Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Raffe1 skrev:Undrar om det har skett kontroller av gevärets lufttub under FT/Bänkskytte tävlingar ?
Ni som har varit på dessa tävlingar kan väl berätta hur det ligger till !
Kapten Kamin skrev:Raffe1 skrev:Undrar om det har skett kontroller av gevärets lufttub under FT/Bänkskytte tävlingar ?
Ni som har varit på dessa tävlingar kan väl berätta hur det ligger till !
Det är skytten ansvar att hålla sin utrustning i säkert skick. Det är inte arrangörens ansvar att kontrollera detta.
MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.
Nitro skrev:MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.
8 bar stämmer bättre
Raffe1 skrev:Hej !
Är det någon som har koll på om man behöver/skall kolla tuberna som är monterade på pcp bössan ?
Tänkte på säkerhetsaspekterna för oss själva som skjuter med geväret. Och de som kan befinna sig i närheten där man skjuter.
(Det är rätt höga tryck i tuberna trots allt)
skånepåg skrev:
Nu drog jag på lite, men jag tror åter på inspektion av sina tuber vart annat år eller liknande, så håller de länge , och undvika skador och onödig moment/handhavande fel...
MrBanane skrev:Nitro skrev:MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.
8 bar stämmer bättre
Ja, det har du nog rätt i. Det var närmare 7 år sedan jag körde yrkesmässigt, så jag hade dålig koll på däcktrycken längre. Hade för mig att det kunde ligga runt 5 men var inte säker, och drog till med något.
Jag kunde googlat detta men det var å andra sidan inte det exakta trycket i ett lastbilsdäck jag var ute efter, utan snarare visa på skillnaden i tryck, som vare sig vi pratar 3-4 eller 8 bar, kontra 200 bar, är rätt rejäl, håller du inte med?
Nitro skrev:MrBanane skrev:Nitro skrev:MrBanane skrev:T.ex ett exploderande lastbilsdäck är totalt livsfarligt för den som står bredvid, och där pratar vi bara 3-4 bar. Visserligen en mycket större luftvolym, men det har hänt att navkapslar farit iväg flera 100 meter.
8 bar stämmer bättre
Ja, det har du nog rätt i. Det var närmare 7 år sedan jag körde yrkesmässigt, så jag hade dålig koll på däcktrycken längre. Hade för mig att det kunde ligga runt 5 men var inte säker, och drog till med något.
Jag kunde googlat detta men det var å andra sidan inte det exakta trycket i ett lastbilsdäck jag var ute efter, utan snarare visa på skillnaden i tryck, som vare sig vi pratar 3-4 eller 8 bar, kontra 200 bar, är rätt rejäl, håller du inte med?
Absolut håller jag med och min tillrättavisning var inte heller syftad till något ont utan bara ren fakta.
skånepåg skrev:Sen skulle jag ALDRIG våga provtrycka en TUB i en pcp till 300 eller 400 bar, och sedan använda den igen, jag skulle få nojor att det extra överdrivna trycket ställt till med någon ny skada som visar sig med tiden, vem vet...
Nitro skrev:skånepåg skrev:Sen skulle jag ALDRIG våga provtrycka en TUB i en pcp till 300 eller 400 bar, och sedan använda den igen, jag skulle få nojor att det extra överdrivna trycket ställt till med någon ny skada som visar sig med tiden, vem vet...
Jag köpte en ny tub till min walther bössa då jag ville ha quickfill istället för att skruva av tuben varje gång då det är dags att fylla luft.
Tuben är godkänd till 300 bar och är provtryckta till 500 bar. Sen ifall de bara tar stickprov eller provtrycker alla har jag ingen aning om, men det känns som där är goda marginaler.
Leopold skrev:Finns det någon typ av statistik över faktiska olyckor eller tillbud med vapentuber eller luftflaskor?
Har kollat runt en hel del men det är bara enstaka tillbud/olyckor jag hittat.
Har själv en väldig respekt för detta, när jag skaffade min 7-litersflaska så var jag skrajsen till och med att gå i trappor med den eller ut till bilen... tänkte att helvetet bryter löst om jag skulle tappa den. Kändes som att gå omkring med en flaska nitroglycerin ungefär vilket på ett vis kan vara sant.
Man vänjer sig efter hand men respekten ska man aldrig tappa.
Det ska väldigt mycket till om man tappar en luftflaska så illa så att halsen bryts av och det blir en missil som går genom betongväggar av det hela. Men visst jag har sett rapporter om att det hänt någon gång, extremt olyckliga omständigheter osv.
Vad gäller vapentuber är det mest om man fyllt med tex syre eller använt detonationsbenägna smörjmedel, inget bra. Eller någon enstaka som faktiskt spruckit pga materialutmattning (vill ha referens på detta i så fall - ålder, material etc).
Som någon sa tidigare så känns det en smula överdrivet att ha en stenhård 10-årsregel på vapentuber bara för att det inträffat någon enstaka olycka/tillbud någon gång, alldeles för klent underlag för att kunna ge rekommendationer eller införa regler.
Det är knappast ålder i sig på tuberna som är vad man borde fokusera på utan tekniskt skick när de inspekteras invändigt & utvändigt. Ser allt ut som typ nyskick så verkar det bara dumt att tro att själva materialet på något vis skulle ha en inbyggd tio-årsgräns. En vapentub som pumpats med fuktig luft och korroderat sönder inifrån i gängor och innandöme kan vara helslut efter typ 3 år... 10-årsregeln känns dragen ur hatten mao.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst