Den officiella coronatråden!

Här är det forumlekar som gäller

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Den officiella coronatråden!

Inläggav Gordon 31 mar 2020, 06:40

Jag gör bedömningen att detta tar ca 6månader... Viruset kommer vara kvar men vi har anpassa oss och kommer successivt att återgå till det "normala"
Gordon

Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Inläggav Helikopter 31 mar 2020, 12:32

Det går bra också för Danmark läste jag igår. Fortsätter det så här kommer man att börja öppna upp samhället igen inom kort. Kan inte låta bli att tänka på vilken kritik man fick från många håll i Sverige över att man tog i så hårt och stängde gränserna mm.
Helikopter

Tack utdelade: 50 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Nej
Luftvapen favorit: Diana

Inläggav Pryltokig 31 mar 2020, 13:03

Helikopter skrev:Det går bra också för Danmark läste jag igår. Fortsätter det så här kommer man att börja öppna upp samhället igen inom kort. Kan inte låta bli att tänka på vilken kritik man fick från många håll i Sverige över att man tog i så hårt och stängde gränserna mm.

Problemet är ju att om man börjar öppna upp samhället igen, sätter smittspridningen fart på nytt. Varken vaccin, bot eller immunitet har trillat ner från himlen ännu vad jag vet.. "Svenska modellen" kan man ha många synpunkter på, men syftet att den skall accepteras och fungera över längre tid har ju en viss legitimitet. Den stora skandalen i Sverige är att vi som rikt land har noll förråd/beredskap av handskar, munskydd, visir osv. och här skulle jag vilja se ansvar utkrävas.
- Den som har flest prylar när man dör vinner.
Användarvisningsbild
Pryltokig

Tack utdelade: 69 gång
Tackad: 78 gånger i 56 inlägg
Luftvapen favorit: FX D-Tac, Bob- & Wildcat

Inläggav Helikopter 31 mar 2020, 13:21

Pryltokig skrev:
Helikopter skrev:Det går bra också för Danmark läste jag igår. Fortsätter det så här kommer man att börja öppna upp samhället igen inom kort. Kan inte låta bli att tänka på vilken kritik man fick från många håll i Sverige över att man tog i så hårt och stängde gränserna mm.

Problemet är ju att om man börjar öppna upp samhället igen, sätter smittspridningen fart på nytt. Varken vaccin, bot eller immunitet har trillat ner från himlen ännu vad jag vet.. "Svenska modellen" kan man ha många synpunkter på, men syftet att den skall accepteras och fungera över längre tid har ju en viss legitimitet. Den stora skandalen i Sverige är att vi som rikt land har noll förråd/beredskap av handskar, munskydd, visir osv. och här skulle jag vilja se ansvar utkrävas.

Det är inte säkert. I ett stängt samhälle får man ner antalet sjuka mycket och kan därefter arbeta med metoder som tex smittspårning. Givetvis kommer man också behålla vissa restriktioner och testa alla där misstanke föreligger. Uppfattar att det är så man gör i Kirea och Taiwan tex. Där har det fungerat över tid ett tag nu.

Eftersom man kan förvänta sig vaccin inom ett år typ och det kan komma effektiva läkemdel inom månader tycker jag inte att det är rimligt att eftersträva flockimmunitet. Onödigt många dödsfall.

Lägst antal döda när detta är över vinner imo.
Helikopter

Inläggav Desaleux 31 mar 2020, 13:24

Jag kanal flippa på tv såg att material från tykland beställning var nej först för eget land blir så när efter frågan är stor i hela EU och utan för och en annan sak är företags ekonomi stopp.
Diana 23. :
Custom1= proelia Atom sport SPA B1-1 pistong lättnad 22 g(.177+1/2R)förlängd kolv 37/Atomsport 4x32 :
Custom2 =proelia Atom sport : SPA B1-1 pistong lättnad 22g(.177+1/2R)med avtryckare slavia 624 förlängd kolv 36/Briv 4x32.
Användarvisningsbild
Desaleux

Tack utdelade: 43 gång
Tackad: 102 gånger i 81 inlägg
Skytteklubb: Ingen
Luftvapen favorit: Fjäder

Inläggav Silwer 31 mar 2020, 17:00

Många sydländer sög Spanien har ju en del människor im nån ens vet hur många.
Dvs hundratals döda ör extremt lågt.

Kina har trim gen rpkat ut för det hör för många månader sen, dolt det ch sok. ySA kompisar så har det inte läkt föränn de dig i drivir, vilket de ön gör.

Man kan inte sätta nån tillit till ett spnt kands styre som är misslyckat i grunden.
Senast redigerad av Silwer 31 mar 2020, 17:01, redigerad totalt 1 gång.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 31 mar 2020, 17:01

Silwer skrev:Många sydländer sög Spanien har ju en del människor im nån ens vet hur många.

Google säger 46,66 miljoner (2018)
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 31 mar 2020, 17:39

Jo men du vet, det är ett land dör en ny lyxbil kan möta en åsna med kärra öännu, ett av länderna i EU jag aldrig fattat vad de var för liksom baltländer kosrar de bara och får mao bidrag.

Vi beralar ju villigt hur mycket sim hekst flr att få bo i Europa, heka skiten ör ett korrupt näste i sig då et ev Europa nog klarat sig utan ett stortyskland.

Men ok har ni tröffat på npgra sjuja öht, ör nån sjuk?
Att det finns ör kkart, men äör medias heka tiden malande nödcvöndigt?, Det händer andra saker med känner jag, nen alla vill prata om detta för att liksom skyla över saker i detta landet.

Nästan jag trir de fö fehåga ledarna gillar läget just nu, inget snack om inkompetens utan räkna antal döda.

Nör det gäller just olika lände skiljer det sig ju mycket hur vi bor hur ev utbldade vi är flr att förstå regler tex.

Det är vitslöst känner jag med räknandet,

Visst jag hörde att ev dödsjuka skulke väljas ut, vilket de flesta fatrar var det innebär när det gäller vpra äldre släktingar.

Nu vet man ju inte ens hur långt det kommer gå hör, vi är ju inte millioner på samna plats så det går långsamt med smittan.

De vet ju ursprunget tll viruset iaf, ich med det menar jag de utsatta, inte idioter som tog spruta för fågelinfluensan sim inte ens var fördigtesrad.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Helikopter 31 mar 2020, 17:54

Länderna i Norden har väl rätt liknande förutsättningar och har haft smittan ungefär lika länge. Om man jämför i dag i dödsfall per miljon invånare ser det ut så här.

Sverige 18

Danmark 16

Norge 7

Finland 3

Återstår att se hur det utvecklar sig och om Sveriges linje visar sig vara bra eller inte.
Helikopter

Inläggav Silwer 31 mar 2020, 20:46

Jämfört vad?

Europa? Jo det sprids fiort med folk som reser, nen i Asien jan det här kokat ett tag, kommunistiska dårar som hoppas att ingen ska se vad som hönt kan lätt dilt detta ett bra tag.

Du måste förstå att lögn oavsett konsekvenser ofta är hur de funkar.

Men det kabske baea ville ta Eyropa, då vet du ju hur låg prioritet det hadde, men här bor fåvi; nte lika tött i ett rätt areastirt ok and jämflrt befolkningen ngen.

Nåt idiotiska politiker inte sett som nåt bra.

Det finns en anledning till att vi ör så få, Jo klimtet och var man kan bo och överleva.

Det ör! Te vörldens kanonställe direkt.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Leopold 31 mar 2020, 22:20

Jag tror att det inom kort kommer ett påbud om att använda andningsskydd typ vad som redan införts i tex Österrike,

För att följa länken så måste du registera dig.

Det är nog lika bra att vara förberedda på detta även om det kan låta överdrivet just idag.

Ett problem är givetvis att det inte finns några dylika masker att köpa, då får man fixa till på egen hand med litet knep och knåp.

Sett några folk som bär mask och nitrilhandskar idag vid en inköpsrunda och jag reagerade inte på detta som något speciellt udda givet hur det är. Även om man själv kanske inte tillhör en ”riskgrupp” så kan andra göra det... eller riskera att smitta någon i en riskgrupp.
Användarvisningsbild
Leopold

Tack utdelade: 1808 gång
Tackad: 2001 gånger i 1056 inlägg
Luftvapen favorit: SAG AR1000 - 原油,但有效

Inläggav Silwer 31 mar 2020, 22:50

Ingen hör alls ännu, men sjukvprd mm använder.

Det hela i ett smpsamhälle blir inte så viktigt då man utom i affärer kan undvika alla.
men städer kan jag förstå, ryvärr tpl bu ngen av iss detta så munskyddd blir för ich emot fråmst.

Troligen är det mest wn fördröjning, om ingen knäcker SARS som det nu grundar sig på.

Men öven dp kan knappast betydelselösa människor som jag få en spruta, och jag vill hellre att de sim mest behöver det isf får den.

Vi får se Leo, jag tar det på allvar men inte på den nivå media klr utan lgiskt tönkande här i verkligheten vi har, nu kan vi inte dra igpng en rädda vörlden grej igan, utan nu fpr fan andra ta sitt ansvar.

Stackars faråttiga Norge ned sitt låga oljeoris kanske?
Im ni nte tankat fixa det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Batistuta 01 apr 2020, 08:43

Jag läste en bra förklaring om varför Corona är så farligt. Den är på engelska men det är lätt att förstå hoppas jag.

This thanks to Jamie Campbell & Geoff Bowen: "Worth a read, explains why governments are taking this so seriously and puts it into layman's terms.

Good read from an immunologist at Johns Hopkins University

Not really feeling sick and do not want to be..but if you are feeling confused as to why Coronavirus is a bigger deal than Seasonal flu? Here it is in a nutshell. I hope this helps. Feel free to share this to others who don’t understand...

It has to do with RNA sequencing.... I.e. genetics.

Seasonal flu is an “all human virus”. The DNA/RNA chains that make up the virus are recognized by the human immune system. This means that your body has some immunity to it before it comes around each year... you get immunity two ways...through exposure to a virus, or by getting a flu shot.

Novel viruses, come from animals.... the WHO tracks novel viruses in animals, (sometimes for years watching for mutations). Usually these viruses only transfer from animal to animal (pigs in the case of H1N1) (birds in the case of the Spanish flu). But once, one of these animal viruses mutates, and starts to transfer from animals to humans... then it’s a problem, Why? Because we have no natural or acquired immunity.. the RNA sequencing of the genes inside the virus isn’t human, and the human immune system doesn’t recognize it so, we can’t fight it off.

Now.... sometimes, the mutation only allows transfer from animal to human, for years it’s only transmission is from an infected animal to a human before it finally mutates so that it can now transfer human to human... once that happens..we have a new contagion phase. And depending on the fashion of this new mutation, thats what decides how contagious, or how deadly it’s gonna be..

H1N1 was deadly....but it did not mutate in a way that was as deadly as the Spanish flu. It’s RNA was slower to mutate and it attacked its host differently, too.

Fast forward.

Now, here comes this Coronavirus... it existed in animals only, for nobody knows how long...but one day, at an animal market, in Wuhan China, in December 2019, it mutated and made the jump from animal to people. At first, only animals could give it to a person... But here is the scary part.... in just TWO WEEKS it mutated again and gained the ability to jump from human to human. Scientists call this quick ability, “slippery”

This Coronavirus, not being in any form a “human” virus (whereas we would all have some natural or acquired immunity). Took off like a rocket. And this was because, Humans have no known immunity...doctors have no known medicines for it.

And it just so happens that this particular mutated animal virus, changed itself in such a way the way that it causes great damage to human lungs..

That’s why Coronavirus is different from seasonal flu, or H1N1 or any other type of influenza.... this one is slippery AF. And it’s a lung eater...And, it’s already mutated AGAIN, so that we now have two strains to deal with, strain s, and strain L....which makes it twice as hard to develop a vaccine.

We really have no tools in our shed, with this. History has shown that fast and immediate closings of public places has helped in the past pandemics. Philadelphia and Baltimore were reluctant to close events in 1918 and they were the hardest hit in the US during the Spanish Flu.

Factoid: Henry VIII stayed in his room and allowed no one near him, till the Black Plague passed...(honestly...I understand him so much better now). Just like us, he had no tools in his shed, except social isolation...

And let me end by saying....right now it’s hitting older folks harder... but this genome is so slippery...if it mutates again (and it will). Who is to say, what it will do next.

Be smart folks... acting like you’re unafraid is so not needed right now.

#flattenthecurve. Stay home folks... and share this to those that just are not catching on. To copy and paste, hold your hand on the text till copy appears, then go to your page and hold you finger down again till paste appears.

Air Arms EV2 .177 FAC
FX Royale 200 FT cal 22 FAC
Weihrauch HW 97 TH cal .177, FAC 16 joul
Weihrauch HW 50 cal .177, FAC 16 Joul
Feinwerkbau 300s .177
Walther LG55 .177 (1955)
Weihrauch HW 55T
Användarvisningsbild
Batistuta

Tack utdelade: 1725 gång
Tackad: 1453 gånger i 660 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: HW 97

Inläggav dorro 01 apr 2020, 08:49

]
Pryltokig skrev:Den stora skandalen i Sverige är att vi som rikt land har noll förråd/beredskap av handskar, munskydd, visir osv. och här skulle jag vilja se ansvar utkrävas.

Att Sverige avrustade efter kalla krigets slut är väl förståeligt, även om jag kan tycka att man drog ner alldeles för mycket på försvaret.
Men att dra ner på beredskapslagren var helt idiotiskt, lyckligtvis är gränserna fortfarande öppna för transporter men det har ju varit en del besvär för tradarna att ta sig till Sverige.
Men vem ska man ställa till svars för att det blivit så här? Det har ju varit i det närmaste total enighet bland våra politiker att försumma krisberedskapen...
Man kan ju hoppas att man drar lärdom av det här och är bättre förberedd nästa gång det krisar av någon anledning.

En sak som vi alla kan göra är att gynna svensk livsmedelsproduktion även om det blir lite dyrare.
dorro

Tackad: 23 gånger i 21 inlägg

Inläggav mr_sson93 01 apr 2020, 14:30

ser folk fortfarande inte verkar fatta att detta inte är nåt vanligt virus. Folk verkar fortfarande tro att det är mest äldre, typ 80 och uppåt som dör men det är helt fel. Finns väldigt många kring 60 som dött hittils. Även flera väldigt unga och redan friska har dött men folk tar inte detta på allvar.

Stäng av stockholm och de större städerna i sydsverige från resande.
mr_sson93

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: hatsan

Inläggav mr_sson93 01 apr 2020, 14:31

ser folk fortfarande inte verkar fatta att detta inte är nåt vanligt virus. Folk verkar fortfarande tro att det är mest äldre, typ 80 och uppåt som dör men det är helt fel. Finns väldigt många kring 60 som dött hittils. Även flera väldigt unga och redan friska har dött men folk tar inte detta på allvar.

Stäng av stockholm och de större städerna i sydsverige från resande. Glad att många skidanläggningar stänger så man slipper folk som åker dit och smittar folk.
mr_sson93

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Skytteklubb: nej
Luftvapen favorit: hatsan

Inläggav Gordon 01 apr 2020, 15:11

Ja Ni... Nu sitter landstinget och ringer oss företagare för att få tag i skyddsutrustning. Själv köpte jag på mig filter till hela min familj när vår statsepidemiolog hävdade att munskydd bara förvärrade, tror det var i mitten av Januari. Har A1 masker sedan tidigare då stambanan inte går så lång ifrån Fan vet vad SJ transporterar för skit Jag har också mat så jag klarar mig hyfsat i två veckor sån har jag alltid varit så det är inget som jag gjort specifikt för detta... Det är så enkelt om man bygger upp detta under en tid. Jag är bara en simpel byggare men har tydligen mer förstånd än både Landsting och MSB har tillsammans.

Privat samtal mellan ledande politiker:
Han fungerade tydligen inte så bra som polischef... Vad ska vi hitta på för honom nu då ? Chef för MSB borde passa, de gör ändå inget vettigt där kan pajasen Eliasson syssla med genusforskning och jämställdhetsfrågor tillsammans med någon avdankad general från förvaret med mycket glitter på axlarna.

Vad fan är munskydd för något ? Är dessa genussäkrade Finns det sådana i rosa ? Finns de för könsneutrala vilken färg ska de vara ? Som Tornving sa. Det är lika dumt att tro att det går att vinna VM i ishockey genom att rusta för fullt i tredje perioden som att tro att vi på ett patientsäkert sätt effektivt kan bekämpa Corona utan material.

Vi gav faktiskt bort en del med då till hemtjänsten för de har inte den framförhållning som Landstinget och MSB borde ha haft. men att ge till Landstinget är att skjuta sig själv i foten. Det är alltid kris i vården de lär sig aldrig Kris eller ännu mer kris.... ingen skillnad förutom det faktum att nu dör folk. Tråkigt för det som folk inte tänker på är att det nu också är många andra grupper som dör till följd av detta då deras vård ställs in, dessa siffror tas inte ens med.

Tyvärr är beror denna situation lite på grund av kvinnors välvilja, de vänder ut och in på sig för att hjälpa den där människan som egentligen inte de har plats för. För den styrande manliga chefen så är detta bara ett plus i protokollet och så lägger man på en uppgift till. Det var länge sedan vi klev över gränsen för vad som är en patientsäker vård...

Hade detta varit en manlig byggarbetares mentalitet sa hade sjukvårdsledningen mötts av ett "dra åt helvete" gör det själv.... Skulle man bli uppmanad att gå in utan skydd så hade skyddsombudet stoppat arbetsplatsen... Ledningen hade på så sätt aldrig ens tänkt tanken att pressa sina anställda på det sätt som landstinget gör...

Kvinnor är således en stor anledning till varför vi står där vi gör idag, jag bugar ödmjukt inför Ert sätt men tyvärr missbrukas det av oss män. Dags att ändra på det nu så att vi står bättre rustade nästa gång men då får vi nog ge Eliasson den plats han klarar av att sköta tex tömma hundlatrinerna vid treriksröset.

// Gordon
Gordon

Tackad: 45 gånger i 35 inlägg
Luftvapen favorit: Steyr LP5

Inläggav Helikopter 01 apr 2020, 16:09

Helikopter skrev:Länderna i Norden har väl rätt liknande förutsättningar och har haft smittan ungefär lika länge. Om man jämför i dag i dödsfall per miljon invånare ser det ut så här.

Sverige 18

Danmark 16

Norge 7

Finland 3

Återstår att se hur det utvecklar sig och om Sveriges linje visar sig vara bra eller inte.

Dagen sifror.

Sverige 24

Danmark 18

Norge 8

Finland 3
Helikopter

Inläggav bebbe 01 apr 2020, 18:20

Helikopter skrev:
Helikopter skrev:Länderna i Norden har väl rätt liknande förutsättningar och har haft smittan ungefär lika länge. Om man jämför i dag i dödsfall per miljon invånare ser det ut så här.

Sverige 18

Danmark 16

Norge 7

Finland 3

Dagen sifror.

Sverige 24

Danmark 18

Norge 8

Finland 3
Ja, det ökar. Har redan sett lite otydliga förklaringar på varför.......

Skickat från min iPad med Tapatalk
FX Wildcat .22, Hawke Airmax 30 8-32X50 AMX IR
Weihrauch HW45 Bronze Star .22
Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Tack utdelade: 19 gång
Tackad: 41 gånger i 36 inlägg
Skytteklubb: Onsala Luftgevärsklubb
Luftvapen favorit: FX Wildcat .22, Weihrauch HW45

Inläggav bebbe 01 apr 2020, 18:22

Batistuta skrev:Jag läste en bra förklaring om varför Corona är så farligt. Den är på engelska men det är lätt att förstå hoppas jag.

This thanks to Jamie Campbell & Geoff Bowen: "Worth a read, explains why governments are taking this so seriously and puts it into layman's terms.

Good read from an immunologist at Johns Hopkins University

Not really feeling sick and do not want to be..but if you are feeling confused as to why Coronavirus is a bigger deal than Seasonal flu? Here it is in a nutshell. I hope this helps. Feel free to share this to others who don’t understand...

It has to do with RNA sequencing.... I.e. genetics.

Seasonal flu is an “all human virus”. The DNA/RNA chains that make up the virus are recognized by the human immune system. This means that your body has some immunity to it before it comes around each year... you get immunity two ways...through exposure to a virus, or by getting a flu shot.

Novel viruses, come from animals.... the WHO tracks novel viruses in animals, (sometimes for years watching for mutations). Usually these viruses only transfer from animal to animal (pigs in the case of H1N1) (birds in the case of the Spanish flu). But once, one of these animal viruses mutates, and starts to transfer from animals to humans... then it’s a problem, Why? Because we have no natural or acquired immunity.. the RNA sequencing of the genes inside the virus isn’t human, and the human immune system doesn’t recognize it so, we can’t fight it off.

Now.... sometimes, the mutation only allows transfer from animal to human, for years it’s only transmission is from an infected animal to a human before it finally mutates so that it can now transfer human to human... once that happens..we have a new contagion phase. And depending on the fashion of this new mutation, thats what decides how contagious, or how deadly it’s gonna be..

H1N1 was deadly....but it did not mutate in a way that was as deadly as the Spanish flu. It’s RNA was slower to mutate and it attacked its host differently, too.

Fast forward.

Now, here comes this Coronavirus... it existed in animals only, for nobody knows how long...but one day, at an animal market, in Wuhan China, in December 2019, it mutated and made the jump from animal to people. At first, only animals could give it to a person... But here is the scary part.... in just TWO WEEKS it mutated again and gained the ability to jump from human to human. Scientists call this quick ability, “slippery”

This Coronavirus, not being in any form a “human” virus (whereas we would all have some natural or acquired immunity). Took off like a rocket. And this was because, Humans have no known immunity...doctors have no known medicines for it.

And it just so happens that this particular mutated animal virus, changed itself in such a way the way that it causes great damage to human lungs..

That’s why Coronavirus is different from seasonal flu, or H1N1 or any other type of influenza.... this one is slippery AF. And it’s a lung eater...And, it’s already mutated AGAIN, so that we now have two strains to deal with, strain s, and strain L....which makes it twice as hard to develop a vaccine.

We really have no tools in our shed, with this. History has shown that fast and immediate closings of public places has helped in the past pandemics. Philadelphia and Baltimore were reluctant to close events in 1918 and they were the hardest hit in the US during the Spanish Flu.

Factoid: Henry VIII stayed in his room and allowed no one near him, till the Black Plague passed...(honestly...I understand him so much better now). Just like us, he had no tools in his shed, except social isolation...

And let me end by saying....right now it’s hitting older folks harder... but this genome is so slippery...if it mutates again (and it will). Who is to say, what it will do next.

Be smart folks... acting like you’re unafraid is so not needed right now.

#flattenthecurve. Stay home folks... and share this to those that just are not catching on. To copy and paste, hold your hand on the text till copy appears, then go to your page and hold you finger down again till paste appears.
Bra text.

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Silwer 02 apr 2020, 12:32

Ok jo Asien med så mycket människor ör givet ett drivhus för sjukdommar av olika farlighet.

Det ör ju som i Afrika där AIDS kom från apor de åt och som sen blev en fasa, men ej särskilt smittsam.

De gamka pesteoedemierna var ju loppor på svartråttor som när råttorna ju dog hoppade till människor ich på nåt sätt överlevde några av dem så och förökade sig.

Överbefolknngen i världen är ett helvete ich vi i väst som inte växt på samna sätt ör ju lika känsliga flr ev epedemier från traditionellt Asien men idag med Afrikas 1miljard och våldsamt ökande befolkning, kmmer givet allt av spnt här drabba oss ned.

Öppna portar osv, ofta fast det gpr att kontrollera.

Ok nu har vi inte ännu drabbast hprt, deks tror jag av glesboende och kanske väder.

Men den engekska texten är tänkvärd, den behöver inte betyda att vi stendör allihop.

Men dt ör dags att använda kondom så att säga, på nån geberation kan man minska folkmängden mtcket.

Vi vill inte om 20 år ha 3 miljarder afrikaner, hälften kommer vilja bo i Europa.

Personligen har jag trott att detta ör det som fäller oss slutlugen.
Människan är enormt anpassningsbara.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Silwer 02 apr 2020, 12:57

Ett priblem är ju även att de tror på trolleri mm, tex i Afrika på vissa ställen, om man vpldtar ett flickebarn blir man frisk, ynderstltt av ledaren i dessa tramsländer.

Somalia hålls ihop av EU, vad öär vitsen? Troligen pengar som vanlugt.
De avlönar denbe mm ch ständigt utsätts de för gaona självmordsattacker mm, Mogadishu ör värre än nånsin, den förekommer i blackhawk down men det car länge sen.

Personlugen förstpr jag inte varför man tvångstyr spnt här utom då för pengar tex genom att naturtillgångar finns att ta.

Umo låt dem slåss om narjen, vi har själva gjort det en gång i tiden.

Men tyvärr fortsötter Sverige särskilt mata in mat mm, folk sitter på arslet och väntar bara.

Egyptierna för många tusen år sen kunde odla mm, låt dem slåss och bli tvungna att överleva själva.

Vi ska inte skämmas tänk att bygga sg n nation så långt norrut, meeeen det fungerar i te för så många människor trots att Sverige till arean inte i Europa är ett litet land, vi ör litet oga få; nnevpnare av en anledning.

Tramset att vi dlr ut själva är nonsens.

Det ör vett inget annat.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Helikopter 02 apr 2020, 14:35

För att följa länken så måste du registera dig.

Helikopter

Inläggav bebbe 02 apr 2020, 15:29

Helikopter skrev:För att följa länken så måste du registera dig.

Antar att det blir så när man förlitar sig på folkets ”klokhet”.....

Weihrauch HW45 .22
Zoraki V2 .22
Chiappa FAS6004 .177
Artemis CP1-M .177
Sig Sauer MPX .177
Användarvisningsbild
bebbe

Inläggav Helikopter 02 apr 2020, 15:52

bebbe skrev:
Helikopter skrev:För att följa länken så måste du registera dig.

Antar att det blir så när man förlitar sig på folkets ”klokhet”.....

Till och med danskjäveln klarar det bättre än vi. :)

Läste att nu drar man igång läkemdelsstudier i Norge på 4 befintliga preparat. OM något av dessa fungerar bra kan vi ha en gamechanger!
Helikopter

FöregåendeNästa

Återgå till Forum lekar & Forum fun