Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Att fästa nåt i pipan är idiotiskt av Umarex. Testa att ta bort det så pipan blir friflytande som nämndes tidigare.
Är detta på endast 10 eller 16 meter?
Det ser ju stabil ut inför skottet, darret är garanterat pipan som lever om.
Jag anser att det sprider på tok för mycket. Är detta också på så kort avstånd så tror jag inte ens fel ammo kan göra så mycket, på det korta avståndet hinner det ju inte börja bete sig så som på säg 30 meter. Men jag har ingen susning på hurdan egenprecision dessa har. Man får ju hoppas folk som tipsar om bössor är ärliga, skjuter dom inte bättre än detta är det ju rent skräp.
Har du testat på längre håll säg 30 - 40 meter, hur ser det ut där i så fall?
Här ser du varför en pipa helst ska vara friflytande, den måste få leva sitt liv utan att man stör den. Pipan svajar & lever om mer än man tror.
Tempest skrev:Jag har läst på ett utländskt forum att en del får shimsa pipan på sina 850 för att få den att sitta helt stumt, någon offrade till och med ett bladmått för att få exakt rätt tjocklek på shimset.
Luftpangarn skrev:Någonting är RADIKALT FEL!!!
I tidigare länkad video skjuter han botten på en hagelpatron på 40yards. Det är helt normal precision hos detta vapen. Den är snarare en bra bit bättre. Jag tänker inte ge exakta siffror med konfidensintervall, men 15mm spridning på 30m är ett annat sätt att uttrycka en rimlig förväntan. Men bättre är inte orimligt.
Vilken ammunition använder du?
Sitter kikarsiktet verkligen fast monterat?
Kan du använda lasern som sikte i stället - monterat på pipans kilbas?
Genomför test utan framstockskåpan!
(Vad skulle man shimsa?!? Pipan är friflytande ovan stocken - bara man låter bli framstockskåpan. Högst osannolikt att någon faktiskt skulle behöva shimsa. Men oftast även då kåpan är på. Låter puckat, men sant. Infästningen är något slags jönsig lösning för totalt okunniga, eller nå't.)
EDIT: Kan det vara fel på kikarsiktet? Riktpunkten flyttar sig mellan skott?
Slabbbe skrev:Tycker också att det är för mycket spridning för att känna det meningsfullt att öva
Slabbbe skrev:Har haft ett gäng olika ammo och inbillar mig att JSB 4.49 eller 4.50 /0.520 har varit bäst... eller möjligen Umarex egna Match
börne skrev:Slabbbe skrev:Tycker också att det är för mycket spridning för att känna det meningsfullt att öva
Detta är skjutet med min AA S400 Classic, som låg på 9J då för jag skulle ha den till innesäsongen, blir tystare & drar lite mindre luft, räcker ju till ändå till så korta avstånd. Detta är skjutet utomhus en dag med väldigt lite vind sittande med stöd.
10 st skott. Det borde även den bössan mäkta med tycker jag, i alla fall med max lite naggat i kanterna på 10m.
För att följa länken så måste du registera dig.
Luftpangarn skrev:Innan vi går vidare, vill jag bergfast veta att Slabbe testat JSB RS i antingen 4,52 eller 5,52mm. Det har Slabbe inte gjort än. Så alla andra diskussioner och lasermätningar, är än så länge högst osäkra.
Luftpangarn skrev:Innan vi går vidare, vill jag bergfast veta att Slabbe testat JSB RS i antingen 4,52 eller 5,52mm. Det har Slabbe inte gjort än. Så alla andra diskussioner och lasermätningar, är än så länge högst osäkra.
Slabbbe skrev:Luftpangarn skrev:Innan vi går vidare, vill jag bergfast veta att Slabbe testat JSB RS i antingen 4,52 eller 5,52mm. Det har Slabbe inte gjort än. Så alla andra diskussioner och lasermätningar, är än så länge högst osäkra.
Eller såg att jag skjutit en burk med JSB Exact 4.52... men utan RS är det skillnad?
Silwer skrev:Express är aningen lättare och funkade bra för mig i 10J, men det där går ju aldrig att överföra.
börne skrev:Retroman skrev:Naggat hål utan större problem på 30m med 10J oule? Oj, det är nog tur att jag inte tagit mig till en tävling, mina resultat ser inte riktigt ut så...
Vid kontroll av vapnets precision skjuter jag från bänk, sittande FT så blir det såklart inte riktigt så bra.
Fick leta ett tag men detta var den dagen det var vindstilla så utmärkt att skjuta in, då gick det fint att ta 15mm spinnern på 50m sittande med stöd i bänk![]()
Här är 10 skott på 30m med min AA S400F Classic 10J.
Slabbbe skrev:Med samma sikte, stöd och skytt men annan bössa blev det såhär
5 skott Air Arms S410
Slabbbe skrev:Jahapp, då har jag provat Exact RS som tyvärr inte gick bättre än något annat. Provade även att sätta brickor mellan pipa och grepp vilket möjligen gav lite bättre resultat. Det finns ju hela tiden en fundering att det är jag eller stödet som inte når upp till förväntningarna så till slut i ren frustration köpte jag en bössa till. Hyggligt ambivalent till att lägga de pengarna, men riktigt jobbigt med ovissheten om det är jag, stödet eller geväret som sprider. Med samma sikte, stöd och skytt men annan bössa blev det såhär:
5 skott Air Arms S410... så... något verkar vara knas med Umarexen, men jag vet inte vad
Marsi skrev:Det blev ju en uppgradering =D
Och det är ju nu jobbet börjar när det bara är skytten det sitter i
börne skrev:Slabbbe skrev:Med samma sikte, stöd och skytt men annan bössa blev det såhär
5 skott Air Arms S410
![]()
Ja där ser du... Riktig kvalitet är rätt trevligt
Grattis till en grymt bra bössa, blev det bok eller valnöt?
Sako Finnbear skrev:Slabbbe skrev:Jahapp, då har jag provat Exact RS som tyvärr inte gick bättre än något annat. Provade även att sätta brickor mellan pipa och grepp vilket möjligen gav lite bättre resultat. Det finns ju hela tiden en fundering att det är jag eller stödet som inte når upp till förväntningarna så till slut i ren frustration köpte jag en bössa till. Hyggligt ambivalent till att lägga de pengarna, men riktigt jobbigt med ovissheten om det är jag, stödet eller geväret som sprider. Med samma sikte, stöd och skytt men annan bössa blev det såhär:
5 skott Air Arms S410... så... något verkar vara knas med Umarexen, men jag vet inte vad
Se där ja, snyggt skjutet!
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster