Välkommen Gäst
Varför ska jag ha en HW 35?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Varför ska jag ha en HW 35?
Hej!
Känner ett sug i gevärstarmen och det stavas HW 35. Vet egentligen ej varför detta sug uppenbarar sig eftersom jag har redan en FWB 300 S med Maccarifjäder, universalkolv,mm och som används till FT. Innerst inne är man medveten om klasskillnaden mellan denna och en HW 35 men kan banne mig inte släppa tanken ändå.
Alltså således, tvenne frågor:
1. Varför ska jag ha en HW 35?
2. Vad kan HW 35 göra som inte FWB 300S kan?
Huru lägga fram svaren på ovanstående, på sådant sätt att dem faller i god jord hos regeringen? Sen vet man ju att det kommer behövas även andra prylar i form av sikte och annat kul/bra att ha, men det får blir ett senare ärende. Är fullt medveten att jag ej tillhör klassen rationella konsumenter
Låt höra, vad säger Ni?
Mvh
Känner ett sug i gevärstarmen och det stavas HW 35. Vet egentligen ej varför detta sug uppenbarar sig eftersom jag har redan en FWB 300 S med Maccarifjäder, universalkolv,mm och som används till FT. Innerst inne är man medveten om klasskillnaden mellan denna och en HW 35 men kan banne mig inte släppa tanken ändå.
Alltså således, tvenne frågor:
1. Varför ska jag ha en HW 35?
2. Vad kan HW 35 göra som inte FWB 300S kan?
Huru lägga fram svaren på ovanstående, på sådant sätt att dem faller i god jord hos regeringen? Sen vet man ju att det kommer behövas även andra prylar i form av sikte och annat kul/bra att ha, men det får blir ett senare ärende. Är fullt medveten att jag ej tillhör klassen rationella konsumenter
Låt höra, vad säger Ni?
Mvh
- tkr930
- Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Re: Varför ska jag ha en HW 35?
Det är en klassisk rekylerande sporterbössa ger 14-15j.
Den lever väl lite mer än fwb300s bössan och är en sporterbössa plus rekyl om än ingen enorm sådan
Det handlar mer om du tycker om hw35 köp en, frpgan är mer varför den bland alla andra HW vapen mfl?
Snygg? Trycket är rekord så det är bra, en lagombössa känner jag funkar i 10j .177.
Heter de inte hw35E nu eller är det olika varianter?
Orationellt är kul så länge man har ett hum om vad man köper iaf så det inte blir en besvikelse av billigt bajs bara imo.
Den lever väl lite mer än fwb300s bössan och är en sporterbössa plus rekyl om än ingen enorm sådan
Det handlar mer om du tycker om hw35 köp en, frpgan är mer varför den bland alla andra HW vapen mfl?
Snygg? Trycket är rekord så det är bra, en lagombössa känner jag funkar i 10j .177.
Heter de inte hw35E nu eller är det olika varianter?
Orationellt är kul så länge man har ett hum om vad man köper iaf så det inte blir en besvikelse av billigt bajs bara imo.
Senast redigerad av Silwer 20 dec 2019, 19:07, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Den stora glädjen att kunna köpa en klassiker som tillverkas fortfarande.
E lika med valnöt finns modeller med kortare pipa bokstock.
Priset för denna skönhet är mycket lågt med tanke på vad man får.
E lika med valnöt finns modeller med kortare pipa bokstock.
Priset för denna skönhet är mycket lågt med tanke på vad man får.
- Air
- Tack utdelade: 186 gång
Tackad: 253 gånger i 218 inlägg - Luftvapen favorit: Weihrauch BSA FX
Just Valnöt är självklart på en sån här klassiker tyvärr har HW allt för få sånna vapen medans AA blssorna i Valnöt ligger och blänker vackert.
Den slanten lägger jag alla gånger i veckan om jag velat ha en hw35 ny.
Den slanten lägger jag alla gånger i veckan om jag velat ha en hw35 ny.

-

Absolut valnöt mycke lite pengar till över bokstocken då får man även rembyglar
men bara längre plpan vilket inte gör mig något.
Har tittat på AA fjädergevären men den prisklassen här i landet blir för mycket
för mig.
men bara längre plpan vilket inte gör mig något.
Har tittat på AA fjädergevären men den prisklassen här i landet blir för mycket
för mig.
- Air
Jo de är lite starkare och modernare men skillnaden annars är väl inte så stor, de har glidlagrad pistong vilket är nice.
Men som sagt kostar en slant.
Jag skulle vlja ha en TX200HC valnöt, men priset har hindrat mig, jag har flera andra AA bössor dock ich noll HW.
His HW är det HW98 som är tuff imo jag saknar en AA brybössa i klassen, sen stira HW80, nen jag har en liknande magnumbössa så det blev ingen sådan heller.
Hw35 käns väldigt lagom, beprövad, den blir aldrig värdelös sårskilt inte i valnöt som man aldrig vet om de har kvar senare.
Visst anor från 50talet även om mycket spklart flrfinats.
Vet du m de honar loppen i dem? De slutade ju med det på HW30 och 50.
Jag tycker det ska göras på en ivalitetsbössa, men k hw30s måste hålla priset lågt.
Äh köp om du vill ha en, du kanske ångrar dig annars, tiden flyger och plötslugt har man missat tåget.
Men som sagt kostar en slant.
Jag skulle vlja ha en TX200HC valnöt, men priset har hindrat mig, jag har flera andra AA bössor dock ich noll HW.
His HW är det HW98 som är tuff imo jag saknar en AA brybössa i klassen, sen stira HW80, nen jag har en liknande magnumbössa så det blev ingen sådan heller.
Hw35 käns väldigt lagom, beprövad, den blir aldrig värdelös sårskilt inte i valnöt som man aldrig vet om de har kvar senare.
Visst anor från 50talet även om mycket spklart flrfinats.
Vet du m de honar loppen i dem? De slutade ju med det på HW30 och 50.
Jag tycker det ska göras på en ivalitetsbössa, men k hw30s måste hålla priset lågt.
Äh köp om du vill ha en, du kanske ångrar dig annars, tiden flyger och plötslugt har man missat tåget.

-

Jag ville också ha ett fjädergevär och valde bort fwb då det inte beter sig som ett ^riktigt^ fjädergevär.
- Marsi
- Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 65 gånger i 44 inlägg - Skytteklubb: Tåstarp skytteförening
- Luftvapen favorit: Air Arms EV2 mk4
En av de bästa bössorna jag har helt enkelt:
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=53&t=18058&p=329852&hilit=hw35#p329852

http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=53&t=18058&p=329852&hilit=hw35#p329852

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
-

Batistuta - Inlägg: 4705
- Tack utdelade: 1739 gång
Tackad: 1458 gånger i 665 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: HW 97
Batistuta skrev:En av de bästa bössorna jag har helt enkelt:
håller jag med helt o hållet. gediget och beprövat kvalitet, lagom tung med underbart rekord-trycket. en klar rekommendation!
http://www.luftvapen.info/viewtopic.php?f=15&t=6988&p=346448#p346448
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

Chris - Inlägg: 1671
- Tack utdelade: 281 gång
Tackad: 335 gånger i 231 inlägg
Mina herrar, tackar samtliga för inläggen!
Det lär bli en HW 35, valnöt, det är bara så.
Nu till en måhända lite mer viktig aspekt: Har hittat ett vapen i Tyskland. Denna är enligt säljaren utan "F-zeichen" vilket om jag nu fattar rätt är en sorts 7.5 J märkning som luftvapen fick 1970. Frågade säljaren gällande info om vapnets effekt men han kunde ej lämna nåt exakt svar, trodde som mest runt 10J.
Geväret är skitfin och tillverkad 1969, samma år jag föddes. Det är en av anledningarna jag blev sugen
Det är helt OK med spänning i tillvaron, men risken att tvingas dividera med slipsklädd folk i nån statlig byggnad pga > 10J, är utanför mina planer.
Det lär bli en HW 35, valnöt, det är bara så.
Nu till en måhända lite mer viktig aspekt: Har hittat ett vapen i Tyskland. Denna är enligt säljaren utan "F-zeichen" vilket om jag nu fattar rätt är en sorts 7.5 J märkning som luftvapen fick 1970. Frågade säljaren gällande info om vapnets effekt men han kunde ej lämna nåt exakt svar, trodde som mest runt 10J.
Geväret är skitfin och tillverkad 1969, samma år jag föddes. Det är en av anledningarna jag blev sugen
Det är helt OK med spänning i tillvaron, men risken att tvingas dividera med slipsklädd folk i nån statlig byggnad pga > 10J, är utanför mina planer.
- tkr930
- Tack utdelade: 9 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Backar tråden lite .å vänder på det.. anledningen att IINTE skaffa en 35a om man vill ha en. ?? Ser ingen anledning att låta bli .. 30 mm kolv å kort slag ..kan det bli bättre?
- atte69
- Tack utdelade: 154 gång
Tackad: 152 gånger i 117 inlägg - Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts
atte69 skrev:Backar tråden lite .å vänder på det.. anledningen att IINTE skaffa en 35a om man vill ha en. ?? Ser ingen anledning att låta bli .. 30 mm kolv å kort slag ..kan det bli bättre?
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

tkr930 skrev: Geväret är skitfin och tillverkad 1969, samma år jag föddes. Det är en av anledningarna jag blev sugen![]()
Men du vil ikke ha del eldre HW 35'ene. Du vil ha en nyere med syntetpakning, de har lengre slaglengde, bedre fjærstyring, og bedre piper.
For mange luftgevær ;-)
- dagevert
- Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg - Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
- Luftvapen favorit: Vulcan
dagevert skrev:tkr930 skrev: Geväret är skitfin och tillverkad 1969, samma år jag föddes. Det är en av anledningarna jag blev sugen![]()
Men du vil ikke ha del eldre HW 35'ene. Du vil ha en nyere med syntetpakning, de har lengre slaglengde, bedre fjærstyring, og bedre piper.
Tsssk. Varför skulle han inte vilja det? Jag har själv en äldre Hw35:a från 1969-1970 däromkring och är hur nöjd som helst med den. Det krävdes förvisso lite arbete från min sida, men vad tusan, det är en gammal bössa. Bössan är äldre än mig och skjuter jättebra.
1. Varför ska man ha en Hw 35? För att man vill ha en. Svårare än så är det inte. Det är en klassisk gammal bössa som hängt med sedan 1950-talet och är älskad av många.
2. Vad kan Hw 35 göra som inte FWB 300S kan? Ingenting. Den är lite lättare och aningen smidigare att hantera, särskilt K-modellen med kortare pipa.
Diana 35, Weihrauch Hw 35, SMK B2, Gamo Whisper IGT, Gamo Modell 300, Daisy 880 Powerline, Zoraki HP-01 Light, Crosman Vigilante, Kandar Cp-1 .22, Umarex HPP, ASG STI Duty One, Dan Wesson 3x, Sig Sauer P320 ASP, Umarex Legends Makarov PM Ultra
- Archon
- Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 169 gånger i 136 inlägg - Luftvapen favorit: Diana 35
dagevert skrev:tkr930 skrev: Geväret är skitfin och tillverkad 1969, samma år jag föddes. Det är en av anledningarna jag blev sugen![]()
Håller med dagevert där inget fel på äldre modell men bättre att köpa en ny då mycket har förbättrats.
Hela geväret håller bättre kvalitet på samtliga detaljer.Nostalgiska skäl el.billigt villig att renovera enda
skälet att köpa en äldre.
- Air
Håller inte alls med om jämförelsen med sporterbössan hw35 och en matchbössa som FWB300s men det har jag beskrivit.
Finns fördelar och nackdelar i en sån jämförelse.
Som egentligen är korkad tom, då de inte är tänkta för samma sak, FWB300s kostade massor mer ön en hw35 när det begav sig.
Men den sim finns nu med valnöt är nice, skitsamna i hur de äldre var, det ör iaf inga kraftfulla bössor som är jobbga att spänna upp eller ens i fullfart flyger ur händerna, de kan båda dock tunas men främst för känslans skull.
Finns fördelar och nackdelar i en sån jämförelse.
Som egentligen är korkad tom, då de inte är tänkta för samma sak, FWB300s kostade massor mer ön en hw35 när det begav sig.
Men den sim finns nu med valnöt är nice, skitsamna i hur de äldre var, det ör iaf inga kraftfulla bössor som är jobbga att spänna upp eller ens i fullfart flyger ur händerna, de kan båda dock tunas men främst för känslans skull.
Senast redigerad av Silwer 22 dec 2019, 00:14, redigerad totalt 1 gång.

-

Jag är ny inom luftgevärsskytte och har en Webley Tracker De luxe .22 från -88. Lurar på en HW 35 .177 oxå. Läser på lite här på forumet och då dyker ett nytt begepp för mig upp. Hur beskriver ni en sporterbössa. Vad är det för skillnad på den och Trackern.
- Pikeeater
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg - Luftvapen favorit: Webley Tracker DeLuxe
En HW 90 kunde va kul..
- vettedax
- Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg - Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100
Pikeeater skrev:Jag är ny inom luftgevärsskytte och har en Webley Tracker De luxe .22 från -88. Lurar på en HW 35 .177 oxå. Läser på lite här på forumet och då dyker ett nytt begepp för mig upp. Hur beskriver ni en sporterbössa. Vad är det för skillnad på den och Trackern.
Också lite nyfiken på hur begreppet sporter används?
Sedan största skillnaden mellan en Tracker och en HW35 är att Tracker är sidospännare, HW35 brytpipa. HW35 klarar modern ammo, medan det är lite si och så med Tracker i .22. Gillade väl bäst Eley Wap som inte går att få tag på längre.
Sedan skjuter ju HW35 normalt väldigt bra, kolla t.ex denna tråd http://luftvapen.info/viewtopic.php?f=6&t=3073&p=379133#p379133
Webley Tracker är väl inte direkt kända för att vara ett under av precision..? Men det är ju trots allt det en trevlig bössa att titta på, och det var den som drog mig tillbaka in i luftvapenträsket för sisådär 15 år sedan, efter att ha varit utanför i 20 år..
Senast redigerad av Martin 14 dec 2022, 19:39, redigerad totalt 2 gånger.

http://www.onsalaskytte.se/
http://www3.idrottonline.se/onsalaluftgevarsklubb-skyttesport
-

Martin - Inlägg: 3978
- Tack utdelade: 210 gång
Tackad: 640 gånger i 263 inlägg - Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
- Luftvapen favorit: FWB 300s
Nu ville jag veta vad som menas med en sporterbössa
- Pikeeater
Googlar man så får man upp det här:
"Sporter Air Rifle (SAR) - designed for new competitors and / or those who want to compete with a minimum of equipment and expense."
"Sporter air rifles are characterized by their light weight (5-7 lbs.), low cost (they vary from $180 to $600 in cost), basic target features (adjustable sights, adjustable length stocks, adjustable sling attachments) and suitable accuracy (rifles sold through this program must be capable of consistently shooting tens on the standard competition targets)."
för min del är sporter segmentet det flesta som inte är matchbaserad och snarare fritids/- eller i andra länder där det är tillåtet -jaktluftvapen för smådjur
edit: och visst borde alla ha en HW 35
"Sporter Air Rifle (SAR) - designed for new competitors and / or those who want to compete with a minimum of equipment and expense."
"Sporter air rifles are characterized by their light weight (5-7 lbs.), low cost (they vary from $180 to $600 in cost), basic target features (adjustable sights, adjustable length stocks, adjustable sling attachments) and suitable accuracy (rifles sold through this program must be capable of consistently shooting tens on the standard competition targets)."
för min del är sporter segmentet det flesta som inte är matchbaserad och snarare fritids/- eller i andra länder där det är tillåtet -jaktluftvapen för smådjur
edit: och visst borde alla ha en HW 35
Senast redigerad av Chris 14 dec 2022, 17:48, redigerad totalt 2 gånger.
-

Pikeeater skrev:Nu ville jag veta vad som menas med en sporterbössa
Här har du två exempel på sporterstockar, dock krutvapen. Lite mer justerbarhet, rakare grepp, tyngre & grövre, gjorda för skjutbanan & inget man ränner med i skogen som en mer traditionell jaktbössa.
Det är i alla fall vad jag tänker på när jag hör sporter i detta sammanhang. Detta är vad Air Arms anser vara deras sporter gevär, stämmer ju visserligen på deras Ultimate Sporter som påminner om det jag tänker på, men resten är ju mer traditionella stockar om man bortser från vissa modeller. För att följa länken så måste du registera dig.
En T3x Sporter.

Min T1x med en GRS Sporter,

AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
HW35E/UTG 3-12X44
-

börne - Inlägg: 19468
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Chris skrev:Googlar man så får man upp det här:
Sporter air rifles are characterized by their light weight (5-7 lbs.), low cost (they vary from $180 to $600 in cost), basic target features (adjustable sights, adjustable length stocks, adjustable sling attachments) and suitable accuracy (rifles sold through this program must be capable of consistently shooting tens on the standard competition targets).
Sporter Air Rifle på den sidan känns ju dock mer som det är en klass inom tävlingsgrenen Three-Position Air Rifle som dom kör i Civilian Marksmanship Program.
Jänkarna döper ju fan vet vad till vad som helst utan att skämmas.
För att följa länken så måste du registera dig.
För att följa länken så måste du registera dig.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

börne - Inlägg: 19468
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
börne skrev:Pikeeater skrev:Nu ville jag veta vad som menas med en sporterbössa
Här har du två exempel på sporterstockar, dock krutvapen. Lite mer justerbarhet, rakare grepp, tyngre & grövre, gjorda för skjutbanan & inget man ränner med i skogen som en mer traditionell jaktbössa.
Det är i alla fall vad jag tänker på när jag hör sporter i detta sammanhang. Detta är vad Air Arms anser vara deras sporter gevär, stämmer ju visserligen på deras Ultimate Sporter som påminner om det jag tänker på, men resten är ju mer traditionella stockar om man bortser från vissa modeller. För att följa länken så måste du registera dig.
En T3x Sporter.
Min T1x med en GRS Sporter,
Den nedre bössan hade varit kul med i trädgården med en ljuddämpare på...
- vettedax
- Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg - Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100
Tackar för svaren. Verkar som de flesta bössor utom de som är professionella tävlingsvapen.
Då är nog min Tracker oxå en sporterbössa.
Då är nog min Tracker oxå en sporterbössa.
- Pikeeater
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)