Desaleux skrev:Det här norska luftgeväret jag vet att det har ett namn och är tillverkat i Norge och att de även gjorde bryt knäckare som karlgustav senare. var det Relum ? eller heter nå anat namn har inte kollat runt på ett vi i sverige hade ju Exelent och karlgusta.
För att följa länken så måste du registera dig.
Excellent är klart original svenskt hur Carl Gustav är det vet jag inte men byda här är se, även Stiga får nämnas öven om jag tror att dör car det halvfabrikat en hel del, alltså man bygde vissa delar själva bara, och säker nån Zenit elker så blev förädlad med Stigas märke.
Krutvapen i kopia tex Remingtons Rolling block finns det mängder av från de vapentillverjare vi hade, länge var ju salongsgevör som lyftgevär med utan licens, även enpipiga hagelbössor ofta, varje bonde hade sånt så luftgevör hade ingen plats här ändå verkar ju en hel del Excellenter sålts mest pumpvaonen, de roluga udda med tex övre spännarm har jag sett nåt enstaka, att folk orkade pumpa eländena, men de var jaktvapen för unga kråkfåglar tex vilket åts här ich var i landet, särskilt söderut och rekylfritt ich rött stor rundkula räckte det väl.
Norge vet man ju inget om, nåt måste väl satt ihop tycker jag men som kanske ör anonymt.
Men hagelgevär car licensfritt dör; n till modern tid så det var kanske det som köptes.
Det är ju som bilar och allt möjlugt, de har väl bygt sånna men; inget är känt.
Sverige har varit en mycket större industrination i att bygga själva i stället för att importera, men nu är vi inget längre vi heller, ett land bland andra här uppe.(allt var inte så vettigt typ egna datorer och system som Compis för alla skolor, usel och svindyrt)
FX byggs ju här men inriktningen är ju inte Sverige längre uran större än så, USA och andra länder oftast utanflör EU.
Men svenskt är det ju åndå, det är ju överlevnad att lyckas stort nånsrans då det inte går lokalt.
Finland har en del av det där dels pga att vi ofta använt finska tillverkare för specialbyggen i fordon tex, traktorer som tom flyttades dit helt, bara vägtraktorer blev kvar här, sen har de ju Sisu
Men där är reglerna för tex .22 än idag mycket lätta, så luftvapen har nog inte varit stort utanför tävlande i 10m.
Vad danskarna gör eller gjort vet jag inte alls, misstänker mycket tyskt material där som iofs Norden genomsyras av, Sverige lite motvalls länge men nu allt mer tyskt.
Vi har absolut sämst regler, mängder som inte påverkar kriminaliteten alls och olika bedömningar i lika län.
En idiot vet cvar vapnen finns som skjutningarna kommer sig av.
Senaste mode för nyblivna gansters nör kniven börjar bli slö.