Diana 75 är än mer komplex uppbygd och tyngre, nu är D60 ingen lättviktare men nåt klo mindre är det väl ungefär.
Diana 60 var först ut med rekylfrihet med mekanik och brytpipa ju men bara Anschutz och FWBav de övriga bygde nånting åt det hållet 220 med pneumatisk rekyldämpning 1959 och den förbättrrade 250 med oljedämpning som jag gärna skulle ha en om den inte läkte ur oljan, vapnet 250 i övrigt ör bra bygt med skena undertill bla tidigt, iofs får man ställa den mot FWB150 kanske som iofs kopierade designen på 220 ( kolla själva)men cåvalde glidskena, Anschutzerna ska kansje kallas halvrekykfria.
Walther Lg380 med glidbana kom ut 1980 först då hade Walther som hoppat över det här mekaniska rekylfria steget redan haft sin
SSP sen mitten av 70talet, iofs pumpade man åt fel håll jämfört senare
SSP men detta vapen gjorde att tavlorna ändrades inom Match så pass bra var Walther LGR.
OS 1984 det första med luftgevär vanns också av Wather LGR och satte stopp för fjädervapen även om kvinnornas tövling samma år vanns med Anschutz lg380, men aldrig igen.
Brytpipe giss Dianorna tillverkades länge trots att D75 fanns, det blev ju inte just nåt mer tävlande öven om Diana 100 finns deras
SSP som är ovanlig öht.
D60 är påkostad ändå, hela undersidan av framstocken är skuren även handgreppet på ett snyggare än vanligt sätt.
Vet inte vad kolven är av, men ser trevlig ut även om det nog är bok, rätt tung kolv.
En annan lustig sak är att pipsleeven inte sitter fastlimmad utan den är fäst utan att röra pipan man gängar fast den hängandes mellan pipframdelen och brytblocket som i sin del har en helräfflad yta ovanpå.
Kort sagt det är mycket de aldrig behövt gjort på ett matchvapen, tydligen var de ändånågot billigare än Walther LGV tex. Nya.
Men visst brytblock kan bli glappt, det är bara en kula för låsningen typ hw30s, vilket gjrde att 65 och 66 fick en låsarm för pipan.
En kolv hade väl varit bättre som låsning, ifall kulan blir klent belastad kan pipan skifta läge.
D75 käns inte så intressant just för mig, jag har en FWB300S klart enklare att hålla igång, men pruslappen och just att det är en brytpipeknstruktion, lite lättare och som jag sagt med mer elegans än matchgevören med fast pipa oftast hade, det är liksom en bit kvar i att ett tävlingsgevär ska se bra ut med inte enbart fungera bra, därför har jag velaråt ha ett tidigare.
Det udag negativa är plastavtryckare och varbygel, plast hade dock inte lika lg status då, slå en kik i en jänkebil från 50-60tal.
De är inte dyra heller ens med avtryckare hehe, ärligt nu när jag tittat närmare på allt, värt pengarna om hög effekt inte behövs, de är iaf npgot enklare att renovera än D75.
Nu låter det som jag inte tycker D75 är nåt vidare, men de är såklart om de är i god form bra vapen, ett med justerbar
stock är ovanligt dock och som sagt där tycker jag funktion liksom med de flesta har fått gått före elegans.
Giss som funktion anser jag onödigt avancerad för vad det ger, ett
SSP är bättre om man vill efter det i samma effekt, jag förstår varför det försvann, en glidbana är simpelt lättskruvat.
Dock är Giss-systemet tyst rent mekaniskt.
OBS Personliga tankar, vet att andra tycker annat, och ja trycket blir att bygga nånting som går att fästa vid biten som finns kvar tror jag, några maskiner för tillverkning går inte för mig så troligen blir det plast igen om jag kan hitta nåt som jag jag slipa plant och passa in.
En dag kanske nåt annat kommer upp, men justerungarna för trycket sitter kvar, det kan jag inte riva bort, utan det måste vara kvar.
Köp en själva, fin bössa