Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
jerico skrev:Det är stor skillnad på hur jag vill ha avtrycket... Luftgeväret behöver jag bara andas på (känns det som) mot t3an... Men vid jaktskytte är det en annan skjut teknik än vad jag kör med luftgevär. Det finns för och nackdelar med allt så man får greja till det så bra som möjligt.
Luftpangarn skrev:@ Slabbe
Det finns faktiskt en modifiering av Umarex 850 som jag funderat på, nämligen justerbar / vinklingsbar bakkappa. Jag har det på mitt Hatsan AT44, och det gör verkligen skillnad att kunna vinkla bakkappan i sidled. Fast det bara rör sig om väldigt litet, så blir läget mot axeln rejält stabilare.
Det finns massor av lösningar att köpa, men jag har inte grävt i saken. Än!Det finns säkert förslag bland forumets medlemmar.
En annan variant vore en enkel axelkrok i stil med vad skidskyttarna har. Fult som stryk dock.(Kunde man kanske bocka till själv.)
Jag insåg just att du köpt paketet med en påstickbar kolvkamshöjare, samt kikarsikte. Jag kan ingenting om kikarsikten, så jag kan egentligen inte uttala mig om en uppgradering skulle ge bättre resultat.
Spontant tänker jag att du får söka dina utmaningar i att bemästra olika skjutställningar.
Beträffande ammo, är väl standardammon JSB RS 4,52 eller 5,52 det folk utgår ifrån.
Vapenrem är ju ett bra hjälpmedel. Men på just detta gevär, tvekar jag. Att fästa i pipan vill jag inte göra. Den är så tunn, att den kommer flexa, och då förlorar man i stället precision. Det är tom så, att en del menar att de får bättre precision, om de inte använder "framstockskåpan", då den hänger på en krok på pipan. (Dum lösning.) Utan kåpa, blir pipan friflytande. (Funderar på att fästa kåpan på annat sätt, med en liten styrande plåtbit mot stocken.) Att fästa remmen i denna kåpa, vete sjutton om det är en bra ide heller.
@ Tempest
Kolla slutet på denna film! Han höjer effekten med en liten rörstump runt hammarfjädersguiden. Verkar värt att testa! Han tar dessutom ner trycket till under 700g, bara genom att byta en skruv. (Vill minnas det ligger på ca 12-1300g original.) För att följa länken så måste du registera dig.
Denna reservdelsfjäder är något hårdare - är det den du tänker prova? För att följa länken så måste du registera dig.
(Den använder folk om de gör om från CO2 till PCP, för att ventilen skall öppna för högre tryck. Rätt onödigt tycker jag. Smartare använda painball-tank som lämnar tryckreglerat konstant 55 bar - vilket ju stämmer väldigt bra med vad CO2 ger. Adapter finns att köpa.)
Det går att ta isär ventilen och modifiera den. Dock är den tydligen monterad med röd Loctite, så den måste hettas upp, så det släpper. Verkar himla bökigt, och ett attans experimenterande, om man skall få exakt 10J.
Cabom säljer vad de påstår, en 10J ventil till 850. För att följa länken så måste du registera dig.
Om det stämmer att den lämnar 10J, är det ett larvigt enkelt sätt att få upp effekten. Surt bara att den går lös på tusen spänn. När ny hammarfjäder kostar typ femti - men jag tror det kräver en del experimenterande för att hamna just på 10J.
Beträffande FT kitet Walther Dominator, så är det en PCP version av samma gevär. Dock kan man lika gott använda Umarex 850 CO2 med ventil för 7,5; 10 eller 16J. Larvigt enkelt att byta ventil - som att skruva i en glödlampa. PCP versionen är omotiverat dyrare. (Dock finns PCP som 5,5mm med 40J, samt även i 6,35mm.)
Vill man skjuta under +8C utomhus, köper man till paintballtankadapter + paintballtank med tryckreglering till 55 bar. Blir billigare än PCP versionen, och man får då möjligheten att växla drivkälla.
jerico skrev:Det som påverkar är jämnheten i effekt. Sedan har du en massa prövande med olika ammunition sorter att prova. Problemet är att hitta en modell som passar just din pipa/effekt. Ändrar du något där så är det bara att göra om..
börne skrev:Ammo provning är inte alltid så spännande, men vill man jaga dom där sista mm så är det givande & kan ge bättre resultat.
Sen har du ju även olika huvudstorlekar där 4,52 väl är lite std men det finns både mindre & större.
Med mitt AA TX200HC hade jag en gång 20mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Samma dag & med samma förutsättningar hade jag också 3,5mm spridning med JSB Exact på 30 meter. Gissa vilken diabol jag köpte mycket av![]()
Eller om det var mitt MPR FT... minns inte nuMen det spelar ju ingen roll i sammanhanget.
Olika batcher bara. Detta är det mest extrema jag sett med mina Air Arms luftvapen, dom har annars varit rätt okänsliga för vilken batch, bara det är JSB eller Air Arms diaboler som är tillverkade av JSB.
Man får helt enkelt välja om man vill nörda ner sig & jaga det sista eller nöja sig med lite spridning. Fan vissa sitter även & väger sina diaboler & sorterar ut dom som avviker.
Slabbbe skrev:
Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort? Det är ju inget kul att skjuta med dem.
jerico skrev:Det är dom som används för att avrätta den vidriga skurken Konservburk och hans vänner :D
Det skyttet är inte att förakta!
Jag har aldrig haft några problem med att få slut på diaboler....
lupak skrev:Slabbbe skrev:
Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort? Det är ju inget kul att skjuta med dem.
Det är därför man har en CO2 pistol, slaskammunitionen får göra hål i konservburkar så kommer den till nytta (eller snarare nöje..)
Slabbbe skrev:Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort?
börne skrev:Slabbbe skrev:Vad ska man göra med all ammo som man väljer bort?
Oftast går dom ju inte så jäkla illa att dom är helt oanvändbara, ska man plinka på lite spinners eller liknande behövs ju inte den där sista precisionen om det inte är små spinners på längre avstånd, så då går dom åt då, eller som för egen del till inomhusskyttet vintertid där det bara är 10m & där har jag aldrig märkt av någon spridning.
Sen är det ju så att om man väljer att verkligen testa ut amma då köper man ju bara en burk av olika sorter & batcher, sen när man hittat en diabol som fungerar bra då köper man en hög med dessa.
Som nu när jag var & sköt i skottstolen till krutbössan köpte jag 22lr ammo för drygt 6000kr men då vet man den fungerar & det varar ju ett tag.
Men tor inte du ska hänga upp dig för mycket på allt snack nu, det drar ofta iväg i trådarna. Skjut med bra stöd & testa dig fram ett tag för att se hur bössan går, det tar lite tid att bli varm i kläderna & blir du inte nöjd med den sälj & gå vidare till nåt annat bättre. Du nämnde HW & fjäder tidigare men det är betydligt svårare att bemästra fjäderbössor, men kul när man väl lär sig göra det. HW har fin precision men det är inte som en död co2 eller PCP att skjuta. Sen har du ju PCP & där finns det många vapen idag som kan ge bra precision, det är smak på typ av bössa & budgeten som styr.
Jag har ju blivit totalt frälst av Air Arms. Ingen av mina bössor har varit överdrivet dyra i inköp men ger sjukt fin precision.
Luftpangarn skrev:Nä, mina ammoburkar funkar som en fattig students skafferi. Till slut är det bara nudlar och krossade tomater kvar!![]()
Och jag som tom lovat mig själv att ha kvar "Mosquito" och annat skit kvar, som "referensmaterial". Men nä, när nöden kniper, ryker även "referensmaterialet"..Litet kul dock, för man blir påmind om vad som funkar i olika pickor. Mosquito - som normalt är att betrakta som skitammo - funkar jättebra i min AT44!
![]()
Särskilt vad gäller ammo, skall man lämna fördomar och förutfattade meningar i någon annan byrålåda.
Faktiskt litet extra spännande dimension, tycker jag, att luftskyttet är så beroende av ammo. Och att tex inte "dra rent" pipor i otid. De skall vara lagom inblyade! Får man för sig att testa "blyfritt", måste man ånyo skjuta in bössan med 50 blybulor, innan man åter känner igen kärringen.
Slabbbe skrev:Har en burk med Mosquito. Upplever det som att 4 av 5 är helt OK men den femte brukar ge sig iväg ganska långt från de andra
jerico skrev:Jag gjorde ett ovetenskapligt test
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster