Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
PLUTTE skrev:Kan man använda våtslipapper istället för stålull när man oljar en stock? i så fall vilken storlek på pappret?
Knotvillage skrev:Någon som vet om det blir stor skillnad mellan Tru oil och tru oil valnöt? Försvinner ådringen med valnöt?
Knotvillage skrev:https://vapenvardsbutiken.se/product.html/walnut-wood-stain-90ml
Knotvillage skrev:https://vapenvardsbutiken.se/product.html/walnut-wood-stain-90ml
Knotvillage skrev:Jag vill veta skillnaden på resultatet mellan betsen och oljan. Jag tolkade det som att den ska man ha på valnöt och den andra på övriga stockar.
Knotvillage skrev:Jag vill veta skillnaden på resultatet mellan betsen och oljan. Jag tolkade det som att den ska man ha på valnöt och den andra på övriga stockar.
börne skrev:Knotvillage skrev:Jag vill veta skillnaden på resultatet mellan betsen och oljan. Jag tolkade det som att den ska man ha på valnöt och den andra på övriga stockar.
Du tolkar det fel!!
Valnötsbets använder man för att få en stock att se ut som valnöt... du färgar t.e.x. en bokstock med den. När du färgat stocken kräver även den att den lackas eller oljas in för att skydda den & ge fin finish.
Tru-Oil använder du för att skydda & få en snygg finish på stocken. Oavsett vilket träslag.
Produkterna är inte jämförbara då dom inte gör samma sak.
Sako Finnbear skrev:Är det ljusa träslag som bok blir det snyggt att först betsa innan oljning, på valnöt föredrar
jag att bara olja eftersom träet mörknar mycket bara av det.
Chris skrev:Sako Finnbear skrev:Är det ljusa träslag som bok blir det snyggt att först betsa innan oljning, på valnöt föredrar
jag att bara olja eftersom träet mörknar mycket bara av det.
jo, men för det mesta (och om man inte kan) syns det tydligt att det är betsat bok och då tycker jag
blir det inte snyggare... snarare some ett fake-försök.
Sako Finnbear skrev:Jo visst syns det att det är bok och inte valnöt, men att bara olja bok tycker inte jag är
snyggt. Är man bara lite försiktig med betsen kan man få det att se hyggligt ut.
Återgå till Stockar och kolvar
Användare som besöker denna kategori: GKS och 2 gäster