man kan gå två eller tre år utan skyttekort så tror jag att ni har mer möjlighet att få folk att prova och hänger de i 2 år så är de nog sugnare på resten.
Nitro skrev:Alternativet är dessa tävlingar som anordnas då och då av både klubbar och privatpersoner som inte går under skyttesportförbundet.
Där kan man ha vilka regler man vill, men tyvärr har intresset varit dåligt från nybörjare att komma och prova på.
Jag tror i min envishet att det handlar om avstånd.
Hade någon anordnat nybörjartävlingar i t.ex. Vimmerby, Jönköping, Örebro, Mjölby, Västerås osv. så tror jag att fler hade kunnat tänka sig att åka några mil för att prova på.
Skyddsjägarn skrev:Har skrivit i en annan tråd om vår osynlighet, om någon har någon som känner till arrangörerna på Game Fair på Elmia Jönköpings Jakt och skyttemässiga så skulle Field target skyttet kunna visa upp sig och ha prova på för ca 30 000 människor som kommer och besöker Elmia, några kommer stt göra de de är jag ganska säker på.
Skyddsjägarn skrev:Har skrivit i en annan tråd om vår osynlighet, om någon har någon som känner till arrangörerna på Game Fair på Elmia Jönköpings Jakt och skyttemässiga så skulle Field target skyttet kunna visa upp sig och ha prova på för ca 30 000 människor som kommer och besöker Elmia, några kommer stt göra de de är jag ganska säker på.
Kapten Kamin skrev:Licenspengen är ju en "pissiatlanten" jämfört med resekostnader, boende, etc...
Martin skrev:börne skrev:Så frågan är ju om dom som anser att ett skyttekort & 300kr för tävlingslicens/år ens vill tävla. Eller kommer dom börja tävla om någon annan ordnar tävling åt dom?
Tror du är inne på nåt, men från fel håll. Vi hade ett antal tävlande som kom på våra tävlingar förr. De kom endast på våra tävlingar då det låg inom deras radie för vad som var ok att resa för att tävla. När sedan deras enda tävlingsvarv per år började kosta +400kr, då lade de ned...dessutom när de endast kunde gå debutantklassen ett år...
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster