Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Henno3 skrev:Tänkte på det Silwer nämner, att cal 25 skulle vara bra. Vad finns det för alternativ idag vad avser fjäderbössa i cal 25 för detta ändamål?
Silwer skrev:Synsam, jag menade att du måste ju ändå söka ny licens senare isf, varför måste du ha HW59å0n på licens för skyddsjakt?
Nitro jag vet däråt jag anser reglerna helt åt helvete ärligt talat, skjuta ned ammo man inte kan träffa med och liknande för att de i sina drömmar tror man med deras krav kommer få en kula som expanderar.
Slut på kommentarerna.
Synsam om du absolut måste använda HW50 .22 så måste du vara skaffa dig jobb att skicka ned när du söker licensen.
Tänk på att diabolerna ska vara expanderande.
Om du träffar nåt är underordnat.
Silwer skrev:Du måste nog bevisa att den klarar kraven, udda nog.
Det gör inte att påstå nånting på förhand, du måste ha nån i mellan hör som har vapnet klart då du ju köpte det som 10J och inte själv kan göra det.
Dvs det vore lättare om bössan låg vid en handlare i fullfart och du kan inte köpa denninban du fått ut licensen.
Jag är rätt säker på att du får ta kontakt med en handlare som ligger i mellan här.
Leopold skrev:Jag har inte själv sökt skyddsjaktslicens men kan säga att jag inte ens skulle försöka med en bössa som bara med nöd och näppe skulle kunna uppnå minimikraven (som är korkat formulerade i termer av min projektilhastighet & kaliber).
Jag hoppas verkligen det krävs mer för att få skyddjaktlicens vad gäller val av utrustning än vad som anges i ”minimikraven”, kort sagt.
Leopold skrev:Jag tar ingen som helst hänsyn till vad som gäller för jakt med luftvapen i UK, eller på andra ställen i världen.
Enbart svensk lagstiftning kring jakt är vad jag lutar mig mot plus den praxis jag tycker mig ha uppfattat i frågor kring skyddsjakt.
börne skrev:Man vet aldrig vad licenshandläggarna hittar på.... Det verkar inte finnas en handläggare som tycker samma sak som en annan i detta land. Du får väl ringa en handläggare & se vad som sägs.
Silwer skrev:Jo men de har en poäng, det Jan påverka en del vilken region du bor i, och ett bevis att bössan uppfyller kraven kommer krävas.
Han äger den redan som licensfri det gör det lite mer komplicerat, bäst han frågar på licens verket vad de säger om detta.
Hsmerkel skrev:Silwer skrev:Jo men de har en poäng, det Jan påverka en del vilken region du bor i, och ett bevis att bössan uppfyller kraven kommer krävas.
Han äger den redan som licensfri det gör det lite mer komplicerat, bäst han frågar på licens verket vad de säger om detta.
Jag skriver bara det som dem sa till mig. Är ny inom detta. Har precis köpt min första PCP, Vad som gäller om man redan har en licensfri och gå upp vågar jag inte yttra mig om.
Det jag däremot är konstigt är hur olika det är i olika delar av landet.
S
Återgå till Frågor om skyddsjakt
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster