Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tomaz skrev:mikebike skrev:Där ser ni, jag var dömd på förhand vid särskjutningen i klassen <10J i Laxå i fjol. Särskjutningsmålet var uppsatt riktigt långt bort och jag var handikappad av en 7,5 J bössa!
Sköt du den där feinwerkbauen du lånade i kronografen någonting....
Tomaz skrev:Javisst har man självklart olika skjutavsånd och mål med 22lr och 6,5x55 gevär, helt riktigt....
öberg skrev:Apropå fältskytte, där har man nästan alltid olika skjutavstånd för olika vapenklasser....
Är ju ingen dum idé, dock så tror jag att det inte ökar antalet tävlingar då det ställer mer krav och jobb på arrangörerna!
mikebike skrev:Eh, tänkte närmast på 22LR, .30 och grövre (C, B/R och A) d.v.s. pistol.
Och det är faktiskt tvärtom mot hur man kan tro, de kraftigaste pistolerna (A) skjuter på kortaste avstånden.
Dessutom har man ofta längre skjuttid i de grövre klasserna......
sexskjutarn skrev:Det verkar som det finns två läger, ett som håller på 7,5 joule och ett annat som vill ha kvar 10 joulsgränsen.
mikebike skrev:sexskjutarn skrev:Det verkar som det finns två läger, ett som håller på 7,5 joule och ett annat som vill ha kvar 10 joulsgränsen.
Nej, det finns nog ingen som vill ha sänkt effekt på våra licensfria luftvapen.
Däremot är JAG kraftigt skeptisk till att vi skulle få höja gränsen till Brittisk nivå
öberg skrev:Men skulle det (gud förbjude) bli en 7.5 gräns så måste det vara relativt lätt att få tillstånd på en/flera 10 joulare.
mikebike skrev:öberg skrev:Men skulle det (gud förbjude) bli en 7.5 gräns så måste det vara relativt lätt att få tillstånd på en/flera 10 joulare.
Det är väl ingen som söker licens på 10-Joulare!
öberg skrev:Jag skrev tillstånd inte licens!
Det vore ungefär som att fråga Jägarnas Riksförbund om hur vargförvaltningen skall se ut!Micke skrev:Här finns ju landets experter på luftvapen samlade, så varför inte konsultera de som vet något?
mikebike skrev:Det vore ungefär som att fråga Jägarnas Riksförbund om hur vargförvaltningen skall se ut!Micke skrev:Här finns ju landets experter på luftvapen samlade, så varför inte konsultera de som vet något?
Daniel skrev:mikebike skrev:Det vore ungefär som att fråga Jägarnas Riksförbund om hur vargförvaltningen skall se ut!
jag skulle vilja påstå att jägareförbundet har stort inflytande på vissa beslutsfattare.
Daniel skrev:MEN detta är nu överkört av nya eu direktiv.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster