Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officella coronatråden!

Inläggav Pryltokig 12 mar 2020, 08:35

Eftersom det är extremt smittsamt och det inte finns någon immunitet i befolkningen är det ofrånkomligt att största delen, typ 70% kommer att få det. Att tro något annat är naivt. Med restriktioner/handsprit osv. kan vi plana ut kurvan, så det är det vi får fokusera på nu.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav KullBilly 12 mar 2020, 10:59

Det är ganska simpelt - smittan slår hårt mot de som är äldre, svaga (diabetes, opererade, hjärtsjuka, astmatiker, allergiska etc) men även slumpmässigt hårt mot andra. Oavsett den personliga effekten så talar vi om möjligheten till en hård flunsa med sjukskrivning för dig, partner och eventuellt barn, varpå du sedan kan få andra flunsan med sjukskrivning för dig, partner och eventuellt barn.

Resonemanget "bara en ny flunsa" är ungefär lika smart som att svara "ja tack" på frågan "vill du att vi bryter andra benet också" när du kommer till akuten. Alla bör hjälpa till för att andra inte skall få det värre. Om man någonsin använt resonemang som "varför tar vi inte hand om de äldre" i några sammanhang så är det dags att förvandla ord till handling.
KullBilly

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg

Inläggav Helikopter 12 mar 2020, 11:30

Nytt idag att man slutar provta alla utom de i riskgruppen. Lite märkligt beslu. Beroro det på rersursbrist? I villke fall betyder det ju också att all smittspårning läggs ner. Fri spridning from nu.
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav jalfa 12 mar 2020, 12:24

Danmark har redan gjort det, Norge from idag (Stänger skolor, dagis, universitet), tror att vi gör det också inom kort.
Sauer 101 8x57js, GPO 1,5-9x40
Custom Tikka m55 30x47 Swarovski 3,5-18x44 BT
Strasser RS700 XRS 6,5 creedmore och 6br, IOR Recon 4-28x50
Nobs
Steyr Challenge HFT Sightron SIII ED 45x45
Användarvisningsbild
jalfa

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 30 gånger i 20 inlägg

Inläggav Silwer 13 mar 2020, 05:29

Självklart ska man nu ta det på allvar, i ett tudigare skede var det annorlunda.

Det har slarvats extremt, udiotuskt tom, folk går till jobbet sjuka, en massa folk skickas runt som vanlgt för att utflöra nånting så ett samhälle smittas snabbt.

Så lätt att slopa sånt ett tag, sim sades på första sidan, bussiness as usual är idiotiskt och vi skulle dö som flugor om det var så
farligt.

Man gör inget direkt pga pengar, folk kommer med flyg hit osv och det är bara att knalla in.

Att ha en massa låtsaskarrantän som vi hört om.

Ingen som fått eländet hör ännu då?

Jag vlle ha ut info av ett verk och fick svar sent underbemaning pga just detta, så att gå till jobbet sjuk tycks ta de flesta, dålug stul öht tycker jag, likaså de som besöker en massa folk sjuka.

Spnt där har jag aldrig begripit, åker jag dit gpr jag för fan inte hem till mina gamla föräldrar.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Silwer 13 mar 2020, 05:39

Helikopter skrev:Nytt idag att man slutar provta alla utom de i riskgruppen. Lite märkligt beslu. Beroro det på rersursbrist? I villke fall betyder det ju också att all smittspårning läggs ner. Fri spridning from nu.

Jo de är sjuka själva med, hörde på Apoteket här i skogen att det ev kunde stänga snart, stadens apotekpersonal insjuknar då tar man glesbygdens dit.

Men som sagt de som faktiskt kan dö, folk med kol och dylikt måste ju kollas, det blir ju akut i de fallen.

Sjukhuset här är rena lekstugan redan sen förr med sina berömda icke inköp av operationshanskar osv som stängde ner alla operationer några månader i höstas, politikerna låtsades såklart som att det var de lägst på rangskalans fel trots att landstinget ju ska vara för sånt, de vägrade avpolletera den upphandlade handlaren som ljugit tom i slutändan, svågerpolitik skulle jag tro.

Där har vi en riktig hög med onyttigt folk för i gen funktion alls som aldrig får sparken eller på nåt sätt riskerar ansvar.
Där hoppas jag skiten slår stenhårt så mycket de håller varandra om ryggen, permanent gristrynen växer ut.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 13 mar 2020, 09:05

Ja det ser inte bra ut detta. Många bra tips om vad man kan göra själv i tråden, det där med väteperoxid är troligen mycket verkningsfullt men gissar det bleker textilier så man ska nog inte blaska hur som helst med det.

Det sägs att man även kan blanda ihop T-röd och vatten plus litet glycerol i lämpliga proportioner men litet tveksam på om det kan innehålla metanol som är giftigt. T-röd är ju teknisk sprit avsedd för rengöring och som bränsle.

Nåväl. Det är ingen idé att peka finger i detta läge på alla myndigheter och instanser som kunde eller borde gjort saker för veckor/månader/år/decennier sedan, det där får man ta tag i sen när det värsta lagt sig.

Nu gäller det att påverka det man har viss kontroll över - sitt eget beteende - och försöka skydda särskilt utsatta grupper bäst man förmår.

Var försiktiga och omtänksamma allihop.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav börne 13 mar 2020, 09:20

Man kan ju även tvätta sig med tvål & vatten. Man måste inte blanda ihop häxblandningar.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Leopold 13 mar 2020, 09:30

Ja tvål och vatten 20-30 sek ordentlig tvätt är det bästa sägs det. Men inte alltid man har det tillgängligt.

Kanske det redan nämnts men det kan vara en bra idé att ha handskar på sig när man är ute och rör på sig, handlar osv. Jag menar vanliga handskar, finns ju tunna och smidiga typer av arbetshandskar så man inte ser ut som sjukvårdspersonal... sedan när man kommer hem så får de en lätt dusch med väteperoxid innan man tar av sig dom och lägger på säker plats.

Möjligen överdrivet men det är fullt görbart.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Henno3 13 mar 2020, 10:10

Jag blir tårögd när jag både här och på alla andra forum, oavsett inriktning läser om tips och råd kring hindrande av smittspridning. Äntligen har människor fått upp ögonen för det beteende alla borde ha i en normal samhällssituation 365 dagar om året!

Keep up the god work!

...som jag tidigare sagt. Även om situationen är knepig och allvarlig så är det en nyttig läxa för mänskligheten. Hoppas bara ”vi” tar lärdom av detta!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!

Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Inläggav Silwer 13 mar 2020, 10:18

Handsprit lär ju gå om man vill ha med sig, det dunstar ju, men annars tvätta händerns efter man varit ute på nånting och tagit i saker.

Inte peta i ansiktet innan man tvättat sig tydlugt, det smittar med droppvägen.

Så hoppas inte folk nyser rakt ut.

Jag får hålla med Helikopter eller vem det var, det hela visar hur dåligt förberedda vi är om en epedemi kommer.

Saken är ju att det blir akutfall och snabbt är det fullt, efterson det inte görs nåt för att dra ut på tiden innan folk smittas.

Vi får väl göra vad vi kan, just nu hörs det om det överallt i Stockholm iaf.

Sen kanske det varierar her dålig man blir, men det tenderar sätta sig på andningen, så varning ni som lätt får lunginflammation.
Jag har aldrig haft det, men det lär knappast skydda.
Senast redigerad av Silwer 13 mar 2020, 10:32, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Helikopter 13 mar 2020, 13:37

Läste idag att Korea börjar få lite koll på smittspridningen! Orsaken sades vara ett extemt testande av befolkningen. Man har drive in tester tex. Läste också idag att vi har en resursbrist vad gäller tester i Sverige. Så det är nog inte av medicinska skäl vi slutar testa de som inte är i riskgruppe. Lite OT. I epedemins början var det ett svenskt företag som erbjöd testkitt för privatpersoner. Det ficks så mycket kritik av bla folkhälsomyndigheten att man avbröt hela projketet.

En skön sak med Luftvapen.info är att hur illa man än stavar så är någon annan alltid värre! :-) :Thumbupp:
Helikopter

Inläggav Helikopter 13 mar 2020, 13:44

Så ser min silverring ut efter några dagar med väteperoxiden :) Var helt blank innan.

För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter

Inläggav Leopold 13 mar 2020, 13:52

Helikopter skrev:Så ser min silverring ut efter några dagar med väteperoxiden :) Var helt blank innan.

Tycker det ser betydligt fräckare ut när det är litet oxiderat... :thumbupp:
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav jalfa 13 mar 2020, 15:26

Löven - Modo inställt i morgon. Lövenfansen (däribland jag själv) har ändå köpt över 16 000 biljetter för att stötta laget. Hallen rymmer ca 5 400.
Sauer 101 8x57js, GPO 1,5-9x40
Custom Tikka m55 30x47 Swarovski 3,5-18x44 BT
Strasser RS700 XRS 6,5 creedmore och 6br, IOR Recon 4-28x50
Nobs
Steyr Challenge HFT Sightron SIII ED 45x45
Användarvisningsbild
jalfa

Tack utdelade: 31 gång
Tackad: 30 gånger i 20 inlägg

Inläggav KullBilly 13 mar 2020, 15:35

Henno3 skrev:Jag blir tårögd när jag både här och på alla andra forum, oavsett inriktning läser om tips och råd kring hindrande av smittspridning. Äntligen har människor fått upp ögonen för det beteende alla borde ha i en normal samhällssituation 365 dagar om året!

Keep up the god work!

...som jag tidigare sagt. Även om situationen är knepig och allvarlig så är det en nyttig läxa för mänskligheten. Hoppas bara ”vi” tar lärdom av detta!

Brukar få frågan varför jag aldrig är sjuk, även om jag verkat inom vård-området. Handtvätt är magiskt.
KullBilly

Tack utdelade: 2 gång

Inläggav Desaleux 14 mar 2020, 17:58

Har jobbat inom som maskinist handspriten torkade ut händerna fast de var något i blandat för
att motverka det när jag skruvar i saker använder jag monter handskar när värsta olje sörja och vanliga citronsåpa ofta lite bättre en vanlig såpa vi har inte hava något liknande på hundra år farfar överlevde
spanskan men de var folk kände som försvann.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav GustavTR 14 mar 2020, 18:11

Antalet som dör dagligen i Italien, av Corona, stiger fortfarande snabbt. Senaste dygnet dog 250 personer. Antaget att dödligheten är 0,6% så innebär det att ungefär 40 000 personer blev smittade för 14 dagar sedan(genomsnittstiden det tar från smitta till att patienten avlider).

Om några veckor finns det mycket som talar för att vi får se samma utveckling i Sverige. Notera att detta inte är ackumulerat, utan hur många som faktiskt dör varje dag. Kurvan växer exponentiellt.

Bild
GustavTR

Tack utdelade: 0 gång

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 00:01

Var extremt försiktiga i kontakten med äldre och bräckligare familjemedlemmar och andra.

Det är litet tragiskt och man får hoppas det kan upphöra inom någon månad med alla dessa försiktighetsåtgärder...men vi vet inte mycket idag.

Bara som exempel: blev tvungen att göra en utryckning idag för att åtgärda problem med internet/tv hos en äldre släkting som bor ute i de djupa småländska skogarna. Kanske kan tyckas som banala problem med det är verkligen en livlina att ha full access till allt sånt här.

Själv arbetar jag på en arbetsplats med uppåt 5k personer, mycket av internationella kontakter. Så jag ser mig som en potentiell smittbärare även om jag känner mig helt frisk (annars hade jag såklart inte åkt ut).

Det var nitrilhandskar på direkt innanför ytterdörren för att inte råka kontaminera något, självklart inga kramar etc utan minst 1,5 m avstånd. Mycket bisarrt kändes det men det är nog så man får göra nu. Mission accomplished men med en konstig eftersmak.

Var jäkligt försiktiga .
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav gubbe 15 mar 2020, 01:25

Får ibland känslan att det är bättre att bli sjuk nu medans vården fortfarande fungerar. :-(
Användarvisningsbild
gubbe

Tack utdelade: 3154 gång
Tackad: 1651 gånger i 826 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Royale FT

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 02:20

gubbe skrev:Får ibland känslan att det är bättre att bli sjuk nu medans vården fortfarande fungerar. :-(

Prio ett för oss allihop - inte bara vi som häckar här på forumet - måste vara att försöka undgå att bli smittad och att göra vad som rimligen är möjligt för att undvika att andra blir smittade.

Kan hända att vi inte upplever att regeringen gör de smartaste valen, jag är ingen epidemiolog så jag vet ej. Men att kapa och jämna ut toppen i smittans utbredning är något vi alla kan bidra med som jag ser det, för att ge vården maximala chanser att hantera de som visar sig behöva intensivvård vid varje tid.

Det verkar som att detta kan smitta utan att den som smittar har uttalade symptom, därför kan det vara befogat att vara extra superförsiktig när man är i kontakt med riskgrupper i synnerhet. Ju färre som smittas vid viss tid desto bättre även om det kanske i slutänden handlar om att 70% av befolkningen kommer att bli smittade. Skulle detta hända under ett par månader så kollapsar sjukvårdssystemet, sker det under en period av säg 12 månader så finns betydligt bättre chanser.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 08:59

Vet inte, men det talas om att planen är att så många som möjligt skall smittas?

Något om att vi skall bygga upp ett eget försvar?

Att vanliga människor klara av corona och kommer efter sin smitta kunna bli friska själva. Genom att inte testa andra än dom som är i riskgruppen frigör man resurser för att ha till just den?

Är det kan hända våran regering som försöker vända sitt misslyckande till egen fördel? Typ påstå att detta var en medveten strategi.... Eller är det en smart strategi för att minimera antalet döda?

Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav dorro 15 mar 2020, 09:37

bebbe skrev:Vet inte, men det talas om att planen är att så många som möjligt skall smittas?

Något om att vi skall bygga upp ett eget försvar?

Att vanliga människor klara av corona och kommer efter sin smitta kunna bli friska själva. Genom att inte testa andra än dom som är i riskgruppen frigör man resurser för att ha till just den?

Är det kan hända våran regering som försöker vända sitt misslyckande till egen fördel? Typ påstå att detta var en medveten strategi.... Eller är det en smart strategi för att minimera antalet döda?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det är nog bättre att du ställer dina frågor till de som har kunskap.

Och konspirationsteorier passar bättre på Flashback...
dorro

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Inläggav JonasW83 15 mar 2020, 09:52

Kallas för flockimmunitet och England verkar sikta på samma sak tydligen. Man inser att man troligen inte kan stoppa utbrottet utan försöker dämpa spridningen så att sjukvården kan hantera de svårare sjuka med de begränsade medel man har gällande sjukvårdsplatser och utrustning.

"Anders Tegnell, nuvarande statsepidemilog, säger till TT att Folkhälsomyndigheten inte använder sig av strategin – men att de börjar förstå att viruset inte slutar spridas förrän man nått en så kallad ”flockimmunitet”.

– Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det. "
FX Crown .22 48J
JonasW83

Tack utdelade: 29 gång
Tackad: 11 gånger i 9 inlägg

Inläggav börne 15 mar 2020, 10:28

Skandal.... För att följa länken så måste du registera dig.

”Vi är nu flertalet kollegor som för egna pengar köpt korrekta munskydd”, skriver en sjuksköterska i region Skåne och fortsätter:

”Sjukvårdens skyddsutrustning redan verkar vara slut. Innan politikerna diskuterat färdigt i EU vem som ska skicka skydd till vem så kommer det vara försent”.

En annan sjuksköterska i region Skåne skriver:

”Jag och många med mig kommer inte att jobba utan skydd. Detta är en katastrofal situation då det får personal att stanna hemma. Vi kan inte skydda oss själva eller våra patienter”.

”Stolt och glad att kunna hjälpa till, men det börjar likna krigssjukvård. Skyddsutrustning sinar (...) vi kan inte följa hygienregler och det har ju bara just börjat”, skriver en kvinna som arbetar på akutsjukvården i Stockholm.

”I region Sörmland tillverkar man skyddsvisir av overheadpapper och gummisnoddar”, skriver en person.

”Vi har inte någon handlingsplan för hur vi ska agera när vi varit i kontakt med patient med misstänkt coronasmitta. Vi har inte någon skyddsutrustning utöver den som används vid basala hygienrutiner. Inga munskydd, visir, ordentliga förkläden”, skriver en sjuksköterska som arbetar i norra Sverige.

Men man förstod ju att detta skulle ske, snarare förr än senare :o
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg