Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Leopold skrev:Här är en intressant forskningsrapport (länkad från artikeln) som gör att man förstår bättre hur olika åtgärder kan påverka förloppet av covid-19. Detta är en av de saker som informerar våra beslutsfattare, en mycket svår balansgång handlar det om: För att följa länken så måste du registera dig.
dano_swe skrev:20/1
Trots att Världshälsoorganisationen, WHO, tidigare i veckan utlyste ett internationellt hälsonödläge för att begränsa spridningen av coronaviruset, bedömer Folkhälsomyndigheten att risken för att viruset skulle spridas i Sverige är låg. Även om ett fall har bekräftats i Jönköping.
– Det är viktigt att komma ihåg att enstaka fall inte är samma sak som att vi har en smittspridning i Sverige. Den risken bedömer vi för närvarande som mycket låg utifrån erfarenheter från andra länder. Hälso- och sjukvården har rutiner för att ta hand om fall som detta på ett bra och säkert sätt, säger Karin Tegmark Wisell, avdelningschef på Folkhälsomyndigheten.
24/1
Den svenska sjukvården är informerad och vet vad den ska göra. Det finns rutiner, säger Anders Tegnell, enligt svt.se. Varken UD eller Folkhälsomyndigheten tycker att det i nuläget finns någon anledning att avråda från resor eller ge några andra rekommendationer när det gäller skydd mot virusutbrottet i Kina. De nya misstänkta fallen som dök upp i Finland ger ingen anledning till åtgärder här.
24/1
”Har man inte varit i Kina är risken obefintlig att smittas av coronaviruseti länet", säger smittskyddsläkaren Mikael Widerström. P4 Jämtland
25/1
Europa har fått sina första fall av Coronaviruset.
Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder, säger statsepidemiolog Anders
27/1
Folkhälsomyndigheten ändrar inte rekommendationerna för personer som varit i områden som drabbats av coronaviruset. Detta trots rapporter om att viruset kan spridas redan under inkubationstiden.
– De uppgifterna är närmast på ryktesnivå, säger statsepidemiolog Anders Tegnell.
I nuläget rekommenderar Folkhälsomyndigheten att personer som har varit i områden där coronaviruset finns att kontakta vården via telefon endast om man har symptom som hosta och feber.
Enligt Anders Tegnell finns det i nuläget inget som tyder på att man behöver rekommendera att alla som varit i områden där viruset finns behöver isolera sig.
– Det vi vet nu och det vi känner till om coronaviruset gör att vi inte behöver rekommendera personer att vidta sådana inskränkande åtgärder.
31/1
Risken för smittspridning i Sverige bedöms som låg, men enstaka fall väntas, enligt Folkhälsomyndigheten
2/2
Risken att smittan skulle kunna spridas i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig, säger Anders Tegnell, statsepidemiolog på ...
23/2
Hur stor är risken för en pandemi?– Vår grundbedömning för en omfattande spridning i Sverige är att den risken fortfarande är låg, säger Tegnell.
24/2
Risken för en smittspridning i Sverige är fortfarande liten. Det säger statsepidemiologen Anders Tegnell till TT. Men trots att det pågår en smittspridning i Italien med hundratals fall, vill han inte kalla det för en pandemi.
Sweron skrev:För de som tycker att Sverige borde agerat snabbare/aggressivare för att ”stoppa” Corona-virusets spridning skulle jag vilja rekommendera att se följande film, som försöker demonstrera riskerna med att agera ”för tidigt” i virusets spridningsförlopp.
För att följa länken så måste du registera dig.
Sjukdomen kommer att sprida sig, det kan vi inte stoppa. Det vi kan göra är att försöka se till att spridningen bromsas upp när sjukvården närmar sig sin maxkapacitet. Och samtidigt hålla tummarna för att den strategin håller.
Sako Finnbear skrev:Nej dom testar i princip bara om man blir inlagd på sjukhus. I.o.f.s tillhör jag riskgrupp då
jag är reumatiker.
Precis.Helikopter skrev:Sweron skrev:För de som tycker att Sverige borde agerat snabbare/aggressivare för att ”stoppa” Corona-virusets spridning skulle jag vilja rekommendera att se följande film, som försöker demonstrera riskerna med att agera ”för tidigt” i virusets spridningsförlopp.
Sjukdomen kommer att sprida sig, det kan vi inte stoppa. Det vi kan göra är att försöka se till att spridningen bromsas upp när sjukvården närmar sig sin maxkapacitet. Och samtidigt hålla tummarna för att den strategin håller.
Kan du inte sammafatta vilka riskerna är med att agera för tidigt?
Sjukdomen sprider sig inte länge i Kina som det rapporteras. Om det stämmer så hade den gått att stoppa den även här. I min tro som en skogsbrand, ju mer man sätter in tiddigt dess bättre.
Helikopter skrev:Vad jag hörde i på radio idag (Anders Tegnell) så verkar det inte finnas några samband med kroniska sjukdomar som diabetes mm och ökad risk!
Helikopter skrev:Möjligen är det så att riskgrupperna *bara* är åldersrelaterade. Vad jag hörde i på radio idag (Anders Tegnell) så verkar det inte finnas några samband med kroniska sjukdomar som diabetes mm och ökad risk!
Helikopter skrev:Sweron skrev:För de som tycker att Sverige borde agerat snabbare/aggressivare för att ”stoppa” Corona-virusets spridning skulle jag vilja rekommendera att se följande film, som försöker demonstrera riskerna med att agera ”för tidigt” i virusets spridningsförlopp.
Kan du inte sammafatta vilka riskerna är med att agera för tidigt?
Sjukdomen sprider sig inte länge i Kina som det rapporteras. Om det stämmer så hade den gått att stoppa den även här. I min tro som en skogsbrand, ju mer man sätter in tiddigt dess bättre.
Återgå till Forum lekar & Forum fun
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster