Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Hercules Bully .25 skrev:Morsning, har fått tillgång till en Hercules Bully 6,35 10J för att kolla om den kan anpassas med max anslagsenergi. Någon som vet vad som krävs för att få fullfart på bössan?
Hos generalagenten finns en uppgift om att reglerventil "max load" FP112047 ska ersätta fabriksmonterad 10J ventil. Ventilhus och ventilpinne säljs endast som enhet. Har mätt upp en lånad FP112047 10J ventils alla delar och det konstiga är att dessa överensstämmer med fullfartsventilen med samma artikelnummer. Fel vara i kartongen kanske...? T.ex. så är ventilpinnen i båda fallen exakt lika. Midjan på ventilpinnarna är 4,00 mm. Likaså är ventilsäten lika i mått. Även de fem hålen och övriga genomloppshål är lika. 500cc tubens nippel är endast ett hål och man kan se rakt in mot botten i tuben.
Någon som seriöst kan svara på hur fullfart uppnås? På "Tuben" finns ingen film alls om just detta tyvärr.
(Är jägare med egen mark och behöver en skyddsjaktsbössa <150J för småvilt i de fall .22LR inte kan användas p.g.a. säkerhetsavståndskrav så detta är alltså en högst seriös öppen fråga.)
1qaz1qaz skrev:Fx har ju vapen i .35 som ska ge <150 joul
1qaz1qaz skrev:Det är samma ventilpinne.
Exakt samma ventilhus.
Pratade med Håkan och han hade missat att skriva ut 6.35
huldreh skrev:Han skriver ju för bövelen att han vill ha MINDRE än 150 joule.
1qaz1qaz skrev:Längst ner så står det hur mycket joul pinnen ger.
Det står ingenstans att den absolut inte passar 6.35
Hercules Bully .25 skrev:1qaz1qaz skrev:Längst ner så står det hur mycket joul pinnen ger.
Det står ingenstans att den absolut inte passar 6.35
Nää, exakt, det står inte alls att FP112047 ska passa .25. Det framgår med all tydlighet att FP112047 endast passar .177 och .22. Stycket nedan beskriver ju något annat och under står lösryckt information om olika kalibrars prestanda. Hos Fondprodukter står endast vad olika kalibrar får för prestanda med FP112047 men inte ett pillemuk mer.
Men, det jag inte fått svar på är isf varför FP112047 ger "fullfart" till .177, .22 och .25 om det är exakt samma reglerventil kit?
Det måste fattas information att något mer än bara byta reglerventil kitet måste åtgärdas då det enda som skiljer de tre kalibrarna i princip är pipan.
Hoppas någon vänlig sakkunnig kan hjälpa mig reda ut detta. Tvivlar inte på att det de facto går att få fullfart men frågan är bara exakt hur?
Har utöver högvilts bössor en custom KIDD 10/22 för skyddsjakt. Ska den användas till allmän jakt måste ammunitionen uppnå minst 150 Joule vid Eo vilket t.ex. Normas jaktmatch .22LR eller Winchester 42MAX inte gör men däremot t.ex. CCI Stinger. Behovet av luftbössan är först och främst att minska säkerhetsområdet samt enligt tester är just .25 en allround ammo avseende avstånd, vind och energi för just mitt behov. Dessutom ska skyddsjakt bedrivas nattetid och då är i dagsläget endast en ljuddämpad luftbössa aktuell då alternativet ljuddämpar försedd .22LR en mer omfattande procedur men jag har skickat en ansökan med intyg. Även om jag får ljuddämpartillstånd så kan inte 10/22:an i vissa lägen ersätta luftgeväret av just säkerhetsavståndskälet. En diabol har ju mycket kortare ballistik vs salongsammo. Vet också att en luftbössa för att medges klass 4 jakt måste uppnå minst 150 Joule vid Eo oavsett kulvikt.
Hoppas detta skingrar onödigt tyckandeoch att detta ursäktas
om någon uppfattat mina inlägg som otydliga
1qaz1qaz skrev:Det är inte svårare än så.
Du litar mer på en bristfällig annons vilket jag också nämnde.
Jag sa även att jag hade tagit mig tid och ringt Håkan på Jagamera.
Jag skrev att det var samma ventilpinne till alla tre kalibrar.
Men ändå ska du skriva en bok om hur det inte står i annonsen.
Fullfartspinnen passar och gör din bössa licenspliktig.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster