Välkommen Gäst
Förvirrat val av luftgevär?
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Förvirrat val av luftgevär?
Hej,
Luftgevärskytte-intresset har dykt upp igen efter lite vilotid, och med detta även funderingar på nytt vapen.
I närmast kommer det bli plinka lite på landet några gånger per år och försöka få barnen intresserade.
Har idag en fwb300 som är underbar men lite tung för barnen.
Det jag gärna skulle se är:
Hyffsad lätt vikt och enkel att transportera
Magasin, lätt att ladda
Testa annan kaliber (5,5)?
Har spanat på egentligen 3 helt olika alternativ och är lite vilsen. Givetvis vill man inte köpa något för billigt som man ångrar och tycker är skräp, Sen är PCP mycket intressant men innebär en större ekonomisk satsning.
Dessa har jag spanat lite på:
QB78D Sniper 5,5mm
För att följa länken så måste du registera dig.
Ett billigt alt att komma igång med, dock får man tulla på magasintankarna (då tredjepartslösningarna verkar lite tveksamma)
Umarex 850 M2 med Target Kit
Verkar populär och fått mycket bra betyg, magasin finns, lite tyngre dock. Sen börjar man komma in lite i PCP priserna...
FX Dreamline (Classic alt Bullpup)
Verkar väldigt trevlig men då drar prislappen iväg mot mina initiella tankar, finns iofs billigare FX PCP såsom Typhoon 12
Vet att det är en jämförelse mellan äpplen, päron och apelsiner men det kanske finns några goda tankar (eller förslag på andra roliga gevär)?
Luftgevärskytte-intresset har dykt upp igen efter lite vilotid, och med detta även funderingar på nytt vapen.
I närmast kommer det bli plinka lite på landet några gånger per år och försöka få barnen intresserade.
Har idag en fwb300 som är underbar men lite tung för barnen.
Det jag gärna skulle se är:
Hyffsad lätt vikt och enkel att transportera
Magasin, lätt att ladda
Testa annan kaliber (5,5)?
Har spanat på egentligen 3 helt olika alternativ och är lite vilsen. Givetvis vill man inte köpa något för billigt som man ångrar och tycker är skräp, Sen är PCP mycket intressant men innebär en större ekonomisk satsning.
Dessa har jag spanat lite på:
QB78D Sniper 5,5mm
Ett billigt alt att komma igång med, dock får man tulla på magasintankarna (då tredjepartslösningarna verkar lite tveksamma)
Umarex 850 M2 med Target Kit
Verkar populär och fått mycket bra betyg, magasin finns, lite tyngre dock. Sen börjar man komma in lite i PCP priserna...
FX Dreamline (Classic alt Bullpup)
Verkar väldigt trevlig men då drar prislappen iväg mot mina initiella tankar, finns iofs billigare FX PCP såsom Typhoon 12
Vet att det är en jämförelse mellan äpplen, päron och apelsiner men det kanske finns några goda tankar (eller förslag på andra roliga gevär)?
- HobbyAir1
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 0 gång i 0 inlägg
Re: Förvirrat val av luftgevär?
Din fwb 300 skjuter bättre än alla vapen du räknat upp enligt mig och har bättre trycke.
Jo det är ju en tung klumpig bössa för många speciellt barn.
Som jag ser det är det då viktigt att välja en lämplig skytteform som bänkskytte med stöd för bössan.
Stående så blir bössan för tung.
Så är syftet att barnen ska skjuta stående så håller jag helt med om att du behöver en lätt bössa som inte är stor och tung.
Nu låter det förvisso som att du redan har bestämt dig för att hitta något annat och gärna roligt om jag förstår dig rätt.
Du vill nog ha med magasin och då får det bli kolsyra eller pcp. För min del skulle jag aldrig hålla på med CO2.
PCP blir en dyrare lösning som du också själv har noterat. Det tillkommer ju också att du ska fylla bössan med luft och det kostar också.
Så är tanken att du och barnen ska skjuta lite vid sommarstugan och du tvunget vill köpa ny bössa så hade jag lagt mina slantar på en kvalité fjäderbössa som tex. Weihrauch hw30.
Jag hade också hållit mig till .177 pga. den bättre kulbanan och därmed lättare att skjuta på längre avstånd.
Det är mina råd jag kan ge.
Jo det är ju en tung klumpig bössa för många speciellt barn.
Som jag ser det är det då viktigt att välja en lämplig skytteform som bänkskytte med stöd för bössan.
Stående så blir bössan för tung.
Så är syftet att barnen ska skjuta stående så håller jag helt med om att du behöver en lätt bössa som inte är stor och tung.
Nu låter det förvisso som att du redan har bestämt dig för att hitta något annat och gärna roligt om jag förstår dig rätt.
Du vill nog ha med magasin och då får det bli kolsyra eller pcp. För min del skulle jag aldrig hålla på med CO2.
PCP blir en dyrare lösning som du också själv har noterat. Det tillkommer ju också att du ska fylla bössan med luft och det kostar också.
Så är tanken att du och barnen ska skjuta lite vid sommarstugan och du tvunget vill köpa ny bössa så hade jag lagt mina slantar på en kvalité fjäderbössa som tex. Weihrauch hw30.
Jag hade också hållit mig till .177 pga. den bättre kulbanan och därmed lättare att skjuta på längre avstånd.
Det är mina råd jag kan ge.
SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
-

Nitro - Inlägg: 7761
- Tack utdelade: 2265 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400
Tackar för svaret. Jo egentligen så klarar jag mig säkert med befintlig bössa och den är mycket trevlig, sen är det alltid kul med något nytt/annorlunda.
Gillar tankarna kring en kvalitetsbössa, får kolla lite mer på HW 30. Finns ett visst sug kring PCP men är lite fundersam om man skall våga kika på lite mer "budget", typ Hatsan (och handpump tills man blir tokig) för att känna på det upplägget. Dock vill man inte känna att man skulle lagt lite till och det blivit mycket bättre.
Gillar tankarna kring en kvalitetsbössa, får kolla lite mer på HW 30. Finns ett visst sug kring PCP men är lite fundersam om man skall våga kika på lite mer "budget", typ Hatsan (och handpump tills man blir tokig) för att känna på det upplägget. Dock vill man inte känna att man skulle lagt lite till och det blivit mycket bättre.
- HobbyAir1
Har du tittat på Baikal MP-61? Väger ingenting, magasin för fem diaboler, rätt bra avtryck. Ställbar om än lite vek kolv. Lite svår att fästa kikare på. Rätt ok precision. Inte extremt dyr.
- Christer_j
- Tack utdelade: 1 gång
Tackad: 1 gång i 1 inlägg - Luftvapen favorit: Baikal MP-61
Köpte precis en Dreamline Bullpup & det är en riktigt trevlig liten sak, borde vara utmärkt även för yngre då den är lätt & man får den ju nära kroppen, hade precis som Nitro valt .177 om du inte ska skaffa licens, man får en så mycket trevligare kulbana.
Du har i .177 ett 22 skottsmagasin som säkert ungarna tycker är skoj & omladdningen går sjukt mjukt & fint.
Har tyvärr inte skjutit med min ännu då jag måste ta mig till skjutbanan för det, hämtade den i lördags så har ju inte någon längre erfarenhet med den precis
Men den ger känslan av kvalitet i alla fall.
Du har i .177 ett 22 skottsmagasin som säkert ungarna tycker är skoj & omladdningen går sjukt mjukt & fint.
Har tyvärr inte skjutit med min ännu då jag måste ta mig till skjutbanan för det, hämtade den i lördags så har ju inte någon längre erfarenhet med den precis
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
HW35E/UTG 3-12X44
-

börne - Inlägg: 19468
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Håller med Nitro ovan om val av luftgevär till barn, med förbehållet att man ska vara ca 12-13 år för att orka hålla upp ett gevär som väger ca 3kg inklusive kikarsikte.
Om yngre barn ska öva på att skjuta stående så bör man nog bortse från krav på magasin och drivkälla och försöka hitta något som väger 1.5-2 kg.
Vill du gå på pcp så tyckte mina barn att FX Dreampup var enkel att hantera. Den är även väldigt enkel att förvara om man skaffar anpassad vapenkoffert. Jag hade en från Flambeu som var 75 cm lång, mycket smidig att förvara och transportera.
Om yngre barn ska öva på att skjuta stående så bör man nog bortse från krav på magasin och drivkälla och försöka hitta något som väger 1.5-2 kg.
Vill du gå på pcp så tyckte mina barn att FX Dreampup var enkel att hantera. Den är även väldigt enkel att förvara om man skaffar anpassad vapenkoffert. Jag hade en från Flambeu som var 75 cm lång, mycket smidig att förvara och transportera.
HW98 .177 - Optisan EVE 3-12x44
HW97K .177 - Optisan HX 4-12x44
AA Prosport .177 - Optisan HX 4-12x44
FX Crown .22 - Optisan EVX 3-12x44
Fwb 300S
HW97K .177 - Optisan HX 4-12x44
AA Prosport .177 - Optisan HX 4-12x44
FX Crown .22 - Optisan EVX 3-12x44
Fwb 300S
- Duboka
- Tack utdelade: 14 gång
Tackad: 11 gånger i 10 inlägg - Luftvapen favorit: HW98
Christer_j skrev:Har du tittat på Baikal MP-61? Väger ingenting, magasin för fem diaboler, rätt bra avtryck. Ställbar om än lite vek kolv. Lite svår att fästa kikare på. Rätt ok precision. Inte extremt dyr.
Tackar för tipset, den uppfyller ju faktiskt en hel del av punkterna.
- HobbyAir1
Meningslöst anser jag ännu med annat än 4.5mm på licensfria vapen.
Jan vara svårt att förstå min man inget vet om luftvapen, men kulvikten avgör ju hur julbak blir om du har samma utgpngseffekt dvs det blir en rakare kulvana ned 4.5mm och det är vad kan vill ha vid målskytte.
Visst det blir vindkönslugare men då vi talar om 10J lär man inte inbilla sig underverk direkt.
Det kan räcka upp till runt 49m ungefär och plus kanske 19m vid mycket bra förhållanden,veva 4.5mm i 10J
Men nu skulle det stå och skjutas då blir det ju kortare då få är så stadiga stående, det är rött jobbigt tom även mentalt.
Att blanda in barnen men samtidigt själv vilja ha nåt bra funkar sällan om nu inte barnen är i typ tonåren eller nåt.
Man får bestämma sig för vad eller köpa två bössor, vilket kanske är bäst om de nu är intresserade, är de unga lär de vilja skjuta ned stöd oavsett.
Jan vara svårt att förstå min man inget vet om luftvapen, men kulvikten avgör ju hur julbak blir om du har samma utgpngseffekt dvs det blir en rakare kulvana ned 4.5mm och det är vad kan vill ha vid målskytte.
Visst det blir vindkönslugare men då vi talar om 10J lär man inte inbilla sig underverk direkt.
Det kan räcka upp till runt 49m ungefär och plus kanske 19m vid mycket bra förhållanden,veva 4.5mm i 10J
Men nu skulle det stå och skjutas då blir det ju kortare då få är så stadiga stående, det är rött jobbigt tom även mentalt.
Att blanda in barnen men samtidigt själv vilja ha nåt bra funkar sällan om nu inte barnen är i typ tonåren eller nåt.
Man får bestämma sig för vad eller köpa två bössor, vilket kanske är bäst om de nu är intresserade, är de unga lär de vilja skjuta ned stöd oavsett.
Senast redigerad av Silwer 08 mar 2021, 22:05, redigerad totalt 1 gång.

-

Silwer - Inlägg: 25048
- Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg - Skytteklubb: Royal British Airgunners
- Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm
Jag tycker mycket om mitt Umarex Hämmerli / M2 Airmax, som du tittat på. God precision med sin Lothar Walther pipa. Och helt strulfritt magasinsystem. Utan kikarsikte, är det en rätt lätt bössa. De öppna siktena är bra tycker jag. Jag har skaffat picattiny skena och snabbfästen för kikarsikte. Med bipod passar det ju även för de minsta barnen. Dock blir det ganska dyrt med extra adapter för 2x12g CO2 adapter. Vad jag vet, är det fn den bästa CO2 bössan.
Schneider är utmärkta att handla hos, bra service och attityder till returer. Och de har mkt billiga 50pack 12g CO2 patroner.
QB78 har också god precision, men magasinsvarianterna kan du glömma. (Egen erfarenhet.) Då är det nog vettigare att gå på HW30s, som alla talar varmt om. (Ej egen erfarenhet.)
Ett populärt gevär är Crosman Ruger 10/22. (Ej egen erfarenhet.) Med magasin, och såväl single action som semiautomat, om jag fattat rätt. Tänkte rekommendera "Funstuff" pga deras generösa returpolicy. Men de har tydligen bara ett exemplar i lager just nu. För att följa länken så måste du registera dig.
Ge fan i Artemis CR600W. Magasinssytemet strular som sjutton. Absolut olämpligt för barn. Som singelskottare är QB78 betydligt mer stabil och oöm.
Jag tror mindre barn uppskattar att inte behöva hjälp med att spänna en bössa. Att inte behöva bryta en skjutställning tror jag är pedagogiskt / underlättar inlärning. Och uppskattas väl även av vuxna?
7,5J funkar utmärkt även i .22 / 5,5mm på 25-30m, och burkar hoppar mera vid träff, än med 4,5mm. Egen erfarenhet och åsikt.
Eftersom du har en superbössa, kanske det är vettigare att satsa på "lekfaktorn" denna gång?
Schneider är utmärkta att handla hos, bra service och attityder till returer. Och de har mkt billiga 50pack 12g CO2 patroner.
QB78 har också god precision, men magasinsvarianterna kan du glömma. (Egen erfarenhet.) Då är det nog vettigare att gå på HW30s, som alla talar varmt om. (Ej egen erfarenhet.)
Ett populärt gevär är Crosman Ruger 10/22. (Ej egen erfarenhet.) Med magasin, och såväl single action som semiautomat, om jag fattat rätt. Tänkte rekommendera "Funstuff" pga deras generösa returpolicy. Men de har tydligen bara ett exemplar i lager just nu. För att följa länken så måste du registera dig.
Ge fan i Artemis CR600W. Magasinssytemet strular som sjutton. Absolut olämpligt för barn. Som singelskottare är QB78 betydligt mer stabil och oöm.
Jag tror mindre barn uppskattar att inte behöva hjälp med att spänna en bössa. Att inte behöva bryta en skjutställning tror jag är pedagogiskt / underlättar inlärning. Och uppskattas väl även av vuxna?
7,5J funkar utmärkt även i .22 / 5,5mm på 25-30m, och burkar hoppar mera vid träff, än med 4,5mm. Egen erfarenhet och åsikt.
Eftersom du har en superbössa, kanske det är vettigare att satsa på "lekfaktorn" denna gång?
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
...Ett annorlunda alternativ är Artemis CP2, där man liksom får två vapen i ett. Karbin & pistol. Just nu säljer ju dessutom en medlem för 1'000kr, och hans tanke var ju just för ett barn. Som singelskottare är det ju ok, om du ruttnar på magasinen.
Jag tror det är samma öppna riktmedel som på min Artemis CP1 pistol, och de tycker jag inte är super. Men precision på 10m är godkänd för tavelskytte!
Jag tror det är samma öppna riktmedel som på min Artemis CP1 pistol, och de tycker jag inte är super. Men precision på 10m är godkänd för tavelskytte!
- Luftpangarn
En Diana 25 med öppna riktmedel skulle jag rekommendera för de yngre. Smidig och lätt att hantera. På köpet får man något med en lång historia.
-

Wallace - Inlägg: 221
- Tack utdelade: 11 gång
Tackad: 12 gånger i 10 inlägg - Luftvapen favorit: Air Arms TX200
Jo. Men du vet hur det är ned begagnat, många drar dig för att söka sånt det får vi inse, mycket gammalt är av mycket högre kvalitet än de nya men man måste hitta ett exemplar kanske renovera osv, inte många gör sånt.
Och har man pengar så köp bara tycker jag, men bestäm om bössan ska vara främst för ungarna eller dig själv först.
Har man redan är sig själv kan man väl köpa nåt åt ungarna, sen hur man ser på utbudet är en sak.
Co2 är mest jobbigt pga tempraturkänsligheten, dvs utomhusskytte annat än en fin. Såsommardag.
Dock enkel att repetera kanske magasin tex, allt beror ju på.
Och har man pengar så köp bara tycker jag, men bestäm om bössan ska vara främst för ungarna eller dig själv först.
Har man redan är sig själv kan man väl köpa nåt åt ungarna, sen hur man ser på utbudet är en sak.
Co2 är mest jobbigt pga tempraturkänsligheten, dvs utomhusskytte annat än en fin. Såsommardag.
Dock enkel att repetera kanske magasin tex, allt beror ju på.

-

Tackar för alla tips och tankar. Som ni säger så behöver jag bottna i vem skall vara den mest glada användaren och i nuläget så är det nog jag. Tror att jag egentligen skulle vilja ha en fx dreamline som plockar allt på listan (samt tyvärr även plånboken). Då man gärna skulle vilja testa PCP så är det frågan om ett mellansteg är att hitta en kvalitets fast "budget" PCP?
Vad tror ni om Walther Rotek/x RM8?
Vad tror ni om Walther Rotek/x RM8?
- HobbyAir1
De såldes här kort i .177 men plastkolv då, de var besläktade med Umarex andra Walther PCP nån hette 1200 bla kunde matas med \300 var.
Dessa var simplare, de hade problem med matningen först, sen var de borta och de ansågs väl som en billig instegsbössa då.
Denna du länkar ska ju ta träkolv och kanske är modernare även ommet är RM8 ännu som väl cwrcmagadinets kapacitet.
Rotex RM8 var namnet, de jan vara komplicerade invändigt för förändringar tex den infon måste du söks själv HW100 som egentligen var ett rätt bra PCP gick dåligt i Sverige pga komplicerad konstruktion, nu var den mer kvalitativ ön denna iofs och kostade mer vilket ju blev döden.
Mao skitsvårt att ska om den då den om den ens finns inSverige är mycket ovanlig, de äldre sålde inte många ex trots lågt pris.
Dessa var simplare, de hade problem med matningen först, sen var de borta och de ansågs väl som en billig instegsbössa då.
Denna du länkar ska ju ta träkolv och kanske är modernare även ommet är RM8 ännu som väl cwrcmagadinets kapacitet.
Rotex RM8 var namnet, de jan vara komplicerade invändigt för förändringar tex den infon måste du söks själv HW100 som egentligen var ett rätt bra PCP gick dåligt i Sverige pga komplicerad konstruktion, nu var den mer kvalitativ ön denna iofs och kostade mer vilket ju blev döden.
Mao skitsvårt att ska om den då den om den ens finns inSverige är mycket ovanlig, de äldre sålde inte många ex trots lågt pris.

-

Om inget annat är den ordentligt ful... Silwer tycker ju min nya bössa är ful (En Dreamline) så då får jag tycka Rotexen är ful
Men vad gäller utseendet så är det ju högst individuellt.
Mitt tips, vill du ha en Dreamline.... köp dig en Dreamline, man ska inte hålla på & snåla när det gäller sånt man verkligen vill ha, det blir oftast fel & man byter bara upp sig till slut ändå. Detta gäller ju om man har ekonomi till det såklart. Vad gör 9000kr med din ekonomi!? Blir det vatten & bröd eller det bara försvinner 9000kr & du lever på som vanligt då det kommer in mer stålar, ja det vet du ju bäst själv & inget jag menar du ska svara på
Men vad gäller utseendet så är det ju högst individuellt.
Mitt tips, vill du ha en Dreamline.... köp dig en Dreamline, man ska inte hålla på & snåla när det gäller sånt man verkligen vill ha, det blir oftast fel & man byter bara upp sig till slut ändå. Detta gäller ju om man har ekonomi till det såklart. Vad gör 9000kr med din ekonomi!? Blir det vatten & bröd eller det bara försvinner 9000kr & du lever på som vanligt då det kommer in mer stålar, ja det vet du ju bäst själv & inget jag menar du ska svara på
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

Jag noterar att texten säger Wood men bilderna visar syntet, den ser ner anatomiskt fiskliknande nu är förr kan jag säga.
Gillar du den så köp den usfvom den är billigare än en riktig Dreamline med laminatkolven,
Jag skulle söka lite och se vad folk tycker om Walthern, det är en Umarex men behöver ju inte betyda nåt särskilt.
Hur stor är oriskilbaden Dreamline är ingen jätteavsncerad konstruktion heller egentligen.
Gillar du den så köp den usfvom den är billigare än en riktig Dreamline med laminatkolven,
Jag skulle söka lite och se vad folk tycker om Walthern, det är en Umarex men behöver ju inte betyda nåt särskilt.
Hur stor är oriskilbaden Dreamline är ingen jätteavsncerad konstruktion heller egentligen.

-

Hmm runt 5000 Mao, begriper mig en på kolven, det där är ju syntet imo.
Det är en bra skillnad mot vad börne nämner ,90000kr för Dreamline.
Dock 7.5J hur justerar man upp det lite lätt?
Glöm heller inte att skaffa fler magasin samtidigt.
Det är en bra skillnad mot vad börne nämner ,90000kr för Dreamline.
Dock 7.5J hur justerar man upp det lite lätt?
Glöm heller inte att skaffa fler magasin samtidigt.

-

Silwer skrev:Det är en bra skillnad mot vad börne nämner ,90000kr för Dreamline.
Dreamline Classic i syntet är billigare, den kostar 7.590kr
Han skrev tidigare att han valde mellan den & Bullpupen som kostar 8995kr så bara skrev 9000kr i mitt inlägg om han vill ha nåt & kan ta kostnaden så kör för fan
.AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

Jo jag har skrivit det med, delar, kunskap mm FX bäst där.
Men är han så att säga inne på Walthern så är det fråga om natt våra bara, om den är sämre är för mig omöjligt att säga.
Jag har ju själv gjort ett hopplöst val inte pga hur bössan funkar bra för noll kunskap i Sverige och nu särskilt jobbigt med UK utom handelsunionen.
Den är ju inte hört ett rött öre i Sverige liksom och nu kan jag heller inte sälja tillbaka de till UK.
Nu tror jag inte Walthern ger de problemen ner isf om den är bra nog.
Du vet hur allt känns, premium eller?
Men är han så att säga inne på Walthern så är det fråga om natt våra bara, om den är sämre är för mig omöjligt att säga.
Jag har ju själv gjort ett hopplöst val inte pga hur bössan funkar bra för noll kunskap i Sverige och nu särskilt jobbigt med UK utom handelsunionen.
Den är ju inte hört ett rött öre i Sverige liksom och nu kan jag heller inte sälja tillbaka de till UK.
Nu tror jag inte Walthern ger de problemen ner isf om den är bra nog.
Du vet hur allt känns, premium eller?
Senast redigerad av Silwer 09 mar 2021, 20:26, redigerad totalt 1 gång.

-

Hej,
Givetvis står FX Dreamline bullpupen högst på listan (även om den är ful =) ), men har lite svårt att kanske motivera den prislappen för att plinka några gånger per år på landet samt så är det nog lite olika reaktioner från frugan om jag hittar något för runt 4000kr istället för 9000kr.
Visst ett upplägg är spara och köpa det man verkligen vill (tror att man vill) ha. Min fråga gällande Walthern var mer om det går att få lycka med ett instegs-PCP eller om man kommer lätt in FX prisklassen för att vara nöjd på sikt.
Versandhaus schneider kör ju tex kampanj på en Kral puncher för 390 Euro (sen kan man ju ha åsikter om utseendet på denna).
Så min fråga har nog utvecklas till kan man få en "bra" PCP för runt 4000kr? Eller bli detta att "dumsnåla"?
Givetvis står FX Dreamline bullpupen högst på listan (även om den är ful =) ), men har lite svårt att kanske motivera den prislappen för att plinka några gånger per år på landet samt så är det nog lite olika reaktioner från frugan om jag hittar något för runt 4000kr istället för 9000kr.
Visst ett upplägg är spara och köpa det man verkligen vill (tror att man vill) ha. Min fråga gällande Walthern var mer om det går att få lycka med ett instegs-PCP eller om man kommer lätt in FX prisklassen för att vara nöjd på sikt.
Versandhaus schneider kör ju tex kampanj på en Kral puncher för 390 Euro (sen kan man ju ha åsikter om utseendet på denna).
Så min fråga har nog utvecklas till kan man få en "bra" PCP för runt 4000kr? Eller bli detta att "dumsnåla"?
- HobbyAir1
HobbyAir1 skrev:Vad tror ni om Walther Rotek/x RM8?
Tekniskt är det EXAKT samma vapen som Umarex Hämmerli / M2 som du också varit inne på. Säljs också som Walther Dominator / Varmint.
Alla delar går att flytta mellan modellerna. Konstruktionen har många, många år på nacken, då den är så omtyckt och välfungerande. Som CO2 finns den i 4,5 & 5,5mm, som PCP även som .25 /6,35. I FAC utförande (man skruvar i en annan ventil, som ett fäste för 2x12g adapter / 88g CO2 eller PCP tub), lämnar CO2 5,5mm 16J, PCP versionen 40J. Standardsockeln / ventilen man får med i Tyskland, levererar 7,5J - vilket i alla fall inte är ett problem på 30m. Schneider säljer exportventilen för 16J. I Sverige får man en 10J ventil. (Den säljer Cabom för en tusenlapp - men det är det inte värt!)
Umarex Hämmerli Airmax / M2 går att antingen bygga om till PCP med hårdare hammarfjäder & PCP lufttub, eller så kan man göra något mycket mer intressant. Bland annat Hurricane här i svedala, säljer en adapter man skruvar i sockeln för CO2 patroner, med gänga för paintball PCP-tank i andra ändan. PCP tanken utrustas sedan med en standardventil som levererar 800psi = 55 bar = normalt CO2 tryck.
Man får då ett vapen som man omväxlande kan skjuta som PCP eller CO2 vapen.
Dessutom blir det ett TRYCKREGLERAT PCP vapen, där man inte behöver hålla reda på mellan vilka tryckvärden man får jämn kulbana. Att få samma sak på PCP vapen, kräver normalt att man efterhandsrustar med en tryckreegulator för sådär 1'000kr. (De lämnar ganska jämförbart ca 60 bar.)
Adapter + ventil + mkt liten paintballtank som passar under pipan = ca 1'500kr. Utseendet blir inte helt olikt Rotex 8. Kolla hur vår norske vän "Rune Rebel" gjort För att följa länken så måste du registera dig. Dock finns idag tryckventiler som går att rotera påfyllningsnippeln för luft på, så det blir litet enklare än för Rune.
Versandhaus Schneider säljer dessutom Minelliträstocken, om man vill byta till den på sitt Umarex M2. På nuvarande version av R8 har man plastat in trästocken. Det tidigare utförandet med ljust trä, tycker jag är f-n så snyggare. Första gången jag såg stocken, tyckte jag den var litet extremt kurvig. Men efter ett tag insåg jag att den är larvigt modernt snygg. Jag funderar starkt på att byta till den, men det kostar ju en del, och kompositstocken är ju grymmt oöm.
Ja du fattar att jag är fanatisk anhängare av detta gevär.
PS Jag tycker problemet med temperaturkänsligheten för det tryck CO2 levererar är våldsamt överdrivet. I praktiken har jag bara upplevt problem under sådär +7C, eller snarare runt nollan och minusgrader, därför att pipan kyls ned. Men vid dessa temperaturer är snarare stelfrusna fingrar problemet. I gengäld har PCP tryckvariationsproblem året runt, om man inte monterat TRYCKREGULATOR. Vilket de flesta inte gör.
Senast redigerad av Luftpangarn 10 mar 2021, 12:26, redigerad totalt 1 gång.
- Luftpangarn
Ang. regulator på PCP så är det ju vanligt att det sitter original idag.
Är inget tvång heller, håller man sig inom sweetspot (start - sluttryck där bössan går jämnast) på en självreglerande PCP så får man jämn utgångshastighet.
Är inget tvång heller, håller man sig inom sweetspot (start - sluttryck där bössan går jämnast) på en självreglerande PCP så får man jämn utgångshastighet.
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

Ehh, tänkte tjattra litet ytterligare till förmånför M2. Det ingår en påstickbar kolvkamshöjare, vilket är kanon. Men det finns också en kille i England som 3D printar justerbara axelkappor för Rotex 8 och Dominator. Killen är jättetrevlig, men inte så bra på att förklara saker. Men ena modellen borde funka på M2. Då har du en ganska så seriös prickskyttehistoria. Fattas bara hamster, så har man gjort allt som går, typ.
Jag har ännu inte fått ändan ur vagnen att beställa av honom.
Min erfarenhet från mitt Hatsan AT44 säger mig att justerbar (vinklingsbar) bakkappa är sjukt värdefullt för att hålla bössan.
Jag har ännu inte fått ändan ur vagnen att beställa av honom.
Min erfarenhet från mitt Hatsan AT44 säger mig att justerbar (vinklingsbar) bakkappa är sjukt värdefullt för att hålla bössan.
- Luftpangarn
Skulle en självregulerande PCP ha stora problem med tryckförändringar vid olika årstid & temp hade det märkts på var det träffar, själv märker jag knappt någon skillnad. Det som oftast gör mer på träffläget vid olika temperaturer är kikarsiktet, så kallad temp-shift. Det är inte ovanligt med olika avstånds-skalor på parallaxhjulet bland riktigt seriösa skyttar. Såklart olika känsligt bland olika kikarsikte. Dessutom mest märkbart vid mer extrem temperaturskillnader, inget jag märker vid normala skillnader typ 15 - 25°
Från riktigt kallt till sommarvarmt märker jag en del, men det vet man om & är ju enkelt att anpassa sig, handlar inte om speciellt många klick på höjdratten.
Från riktigt kallt till sommarvarmt märker jag en del, men det vet man om & är ju enkelt att anpassa sig, handlar inte om speciellt många klick på höjdratten.
HW35E/UTG 3-12X44
HW35E/UTG 3-12X44
-

Ok de har gjort som Daystate gjorde ett tag, en trästock överdragen med nån gumliplastnassa, detta för att få lite mer tyngd och för vridstyvhet en på vapnen.
Det kan säkert ligga nåt i detta att ha trä som bas ändå, det räcker ju med bok då.
Det kan säkert ligga nåt i detta att ha trä som bas ändå, det räcker ju med bok då.

-

29 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
likartade trådar