börne skrev:Gäller att hålla stilla efter man tryckt av
Det sammanfattar väl min farenhet av svartkrutsskytte. Jag har bara tävlat i slaglås, där man använder tändhattar i stil med barndomens "ollonskott". Väldigt "indirekt" tändning, tillsammans med ganska långsamt brinnande svartkrutsladdning, gör skyttet annorlunda än rökfritt. Finns inte en chans i helvete att du kan påverka ett skott efter avfyrning, med moderna rökfria patronvapen, med löjliga brinntider, jämfört svartkrut. Sysslar man med flintlås, eller luntlås, är att trycka av, att sätta igång genomförandet av en plan, inte avfyra en kula ... det går sjukt långsamt!
Jag drog avsiktligt gränsen vid Colt SAA, därför att den hade sluten ram. De tidiga Colt vapnen med delad ram, var tekniska katastrofer. Efter några hundra skott, rapplade pipan och ramen så mycket mot varandra, att det fan var värre än ett tivoligevär.
Så min erfarenhet av en Colt Navy .36 slaglås italiensk kopia, stämmer med tidens rapporter. Efter 200 skott började den vara störande, vid 500 skott riktigt irriterande, och därefter ett rent skämt. På slutet bankade jag in extra kilar efter vartenda trumma skott. Pickan var HELT slut. Skjuta någon på 3m skulle den väl fixa...

Nä nu överdrev jag, men fan vet om man med rimlig sannolikhet skulle träffa någon på 15m?
Svartkrutskällaren brukar ange om serienumren är de samma på alla delar, eftersom det förstås inte var ovanligt, att fixa ihop olika vapendelar till något bra.
Jag tävlade med ett .36 slaglåsgevär under ett år i sydstaterna. Men pipan var ju modern, med perfekt räffling, som jag betvivlar att 1800-tals gevären hade.
Jag kommer inte ihåg, men jag tror vi sköt 50 eller 75 yards, och spridningen tror jag var några centimeter hos gevären. (Rund blykula.)
Det här är jätteovetenskapligt, men stålet i 1850-60tals Colt, känns mjukare, och verkar ha "öar" i stålet som är djäkligt mycket sämre. (För hög kolhalt?) Så fläckvis verkar metallen ha brutits ner mycket värre, än omgivande metall. Naturligtvis måste det även gälla loppen, OM jag har rätt. Summa summarum, tror jag moderna kopior - även skitkopiorna - har mycket bättre stål än originalen.
Men jag skulle gärna läsa litet äkta kunskap, beträffande skillnaderna i stålkvalitet, samt bearbetningsmetoder, mellan nu och då.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.