Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.
Gordon skrev:Det vapnet belastar inte din vapengarderob... Om du inte på något sätt fått licens på det som ett klass 4:a gevär, vilket i praktiken är omöjligt.
Dock belastar de dina poäng men det ska mycket till om du kommer upp till 20st
FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?
Archon skrev:FWBluft skrev:Hur kan man ta reda på vilken anslagsenergi den har om man inte har mätverktyg?
Svar: Det kan man inte. Punkt. Vill man ha korrekta värden så måste man ha en pålitlig kronograf.
Hade du haft tillverkarens specifikationer hade du haft en ungefärlig hum om vilken kraft det är i din bössa. Men din bössa är 15 år. Mycket kan hända på 15år. Den kan ha tappat i effekt sedan dess.
Jag skjuter en del på konservburkar. 10 joule ger fullt genomslag genom en tom standard konservburk på cirka tio meters håll. 4-5 joule gör hål i ena sidan på burken men går inte igenom på andra sidan. 2-3 joule bucklar bara burken. Detta gäller diaboler. Stålrundkulor har en bättre penetrationsförmåga och kan ibland göra hål i en konservburk även om effekten är ynka 2-3 joule. Detta är förstås helt ovetenskapligt och bara en observation från min sida.
XXL skrev:Innan det fanns kronografer och mobiltelefoner så mätte man anslagsenergin med hjälp av en pendel.
Pendelns "klump" utgjordes av något som kunde absorbera kulans energi och med ledning av pendelns längd och vikt samt hur mycket den svängde upp när kulan träffade kunde man med lite matematiska formler sedan beräkna kulans anslagsenergi.
jerico skrev:En snabb digitalvåg som kopplas till en microkontroller (raspberry/arduino) och visa det värdet som den tar in. Men då är det lättare att skaffa en kronograf...
AnnC73 skrev:Jag ville bara meddela att jag fått positivt besked ifrån Sportec, som kan hjälpa till med ett intyg.![]()
... sedan återstår det ju att se om anslagsenergin hamnar under 10 joule såklart...
Andy skrev:Du måste ha en cronograf så att du kan mäta hastigheten.
Sedan tar du reda på kulvikten.
Efter det går du in på denna länken och fyller i uppgifterna.
För att följa länken så måste du registera dig.
Det finns givetvis fler sätt att ta reda på anslagsenergin.
På mitt jobb på Jakt&Skytte i Staffanstorp har vi möjligheten till att skriva ut intyg på luftvapen till Polisen.
Dom vanligaste fallen är tex Dödsbo där det finns luftgevär med licens och att tex sonen inte kan ta över detta.
I 90% av fallen så visar det sig att det "kraftiga" luftgeväret inte längre presterar, då skriver jag ut intyg på att bössan i nuvarande skicka är licensfri och licensen tas bort hos Polisen.
Det kan också vara så att en person behöver intyg på att hans luftgevär i 5,5 gör över 180 m/s för att kunna användas i skyddsjakt.
Återgå till Samlarforum Luftvapen (<--1985)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster