Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tack för svaret, men nej, det är inte en mynningsbroms jag menar, det jag syftar på är den insats som man sätter inuti pipmanteln på t.ex. FX Whisper.scratch skrev:Progunner säljer fortfararande en massa mynningsbromsar vilket är det du förmodligen syftar på när du säger rekyldämpare. Titta under tillbehör- skyttetillbehör- pipvikter. Där finns bland annat en mynningsbroms med 1/2 UNF gänga. Angående att göra en bra mynningsbroms själv så är inte det helt lätt. Då allting skall vara perfekt centrerat så behöver du en bra svarv. Är det inte centrerat så kommer du få knepiga träfflägesförändringar.
scratch skrev:Varför skrev du rekyldämpare då?
Jag vet, jag vet...scratch skrev:mynningsbromsar är de som dämpare rekylen, delen som du syftar på är en ljuddämparinsats.
Jag tror inte den delen får säljas i Sverige då shrouden över pipan då blir en ljuddämpare. Bara en shroud har ljuddämpande egenskaper. Insatsen är nog inte så svår att tillverka själv om man bara vill ha ljuddämpning, men gör man inte insatsen riktigt bra så kommer du garanterat få träfflägesförändringar. Bara så du vet så om polisen tar dig med en sådan där sak instoppad så åker du garanterat dit på olaga vapeninnehav som är straffbart med upp till två års fängelse, såvida att du inte har licens på den vill säga, men detta får man i regel inte då det ändas fås ges till jaktvapen i klass 1 och 2. Ljuddämparlicenser till luftgevär är det ett fåtal skyddsjägare som har i Sverige, men de fick dessa för flera år sedan och i dagsläget så får man det inte.
Tomaz skrev:Nu finns det ju iof ingen gräns för hur mycket ljud en shroud får dämpa. Dämpar den ljudet över huvud taget så är det ju en ljuddämpare oavsett.
En anordning på pipan som dämpar ljudet är en ljuddämpare.
Och en shroud som är längre än pipan och har så mycket volym som whispershrouden, dämpar ljudet väsentligt även utan en insatsen med bafflar. Så man kan ju knappast bli mer olaglig om man stoppar i bafflar eller inte.
Bara min syn på det hela, men tänker inte stöta och blöta detta igen i en ny ljuddämpartråd...
Frågan är om detta är en del av varför man inte får ha ljuddämpare eller om det mest är "lönnmördarprevention" som styrt lagen. När det gäller krutvapen så är det ju en sak, smällen gör ju att folk fattar att man inte ska gå i vägen osv. Men personligen tycker jag nog att ljuddämparlagen inte borde gälla för luftvapen, de flesta vill väl ha en tyst bössa för omtanke och ej baktanke till sin nästa.scratch skrev:Något som levererar 40J och bara låter "phut" kan nog leda till sämre vapenhantering.
yellonet skrev:Ingen som vet var man kan få tag på ovanstående del?
scratch skrev: Ljuddämparlicenser till luftgevär är det ett fåtal skyddsjägare som har i Sverige, men de fick dessa för flera år sedan och i dagsläget så får man det inte.
scratch skrev: Skjuter jag ett licenspliktigt vapen så använder jag alltid hörselskydd, men dessa får jag bara skjuta med på bana vilket fall som helst och ända tillfället jag skulle kunna störa någon är om jag skjuter hemma med dem. Detta får jag ju inte göra så därför behöver jag ingen ljuddämpare.
ogster skrev:Har man bara tillräckligt bra kulfång så får man visst skjuta hemma med bössan.
ogster skrev:
Inte för att jag vill ha nån ny ljuddämpar tråd men att hacka på schratch är inget jag vill missa...![]()
Detta stämmer absolute inte, vet minst en person som fått sin nyligen.
ogster skrev:Har man bara tillräckligt bra kulfång så får man visst skjuta hemma med bössan.
scratch skrev:men det lär ju inte att gå att bara ställa sig och panga rätt upp och ned med en licenspang inom tätbebyggt område.
yellonet skrev:Tomaz skrev:Nu finns det ju iof ingen gräns för hur mycket ljud en shroud får dämpa. Dämpar den ljudet över huvud taget så är det ju en ljuddämpare oavsett.
En anordning på pipan som dämpar ljudet är en ljuddämpare.
Och en shroud som är längre än pipan och har så mycket volym som whispershrouden, dämpar ljudet väsentligt även utan en insatsen med bafflar. Så man kan ju knappast bli mer olaglig om man stoppar i bafflar eller inte.
Bara min syn på det hela, men tänker inte stöta och blöta detta igen i en ny ljuddämpartråd...
Jo, jag delar nog din syn på det hela. Dessutom är ju detta en REKYLDÄMPARTRÅD
Jazz skrev:Detta är ingen beskrivning på en ljuddämpare utan hur Fx rekyldämpare fungerar och ser ut.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster