Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
colsson skrev:Jag ska köpa en 10J PCP med magasin och står i valet och kvalet mellan en ny bössa av typ Hatsan typ BT65 eller en begagnad FX. Jag har provskjutit kompisens FX och var väldigt imponerad över vad den presterade. Jag vill heller inte vara "dumsnål" och köpa en billig bössa som sen inte håller vad som lovas. Då lägger jag hellre en slant extra.
Budgeten är max 10.000 kr inkl pump och kikare och undrar lite över kvalitetsskillnad, vilken bössa som kräver mest underhåll/enklast att serva osv.. Något speciellt jag bör tänka på? Jag vill kunna skjuta en snusdosa på 50 m i alla fall.
Kom gärna med förslag på andra bössor i samma prisläge.
colsson skrev:Jag såg en review på nätet där träffbilden är kring en enkrona på ca 30 m med en Artemis PT15 direkt ur lådan. Den verkar ju inte helt värdelös i alla fall.
börne skrev:colsson skrev:Jag såg en review på nätet där träffbilden är kring en enkrona på ca 30 m med en Artemis PT15 direkt ur lådan. Den verkar ju inte helt värdelös i alla fall.
colsson skrev:Jag såg en review på nätet där träffbilden är kring en enkrona på ca 30 m med en Artemis PT15 direkt ur lådan. Den verkar ju inte helt värdelös i alla fall.
börne skrev:Beror på skjutställning. Är det skjutet med stöd från bänk är det inget vidare med en PCP kan jag tycka.
colsson skrev:Du menar en P15 ?
skånepåg skrev:de skulle jag aldrig kunna skjuta oavsett om bössan skjuter som en laser, de har nog minst lika mycket med skytten att göra..
börne skrev:om man sitter i bänk med bra stöd där man verkligen kan se hur egenprecisionen är.
colsson skrev:Hur bra skjuter egentligen en 10J bössa på 30-50 m? Är den inte avsedd för 10 m? För mig känns en 10J bössa som skjuter runt 20mm på 30 m som en ren laserkanon.
skånepåg skrev:tänkte på en annan sak, ser att det diskuterats att man kan prova bössans egenprecision genom att spänna fast den och skjuta en serie, men är det verkligen så bra? skjuter inte en bössa olika om den är fastspänd vs som man själv skjuter den med stöd på bänk,
colsson skrev:Jag ska köpa en 10J PCP med magasin och står i valet och kvalet..
börne skrev:skånepåg skrev:tänkte på en annan sak, ser att det diskuterats att man kan prova bössans egenprecision genom att spänna fast den och skjuta en serie, men är det verkligen så bra? skjuter inte en bössa olika om den är fastspänd vs som man själv skjuter den med stöd på bänk,
Man kan inte ens skjuta in en bössa i bänk & sedan tro att den ska ta likadant i sittande FT ställning, knästående eller stående så du har helt rätt. Men för att testa precision & olika diaboler fungerar det då det helst ska ta på samma ställe skott efter skott. Är väl sällan det gör det men med så liten spridning som möjligt, sprider det redan där 20mm sedan lite vingel & vind på det ja då vet du inte var det ska ta någon gång.
En fjäderbössa går inte alls att spänna fast då den behöver röra sig, därför man använder sig av artillery hold annars påverkas träffbilden.
En PCP är nästintill "död" då den rör sig sjukt lite, där kan du se hur en diabol går i pipan genom att skjuta i skottbänk.
Återgå till Luftgevär (PCP/Co2)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster