Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Batistuta skrev:Det finns säkert uträkningar på detta men det som jag tänkte på direkt var en sockerbit 10 joul 50 meter = en studsare på 500 meter och fälla en älg. Det var nåt sånt jag hörde en gång iaf.
Nitro skrev:Jag tänker så här.
400m resp 40m = 10% av avståndet
När du skjuter tavla på 400m så ta en bra serie och sen ska den krympa 90%.
Typ om din spridning är 20cm på 400m så bör den då inte vara mer än 20mm på 40m.
Har ingen aning om hur du samlar på 400m och har heller ingen aning om hur vindkänslig .308 är på dem avstånden.
jerico skrev:Jag har älgtavlor för luftgevär. De är avsedda för ca 8 meter påstår dom. Träffområdet stämmer nog på ca 7 meter men framförhållning kräver 15 meters avstånd. Så det är lite märkligt att översätta mellan krut och luftvapen..
jerico skrev:Det är nästan omöjligt att skala flykttiden för kulan... Utgångshastigheten skulle bli så låg att det nästan är omöjligt att få ut kulan...
jerico skrev:Jag tror att det bästa skulle vara att räkna ut avstånd utifrån utgångshastighet och räkna avstånd/träffområde/rörelse hastighet.
jerico skrev:Kul projekt men det känns inte som om jag bryr mig om det finstilta.
Jag ändrar hastigheten mellan varven för att få till hastighetsbedömning
jalfa skrev:Alla kalibrar har ju sina egenheter - laddar man dessutom själv som jag gör så kan man dessutom laborera med kulval (där olika kulor har olika ballistiska egenskaper), krutval (som passar till vissa kalibrar och kulor), tändhattar, necktension (hur hårt kulan sitter i hylsan), friflykt (dvs hur djupt man sätter kulan eller avståndet till bommarna), optiken och riktmedlet spelar roll (inte ballistiken i sig men det påverkar i högsta grad resultatet speciellt på litet längre håll), pipans twist och längd spelar roll.
jalfa skrev:jag tror att det är svårt med en sådan jämförelse. Är det svårighetsgrad du är ute efter?
jalfa skrev:mao det är många parametrar som avgör ballistiken som är lika viktiga som kalibern och då har jag inte nämnt alla yttre faktorer som vind, temperatur, skytteställning, stöd etc.
På sätt och vis är det mycket enklare med luftskytte då många fler parametrar faller bort än vad som tillkommer.
Nitro skrev:Jo jag förstår hur du menar, och har ganska stor erfarenhet av skytte med 10J och vet vilka svårigheter det är och vad man kan förvänta sig på 40-50m
Men jag har i princip ingen erfarenhet av krutskytte och har därför också väldigt svårt att veta på vilka avstånd man bjuds på samma utmaningar med .308
jalfa skrev:hur fick du den siffran? (viken kula utgick du från?)
jerico skrev:
Ett vältrimmat tävlings vapen är svårt att jämföra med en sliten bössa som närmar sig slutet av sitt liv med den pipan...
Nitro skrev:jerico skrev:
Ett vältrimmat tävlings vapen är svårt att jämföra med en sliten bössa som närmar sig slutet av sitt liv med den pipan...
Nästan rätt, 10J är 10J och vinden påverkar lika mycket oavsett om bössan är ny eller halvkass.
jerico skrev:Nitro skrev:jerico skrev:
Nästan rätt, 10J är 10J och vinden påverkar lika mycket oavsett om bössan är ny eller halvkass.
Jo självklart men jag ser nu att jag var lite otydlig...
Om du har ett luftgevär av tävlingsklass så är det svårt att jämföra med en studsare du fått i arv från din farfar som är misskött och slut i pipan (eller tvärtom).
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster