Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Silwer skrev:Jag chansade p en bössa dag på Tradra en visserlugen risig men ändå rätt unik bössa Falke 80, 400 tillverkades enbart.
Underspännare .22 var denna, saknade vakre riktmedel spröckt skock som var allmänt repig, nen som sagt unik då Falke gick under tidigt, tanken var här att utmana då nya BSA Airsporter.
Öven en 90 fanns då valnöt och enbart 200 bygda.
Men jag förlorade, kanske lika bra delar jan man glömma om det saknas nåt, dick gpr de att få skjutklara ned eelar från andra capen, fjäder och packning.
Tappladdare ned en lustig grej, när man spänner upp bössan öppnas den nämlugen.
Jo falke är också lite speciell bössa helt klartfinns väldigt mycket att läsa/studera om dessa i För att följa länken så måste du registera dig.
De fanns sebare halvan av 50tal fråmst, enklare modeller tillverkades med, nen om en hjärtattack blev aldrig ägaren bra igen dörför lades märket ner.
Kan ha varit sin tids mest kraftfulla fjädervapen, ser mycket välbygda ut.
Den gick för 1800 nånstans mycket skicket och lokalt sålt, stod inte vilken den var i ID.
Det hade kunnat blivit nåt om det inte gått så illa för ägaren.
För att följa länken så måste du registera dig.
Inte det som såldes, men likadant.
Andy skrev:En av pärlorna jag har kvar är ett BSF 55 i kaliber 5,5 i mint condition.
Hittade i England och köpte det av första ägaren. Han hade köpt det 1984 och jag fick med asken diaboler som han fick med i köpet.
Det fanns 350 diaboler kvar i asken så första ägaren hade skjutit ca 150 diaboler med bössan.
poho skrev:Andy skrev:En av pärlorna jag har kvar är ett BSF 55 i kaliber 5,5 i mint condition.
Hittade i England och köpte det av första ägaren. Han hade köpt det 1984 och jag fick med asken diaboler som han fick med i köpet.
Det fanns 350 diaboler kvar i asken så första ägaren hade skjutit ca 150 diaboler med bössan.
Din samling av Bavaria bössor har jag varit lite avundsjuk på![]()
Har själv fått ihop en hyfsad samling av dessa fina bössor nu men bara en i cal.22 vilken är en modell s60.
Det är inte ofta man springer på dessa i cal.22 vilket är konstigt för när dessa såldes var det 200 m/sek som gällde och det klarade många av Bavariabössorna av ganska lätt.
Andy skrev:Tog några snabba bilder med mobilen på BSF / Bavara mod 55 i kaliber 5,5
Andy skrev:Tog några snabba bilder med mobilen på BSF / Bavara mod 55 i kaliber 5,5
börne skrev:Martin skrev:Weitschuss
Bild? Aldrig hört talas om detta fabrikat?
Undrade också... kan äntligen se lite halvdant på läsavstånd, (Ögonbottenfoto pga diabetesen med sjukt kass syn på läsavstånd som följd)
Så roade mig med att googla lite, man hittar lite angående ett Anschütz Modell 335. Verkar vara en modell från Tyskland med mera fart än deras normala 7,5J bössor! Så tror det är ett Anschütz 335 du har N.Blomqvist, borde stå nåt mer på systemet. Weitschuss är alltså inte tillverkaren utan det betyder Long Range!
"I don't know about a 'Magnum' version, but the MK2 that I sold to Andy on here, had a factory 'Weitschuss' sticker on the stock:
'Weitschuss means Long Range'.
Literal translation of Weitchuss is Wide shot and probably refers to rifles made to exceed the German "F" rating so age/certification conditions to my mind.
Here's one in the queue No F pentagon. Came from Germany.
Detta är ett Anschütz 335. Finns dock i olika generationer med lite skillnader!
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 3 gäster