Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Desaleux 15 mar 2020, 11:19

Först leverantörs byte vilket gör att hela data systemet loggestik ej stämmer och en leverantör utan
rutiner och kappacittet. Handsprit kommer i håg interna rapport 1986 med bild på sår där det andvänds
resultatet var inte vad en trodde spriten hade rengjort medans tillsats medlet för att huden ej skall
torka ut blev som en katalysator gick ut får ej användas i sår.
Senast redigerad av Desaleux 15 mar 2020, 11:19, redigerad totalt 1 gång.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 11:20

dorro skrev:
bebbe skrev:Vet inte, men det talas om att planen är att så många som möjligt skall smittas?

Något om att vi skall bygga upp ett eget försvar?

Att vanliga människor klara av corona och kommer efter sin smitta kunna bli friska själva. Genom att inte testa andra än dom som är i riskgruppen frigör man resurser för att ha till just den?

Är det kan hända våran regering som försöker vända sitt misslyckande till egen fördel? Typ påstå att detta var en medveten strategi.... Eller är det en smart strategi för att minimera antalet döda?

Skickat från min iPad med Tapatalk

Det är nog bättre att du ställer dina frågor till de som har kunskap.
För att följa länken så måste du registera dig.

Och konspirationsteorier passar bättre på Flashback...
Ta inte illa upp!

Detta är inte enligt mig något som går ifrån vanlig diskussions etik. Att påstå annat får mig att tänka på ”censur”. Vad gäller att funderingar på varför man gör såhär leder till spekulationer är väl ingen skillnad mot övriga diskussioner i denna tråden.

Är man inte i egen politisk beroendeställning tror jag detta inte är annat än just en vanlig diskussion?

Skickat från min iPhone med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 11:33

JonasW83 skrev:Kallas för flockimmunitet och England verkar sikta på samma sak tydligen. Man inser att man troligen inte kan stoppa utbrottet utan försöker dämpa spridningen så att sjukvården kan hantera de svårare sjuka med de begränsade medel man har gällande sjukvårdsplatser och utrustning.

"Anders Tegnell, nuvarande statsepidemilog, säger till TT att Folkhälsomyndigheten inte använder sig av strategin – men att de börjar förstå att viruset inte slutar spridas förrän man nått en så kallad ”flockimmunitet”.

– Men det måste ske lugnt, sakta och kontrollerat så att sjukvården hinner med att hantera det. "
Ja, kan nog vara en riktigt bra strategi för att minimera antalet döda.

Är dock lite oroande. I nuläget verkar man visserligen ha relativt bra koll på för vem och hur smittan är farlig. Genom det kan man kalkylera riskerna med att släppa smittan ”fritt” och lita på att folket gör sitt bästa för att minimera spridningen. Iaf över tid. För som det ser ut nu verkar det som att ”alla” kommer få den. Precis som med en vanlig influensa (50-70%).

Även lite oroande att Sverige är en av få länder som ev reagerar på detta viset. Rätt många av våra grannländer som gör precis tvärt imot. Stänger skolor, gränser. Stoppar resande osv.

Skickat från min iPhone med Tapatalk
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 14:31

Det är ganska motsägelsefulla uppgifter som kommuniceras, läste om detta med ev. strategier om flockimmunitet yttrat av ex-statsepidemiologen Annika Linde och som delvis förnekas och delvis bekräftas av den nuvarande.

Saken kompliceras av att man inte vet hur/om detta ev skulle fungera med covid-19. Det är verkligen inte lätt att förstå hur myndigheternas åtgärder/beslut hänger ihop med de utsagda målsättningarna av att åstadkomma en så långsam smittspridning som möjligt och att skydda riskgrupper.

För att följa länken så måste du registera dig.

Det är inget fel att diskutera de olika budskapen och försöka skapa sig en bild av hur man själv kan bidra till att uppnå målen efter bästa förmåga.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Helikopter 15 mar 2020, 15:44

En förhoppning är att virusets har dålig tålighet för fuktigare luft, precis som influensa. I så fall kanske det stannar av när vädret blir lite varmare. Man borde kanske kunna se om det är så genom att kika på hur spridningen ser ut i länder som är varmare och fuktigare?
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav Helikopter 15 mar 2020, 16:10

Tittar man på varma länder som haft smittan ett tag så verkar det som det går betydligt långsammare där. Tänker på Indien, Tahiland och Australien.
Helikopter

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 16:18

Helikopter skrev:Tittar man på varma länder som haft smittan ett tag så verkar det som det går betydligt långsammare där. Tänker på Indien, Tahiland och Australien.
Har också funderat på detta.

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 17:17

På tal om luftfuktighetens ev inverkan. Tänkte på att vi har väldigt många L/L värmepumpar installerade i svenska hem, många av dessa har jon-generatorfunktioner som påstås kunna neutralisera bla virus. Har själv en gammal IVT nordic inverter (Sharp i grunden), där kallas funktionen ”Plasmacluster” och motsvarande finns hos alla de stora tillverkarna både av värmepumpar/AC och luftrenare av mer avancerat slag.

Kanske är detta bara ”voodoo” men om nu funktionen finns så varför inte se till att den är aktiverad.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 17:21

Leopold skrev:På tal om luftfuktighetens ev inverkan. Tänkte på att vi har väldigt många L/L värmepumpar installerade i svenska hem, många av dessa har jon-generatorfunktioner som påstås kunna neutralisera bla virus. Har själv en gammal IVT nordic inverter (Sharp i grunden), där kallas funktionen ”Plasmacluster” och motsvarande finns hos alla de stora tillverkarna både av värmepumpar/AC och luftrenare av mer avancerat slag.

Kanske är detta bara ”voodoo” men om nu funktionen finns så varför inte se till att den är aktiverad.
Samma här. Vet som sagt inte om det gör verklig skillnad men men...

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Henno3 15 mar 2020, 18:00

Jobbat inom vården i över 20 år. Tjänstgjort nu i helgen. Aldrig har jag skådat ett sådant lugn och struktur på några av sveriges största sjukhus och akutmottagningar som denna helg. Jäklar vad gött att se.

Äntligen fungerar devisen -”Rätt patient, till rätt plats, i rätt tid”.

Jäklar vad skönt att se att sjukvården tagit detta på allvar, att det i detta läget ivarjefall fungerar! Många människor verkar också förstått att vid lindriga och icke sjukvårdskrävande insatser, då skall man inte till sjukhus, punkt! Jäklar vad gott att se!

Den attityd som sjukvården och de flesta människor idag uppvisar hade i mina ögon klarat vården i stort i ett normalläge. Dom insatser som idag görs skulle finnas i ett normalläge också. Hoppas att lärdom tas av detta när krisen (för denna gång!) dragit förbi.

...dock är detta sannolikt bara lugnet före stormen....

Nu skall jag snart hem och ta en bärs!
"Stå på dig, annars gör någon annan det"!

Weihrauch HW30s.
Feinwerkbau 124 Sport. (Till salu!)
Steyr LP1
Feinwerkbau 603
Henno3

Tack utdelade: 41 gång
Tackad: 126 gånger i 97 inlägg
Skytteklubb: Orust Östra Sportskytteklubb
Luftvapen favorit: Steyr LP.

Inläggav bebbe 15 mar 2020, 18:38

Henno3 skrev:Jobbat inom vården i över 20 år. Tjänstgjort nu i helgen. Aldrig har jag skådat ett sådant lugn och struktur på några av sveriges största sjukhus och akutmottagningar som denna helg. Jäklar vad gött att se.

Äntligen fungerar devisen -”Rätt patient, till rätt plats, i rätt tid”.

Jäklar vad skönt att se att sjukvården tagit detta på allvar, att det i detta läget ivarjefall fungerar! Många människor verkar också förstått att vid lindriga och icke sjukvårdskrävande insatser, då skall man inte till sjukhus, punkt! Jäklar vad gott att se!

Den attityd som sjukvården och de flesta människor idag uppvisar hade i mina ögon klarat vården i stort i ett normalläge. Dom insatser som idag görs skulle finnas i ett normalläge också. Hoppas att lärdom tas av detta när krisen (för denna gång!) dragit förbi.

...dock är detta sannolikt bara lugnet före stormen....

Nu skall jag snart hem och ta en bärs!
Låter ju bra! Men precis som du säger, hoppas det håller i sig!

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 18:55

Känns hoppingivande Henno3!

Vi kan påverka enormt mycket av hur detta utvecklar sig genom att behålla lugnet och att var och en gör vad man kan - miljoner medborgare som gör rätt saker kommer att ge effekt var så säker.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Sako Finnbear 15 mar 2020, 19:21

Tror också mycket på att behålla lugnet och tänka klart och inte få panik.
Jag menar att exempelvis varorna i affären räcker ju till alla även i svåra influensatider i
vanliga fall, så varför hamstra nu?
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Inläggav börne 15 mar 2020, 19:34

Sako Finnbear skrev:så varför hamstra nu?

Folk bunkrar väl upp ifall dom måste stanna hemma i 14 dagar skulle jag tro.

Vissa hyllor är helt tomma i den butik jag oftast handlar i. Stod om butiken i Aftonbladet, Bunkra med oss körde dom i en kampanj, lite osmakligt kan jag tycka, en bra butik annars.

Då saker började ta slut gör ju det att man själv trots att man inte bunkrar köpte sånt man redan hade lite av hemma så man inte står helt utan nästa vecka, som pasta & toapapper t.e.x. Fanns 3 paket makaroner kvar så jag tog ett av dom, inte allt för många pack med toapapper så tog även en sån, detta gör ju att det försvinner ännu snabbare då även dom som inte bunkrar köper för att det börjar försvinna.

Men som du säger, bara att ta det piano, känner man sig dålig bli hemma, blir det illa ring 1177, riktigt illa 112.

Sluta ring 1177 i onödan så att dom som verkligen känner sig dåliga & vi som tillhör en riskgrupp kan komma fram.
Senast redigerad av börne 15 mar 2020, 19:38, redigerad totalt 1 gång.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Sako Finnbear 15 mar 2020, 19:37

börne skrev:
Sako Finnbear skrev:så varför hamstra nu?

Folk bunkrar väl upp ifall dom måste stanna hemma i 14 dagar skulle jag tro.

Vissa hyllor är helt tomma i den butik jag oftast handlar i. Stod om butiken i Aftonbladet, Bunkra med oss körde dom i en kampanj, lite osmakligt kan jag tycka, en bra butik annars.

Då saker började ta slut gör ju det att man själv trots att man inte bunkrar köpte sånt man redan hade lite av hemma så man inte står helt utan nästa vecka, som pasta & toapapper t.e.x. Fanns paket makaroner kvar så jag tog ett av dom, inte allt för många pack med toapapper så tog även en sån, detta gör ju att det försvinner ännu snabbare då även dom som inte bunkrar köper för att det börjar försvinna.

Men som du säger, bara att ta det piano, känner man sig dålig bli hemma, blir det illa ring 1177, riktigt illa 112. Sluta belasta vården i onödan.

Jo ligger säkert mycket i det du säger.

Ja man behöver ju inte rusa till akuten om man blir förkyld, bettra stanna hemma från
jobbet och avvakta några dagar och ser så det inte blir värre innan man söker vård.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 19:42

Jag kan erkänna att jag köpt på mig någon extra pack med toapapper, handsprit när det fanns, en liter extra av 12% väteperoxid, några extra konserver av köttsoppa, litet bönor och pasta, någon extra pack av C-vitamin, D-vitamin, paracetamol och ibuprofen. Inga excesser bara några extra av varje...

Men jag förstår ju att om alla gör likadant så produceras exakt vad vi ser idag: det blir tomt på hyllorna i affärerna. Mycket av det som tömts ur affärerna idag kommer att fyllas på rätt snart men detta bidrar till de känslor av panik som många känner idag, det är bara att ta det lugnt med den biten så löser det sig. Allt är intrimmat på ”just-in-time” idag och sker störningar så märks det direkt.

Bristerna på grundläggande vårdmaterial på sjukhusen är mera allvarliga och där finns inga enkla lösningar på det mer än att försöka hitta alternativa källor och vara en smula innovativa som man sett här och där. Men jag är övertygad om att vi kommer att klara detta.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav börne 15 mar 2020, 20:21

Jag har tänkt lite på det med tanke på min diabetes att jag får kanske sticka iväg & verkligen storhandla, jag är dålig på det, jag kör oftast inom efter jobbet & väljer nåt att käka för dagen, tar det slut i affären så klarar jag mig inte länge, jag reder mig inte en dag helt utan mat utan att må ordentligt dåligt. Måste balansera upp mat/insulin för att må bra.

Än har jag inte köpt en massa på lager utom det lilla jag skrev... får se hur man tänker i veckan, var i affären i fredags & mat fanns det i överflöd än så länge, det var mest konserver, pasta osv osv som var slut. Finns ju annat att äta än detta.

Men i mitt fall borde jag väl se till att ha en liten buffert hemma, normalt inget bekymmer men man vet ju aldrig nu. Även om jag tycker dom som sprang runt med hela kundvagnen överfull av saker är lite hysteriska.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Helikopter 15 mar 2020, 20:23

Ett bra skäl att bunkra är att man slipper gå till affären och en möjlig exponering. Tänker att även relativt sjuka släpar sig dit och till apoteket. Byggvaruhuset är förmodligen en säkrare plats.

En sak som skiljer oss från tex Italien är att alla är så mycker mer medvetna nu. Förmodligen gick fler till jobbet lite krassliga för några
veckor sedan. Så möjligen kan den stora självisoleringen/nedstängningen av samhället göra att vi får en lugnare resa.
Helikopter

Inläggav börne 15 mar 2020, 20:36

Jo sant, ju mindre man rör sig bland folk desto bättre.

Får bli en normal storhandling imorrn. Man behöver ju inte tömma hyllan på saker som man såg vissa göra.

Kanske blir en vana att veckohandla istället för att dagshandla vilket jag önskade jag hade, för det är tråkigt att handla varje dag, men vanor är svårt att bli av med :wink:
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 21:03

Ja det där med att införskaffa div förnödenheter kan behöva planeras mera noga nu.

Tänker på att våra äldre och mera utsatta riskgrupper kan behöva assistans nu så att de kan minimera att röra sig i affärer och komma i kontakt med ev smittade.

Vi är nog många som kan bistå med detta för äldre släktingar och bekanta.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav börne 15 mar 2020, 21:12

Jag mailade precis ut en rekommendation från SvSF till MSG medlemmarna.

Lätt att bara tänka att på lördag ska det pangas, men det gäller ju att stanna hemma även då om man känner av symptom.

SvSF rekommendationer nedan.

Baserat på de allmänna råd som folkhälsomyndigheten gått ut med vill Svenska Skyttesportförbundet förmedla följande rekommendationer:

• Har du minsta förkylningssymtom stanna hemma. Är du symtomfri men din partner, dina barn eller någon du bor tillsammans har förkylningssymptom bör du begränsa dina kontakter med andra så gott det bara går.

• Har du nyligen kommit hem från en resa, i synnerhet om du besökt ett så kallat riskområde, (ex. Italien, Iran, Österrike, Kina, Sydkorea) vill vi att du med hänsyn till andra, avstår från att delta i tävlingar i minst 14 dagar efter hemkomst. Men ha i åtanke att Coronaviruset nu är utbrett i stora delar av Europa och finns i större delen av världen, så var alltid uppmärksam på ev. symptom. Ta det säkra före det osäkra.

• Var noga med din handhygien: tvätta händerna noga och ofta med tvål och vatten, använd handsprit om det finns tillgängligt. Nys/hosta i armvecket.

• Försök att hålla minst en armlängds avstånd från folk du träffar. Hitta andra sätt att hälsa än att ta i hand.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav zpiff 15 mar 2020, 21:22

Inte gjort något särskilt med att lagra mat eller skithuspapper, som 60-talist och äldre päron klarar jag mig utan problem 1 månad utan att behöva gå till affären.

Men det har medfört andra förändringar, i morgon ska jag börja jobba hemifrån, det har varit en möjlighet vi har, som jag aldrig utnyttjat, nu är jag beordrad som "nyckelperson". :-/

Jag är också styrelsemedlem i en förening som håller på med något helt annat än skytte, där stängde vi i styrelsen ner all träning i ett första läge till 31/3.

Vi får se vad detta slutar, just nu hostar jag inte...
Air Arms S200 .177
Air Arms HFT 500
Kral Puncher PRO .177
Diana 24 .177
QB 78 .177
Hatsan striker s .25
Crosman 2240 .22
Crosman Backpacker .22 / 4x skrot sikte...
Artemis PP700W / infällbar karbinstock och rödpunkt
Användarvisningsbild
zpiff

Tack utdelade: 12 gång
Tackad: 77 gånger i 69 inlägg
Skytteklubb: SLJSF
Luftvapen favorit: FWB, Diana och Crosman

Inläggav Leopold 15 mar 2020, 21:25

Tack för att du förmedlar vettiga försiktighetsåtgäder börne, skytterelaterat men är ju allmänt tillämpbart.

Jag tycker denna tråd är mycket viktig för att dela tips och tankar, vädra bekymmer och oroliga funderingar. Mycket bra att den skapades tycker jag och ser inga som helst problem med att detta får ett stort fokus nu. Hörde vår statsminister idag på tv:n och det känns som närmast ett krigstillstånd vi sitter i.
Användarvisningsbild
Leopold

Inläggav Sako Finnbear 15 mar 2020, 21:34

Även jag ligger i risksonen då jag är reumatiker, trots detta får jag säga att jag tar det hela
med gott mod och avvaktar och ser vart det barkar hän.
Senast redigerad av Sako Finnbear 15 mar 2020, 21:34, redigerad totalt 1 gång.
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Inläggav atte69 15 mar 2020, 21:54

Ang coronavirus så vägrade jag blåsa i alcolåset på en grävmaskin jag skulle lasta( jobbar med specialtransporter).
Denna hade en sort som jag inte hade eget munstycke till.
Ringde maskinisten å frågade om det fans något nytt någonstans.. nä men de e ingen fara jag e inte sjuk!! .eller har du druckit.?
Nä men jag kanske är sjuk... jag blåser i rätt många/vecka .
Har inte alltid varit så noga med att hämta mitt eget munstycke men de e slut med det nu .Han tyckte jag var löjlig .men det får stå för han.vill han slippa åka dit för att lasta så får han nog hålla med nytt inplastad munstycke..
Det sitter ju alkolås i nästan alla entreprenadmaskiner som är någorlunda nya i Gbg området då beställaren ofta kräver det i upphandlingen.. så nu kollar jag vid beställning om det är alcolås i om jag skall lasta/lossa själv ..
atte69

Tack utdelade: 153 gång
Tackad: 151 gånger i 116 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun