Umarex Legends Cowboy Rifle

Här snackar vi om luftvapen i form av co2 och pcp luftgevär

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Luftpangarn 15 mar 2021, 01:25

Idag var det så äntligen dags att få tillfälle att skjuta med min nya bygelrepeater. Med minsta möjliga marginal, för på slutet började det småhagla. :shock: Men dessförinnan var det sådär +5C. Trots det fick jag ut 60-70 bra skott ur de två 12g CO2 patronerna. När gasen började ta slut, märktes det väldigt tydligt, för plötsligen sköt den överhuvud taget inte ur kulorna.

Det var helt vindstilla. Och det var nog en himla tur, insåg jag när jag bredde ut presenningen över ljungen. För presenningen hade definitivt blåst iväg annars. :roll:

Rätt mycket av iden med dagens skytte, hade mer som avsikt att vara ett test av konceptet med presenning för att fånga upp hylsorna, när de hoppar ur geväret vid repetition. Och det är klart, att utan presenning hade det ju definitivt inte gått att alls skjuta ståendes mitt i ljungen. Jag vet att jag tänkte en tanke häromdagen, att jag undrade om jag hade extra tältpinnar någonstans. Men presenningen är ett gigantiskt vindfång, så det det är nog osäkert om det skulle funka.

Idag sköt jag sittande, och de allra flesta hylsor hamnade faktiskt i mitt knä, en enstaka till vänster, några strax till höger om mig. (Allra första hylsan jag repeterade, direkt vid uppackning av bössan, roterade upp i luften, och slog ner mitt i min panna! :lol: Jag tar det som ett gott omen! :lol: ) Jag drar slutsatsen, att en hälften så stor presenning nog skulle funka, även vid stående skytte. Den jag köpte nu, är 2,3x3,4m. Men det behövs inte på långa vägar så mycket på längden. En sommardag, skulle nog två hopskarvade picknickfiltar räcka, och vara trevligt.

Något underlag är bra, även ur synpunkten att hylsorna inte blir sandiga eller dylikt. Undrar just hur folk som laddar om kruthylsor tvättar dem? Jag har köpt en mjuk borste till läskstång att rengöra loppet i hylsorna med, vid behov. Att smörja gummipackningen på hylsorna med silikonfett, får jag sluta med. Annars kommer ju damm och grus jag inte vill ha i mina vapen, fastna där. :roll:

Eftersom det också var funktionstest, och geväret åtminstone i början angavs som ett BB-kulvapen, sköt jag först en del förkopprade blyrundkulor av jämförbar kaliber lik stålrundkulor. Dessa är dock åndå rejält hårda, och med dryga 6J från bössan, dånade de bara rätt igenom stålkonservburkarna. Det gjorde även rundnosdiabolerna.

Eftersom siktesbladet vickar fram och tillbaka (vilket jag måste fixa med någon bricka under skruven), så brydde jag mig inte om att ta fram en måltavla. Kommer även funka som sidledes siktesinställning.

Konservburkarna blev litet löjliga mål på 10m, eftersom de var omöjliga att missa. Så jag tog fram litet mindre burkar med 40mm diameter. Det var inte heller någon utmaning / möjligt att missa. Att döma av Andy's Airgun Review, skall spridningen på 10 meter vara sisådär 10-20mm. Oklart vad han använde som stöd. Jag gissar att 40mm burkarna kan vara lämpliga på 15m, kanske litet längre håll. Men det får framtiden utvisa.

Jag använde både mina 17 kromade hylsor från min räfflade Colt SAA, vars lopp är 4,6mm, samt de mässingsfärgade 20 BB-hylsorna jag har, vars lopp är 4,5mm. Mekanismen är mycket jämn och fin, och inget strul uppträdde. (Jag tänker inte försöka ladda med mina hylsor till Crosmans 1875 Remingtonrevolver, då hylskantens diameter bara är 11mm i diameter, mot Umarex 12mm diameter.)

Jag hoppas att jag snart får fint väder, så jag kan testa spridning mot tavlor på längre håll. Kan man skjuta ammunitionsburkar och snusdosor på 20m, skulle jag bli mycket glad.

Det mässingsfärgade kornet är kanon mot siktesbladets mattsvarta yta.

"Buckhorn"-sikten är extremt tacksamma att snabbt hitta mål med. Så en ide är att omväxlande skjuta yttersta burkarna på höger och vänster sida, tills man mejat ner raden - på tid?! Man kan ladda 10 skott i magasinet + mata upp ett i patronläget = 11 skott. För första skottet får man i det fallet spänna hanen manuellt.

Geväret väger bara 2,5kg, så det är inte krävande att skjuta stående. Geväret funkar nog från 10 års ålder viktmässigt, men om avtryckaren sitter för långt fram, i kombination med repeaterbygelns läge, får man prova ut.

Summa summarum, var detta första test mycket tillfredställande. :Thumbupp:

(Jag har upprepat vissa detaljer, för eventuella framtida läsare.)

För att följa länken så måste du registera dig.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Umarex Legends Cowboy Rifle

Inläggav Silwer 15 mar 2021, 14:30

Kolven ser lite tam ut, är det verkligen trä?

Inga ändringar nånstans i ytan, sen funkar det väl ändå.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 968 gånger i 838 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav börne 15 mar 2021, 14:35

Silwer skrev:Kolven ser lite tam ut, är det verkligen trä?

Inga ändringar nånstans i ytan, sen funkar det väl ändå.

Plast, han skrev det nånstans såg jag.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
Användarvisningsbild
börne

Tack utdelade: 2929 gång
Tackad: 6298 gånger i 2489 inlägg
Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
Luftvapen favorit: Air Arms

Inläggav Silwer 15 mar 2021, 16:35

Ok jag har en AK47 med sån träplast med,vissa har trott det varit trä faktiskt, men ser lite småtrist ut trots det.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav Luftpangarn 15 mar 2021, 17:34

Stocken är gjord i ÄKTA valnötsimitation. ;-D Den är så välgjord, att man tvekar, även med geväret i hand, vad det är för material.

Det finns både bok- (?) och valnötskolv att köpa till från tredjepartsleverantör. De går lös på 80 /120 USD. med frakt och tull lär man hamna på sisådär 1'500-2'000kr, när man har dem i handen här i Sverige. Är det en vettig efterrustning, på ett gevär som kostar 2'500kr i antikfinish, 3'000 i krom eller "guldmässing"? Detta må vara en riktigt bra och rolig plinkningsbössa - ungefär som en Haenel 310 (?) - men är det vettigt att lägga pengar på? Det finns så otroligt mycket andra investeringar man kan göra med de pengarna, i sitt skytteintresse. (Det ökar vikten från 2,5 till 3kg.)

Bokkolven är snarast ett nerbyte, eftersom det ger en helt orealistisk ådring, jämfört med förebilderna, och syftet med denna bössa är till stor del att vara en hybridreplik av Winchester 1892 ooch 1894. Det syns tydligt på Umarex Walther versionen, som har äkta träkolv, att det blir ganska udda utseende, om än verkligen inte fult. Men tyvärr har Waltherversionen också en helt absurt stor och skitful bakkappa av plast, som inte går att ta bort, då den utgör kåpa för en 88g CO2 patron.

Bakkappan på "Cowboy Rifle"-versionen är tunn, svart, och stör inte. Men eftersom det döljer sig en jättelik metallkappa bakom, fattar jag inte varför man inte gjort en avbildning av just en metallbakkappa? Det var ju jättevanligt på den tiden!

Senast redigerad av Luftpangarn 16 mar 2021, 15:40, redigerad totalt 1 gång.
Luftpangarn

Inläggav Silwer 15 mar 2021, 18:53

ful i mun kanske, mne ja jag anser det värt pengarrna om man inte enbart vill skjuta utan också visa upp och hantera vapnet som en replika.

Jag anser att just sånt kommar in på dessa vapen och pistoler.

Sen ok andra håller inet meed alls givetvis.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav chaosborn 16 mar 2021, 12:16

Tycker det är coolt med underspännaren.

Hade velat ha en sån där Sumatra 2500
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 77 gånger i 68 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at p1

Inläggav Silwer 17 mar 2021, 15:47

Va?

Det här är väl inte koreanska oreglerade och utan car det inte varianter på vapnet i tråden?
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav chaosborn 17 mar 2021, 17:16

Silwer skrev:Va?

Det här är väl inte koreanska oreglerade och utan car det inte varianter på vapnet i tråden?

Nej, men båda har underspännaren.
Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Inläggav Silwer 18 mar 2021, 16:11

Jo så är det väl, de liknar lite mer enpipiga hagelvapen vilket ju Winchester bygde också.

De var billiga ett tag mins jag, men jag kände inget för typen av vapen själv, oregulerade med ett hjul på man justerade eftersom trycket ju sjönk för att få det nåt som liknade jämnhet.

De var/är ju ett billigt sätt att bygga ett jaktvapen då krutvapen inte för ägas av gemene man där borta.

Cowboy tanken som ju även visades på lådan var riktad till USA, idag hör man inte talas om dem längre.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav chaosborn 18 mar 2021, 19:55

Silwer skrev:Jo så är det väl, de liknar lite mer enpipiga hagelvapen vilket ju Winchester bygde också.

De var billiga ett tag mins jag, men jag kände inget för typen av vapen själv, oregulerade med ett hjul på man justerade eftersom trycket ju sjönk för att få det nåt som liknade jämnhet.

De var/är ju ett billigt sätt att bygga ett jaktvapen då krutvapen inte för ägas av gemene man där borta.

Cowboy tanken som ju även visades på lådan var riktad till USA, idag hör man inte talas om dem längre.

Har ju fått ganska bra omdömen av en hel del på Youtube och även på amerikanska forum.

Omae wa mo shindeiru
Användarvisningsbild
chaosborn

Inläggav Luftpangarn 04 apr 2021, 22:31

Det där med siktesbladet har löst sig. De hade helt enkelt inte dragit åt fästskruven på fabriken. Åtskruvad drar dessutom inte bössan åt något håll.

Idag blev det litet pyssel. Två hopsydda fleecefiltar a 40kr/st från Biltema, har jag kommit fram till är betydligt trevligare, än min ursprungliga ide om presenningsunderlag, för att fånga upp hylsorna. Helst skulle man väl ha äkta picknickfiltar, som är plastbelagda på undersidan.

För att få litet som en hockeyrink längs kanterna, drog jag ihop litet tyg med jämna mellanrum, och knöt ihop med snöre, av vitt bomull, för syns skull. Kan man hantera symaskin, kan man säkert komma på något annat. Men det blir i alla fall lätt att rulla ihop.

Dessutom har jag insett att rikta geväret upp i luften, med utmatningsluckan för hylsorna riktad mot mitt bröst, när jag repeterar, är smart. När hylsorna studsat mot bröstet, trillar de ganska rakt ner kring fötterna. En eller annan hylsa hamnar innanför kragen, och letar sig ner i byxlindningen... :-)

Nåväl, sedan sköt jag 70mm diameter (=snusdosa) konservburkar på 20m, vilket detta gevär klarar galant. Precisionen är bättre, men det räcker för mig just nu. Mer om det i senare inlägg. :)

Litet blåsigt och kallt, så det fick duga med en singel kolsyrepatron och 50 skott. Så fort ett skott vägrar lämna pipan, skall man avbryta och tömma ut resterande CO2. Det lärde jag mig förra skytteomgången, då jag fick stöta ur diaboler ur pipan med läskstång. Med denna bössa skall man inte krama ur de där sista skotten man kan "lobba" mot målen med hjälp av att hålla hysteriskt högt.

Det är litet konstigt, men man får liksom inte dubbelt så många skott, när man laddar med två stycken CO2 patroner, jämfört med en. Det gäller alla mina kolsyregevär. En patron ger 50 bra skott, två patroner 80 bra skott. Hur det hänger ihop, kan jag inte förklara. :roll:

En trevlig skyttedag blev det i alla fall! :thumbupp:

Luftpangarn

Inläggav Sako Finnbear 05 apr 2021, 09:51

Jäkla trevlig bössa du skaffat! :smt021
HW30S 5,5mm-Gamo 4x32.
HW35E 5,5mm-Hawke AO 2-7x32.
Användarvisningsbild
Sako Finnbear

Tack utdelade: 189 gång
Tackad: 283 gånger i 224 inlägg
Skytteklubb: Österlens PK
Luftvapen favorit: Weihrauch HW30S/HW35E

Följande användare vill tacka Sako Finnbear för detta inlägg
Luftpangarn (05 apr 2021, 12:18)

Inläggav Kaxe 05 apr 2021, 10:11

Det är litet konstigt, men man får liksom inte dubbelt så många skott, när man laddar med två stycken CO2 patroner, jämfört med en. Det gäller alla mina kolsyregevär. En patron ger 50 bra skott, två patroner 80 bra skott. Hur det hänger ihop, kan jag inte förklara. :roll:

En trevlig skyttedag blev det i alla fall! :thumbupp:

[/quote]

Noterar samma med mina kolsyregevär, ett Ruger 10/22 och 2 st QB78 kal .177 och .22 , blir inte dubbelt upp med bra skott med 2 patroner så jag har slutat ladda med 2, kör alltid en kolsyrepatron.
Vila idag, imöra kan det vara försent...
Användarvisningsbild
Kaxe

Tack utdelade: 2 gång
Tackad: 13 gånger i 12 inlägg
Luftvapen favorit: HW 30S

Följande användare vill tacka Kaxe för detta inlägg
Luftpangarn (05 apr 2021, 12:22)

Inläggav vettedax 05 apr 2021, 11:57

håller dom tätt...kan man skjuta en halv patron å sedan vänta några dar
vettedax

Tackad: 294 gånger i 251 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav Luftpangarn 05 apr 2021, 12:36

vettedax skrev:håller dom tätt...kan man skjuta en halv patron å sedan vänta några dar

Det funkar bra med de flesta CO2-vapen, litet likt hur de flesta lämnar PCP vapen trycksatta. Det är väl bara det att man helst inte lämnar en platt rund gummipackning runt en punkteringsnål hoptryckt under långa tider. Men på dessa CO2 gevär med två patroner, finns ju ingen sådan packning. Så det blir väl helt jämförbart med PCP?

DOCK - just på min QB78, sväller O-ringen runt locket, om jag lämnar trycksatt över natten. Så illa, att det blir ett helvete att skruva av locket, när man väl skjutit slut på resterande CO2. Då får man låta tuben / bössan vila ett gäng timmar, innan man kan skruva av locket. (Gjorde tom desperat försök med rörtång, vilket dessvärre syns på lättringen. :-( )

Jag tror jag läst om någon annan med mina erfarenheter på QB78. Känner Kaxe igen detta?
Luftpangarn

Inläggav vettedax 05 apr 2021, 12:39

Ok... Har en qb78 ju dålig fart i den dock
vettedax

Inläggav börne 05 apr 2021, 14:23

Luftpangarn skrev:likt hur de flesta lämnar PCP vapen trycksatta.

PCP vapen ska du lämna trycksatta, så gör inte alla det så gör en del fel.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Kaxe 05 apr 2021, 14:51

Luftpangarn skrev:
vettedax skrev:håller dom tätt...kan man skjuta en halv patron å sedan vänta några dar

Det funkar bra med de flesta CO2-vapen, litet likt hur de flesta lämnar PCP vapen trycksatta. Det är väl bara det att man helst inte lämnar en platt rund gummipackning runt en punkteringsnål hoptryckt under långa tider. Men på dessa CO2 gevär med två patroner, finns ju ingen sådan packning. Så det blir väl helt jämförbart med PCP?

DOCK - just på min QB78, sväller O-ringen runt locket, om jag lämnar trycksatt över natten. Så illa, att det blir ett helvete att skruva av locket, när man väl skjutit slut på resterande CO2. Då får man låta tuben / bössan vila ett gäng timmar, innan man kan skruva av locket. (Gjorde tom desperat försök med rörtång, vilket dessvärre syns på lättringen. :-( )

Jag tror jag läst om någon annan med mina erfarenheter på QB78. Känner Kaxe igen detta?

Jepp, får exakt samma om jag lämnar bössan med co2 i,går inte att få bort locket utan kraftigt våld så jag blindavfyrar ut det sista som är kvar när jag har skjutit klart, funderat flera gånger på att byta ut den vita o-ringen mot någon annan sort men så fort jag lämnat bössan så försvinner tanken fort som fan och jag står där igen nästa gång och blindavfyrar :)
Användarvisningsbild
Kaxe

Inläggav börne 05 apr 2021, 15:06

Har för mig jag läst här på forumet om att o-ringar kan svälla i kontakt med c02 under längre tid.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav Kaxe 05 apr 2021, 15:26

Ja det är nog så, man får väl leva med det,hade varit bättre med 1st co2 patron standard som på Artemis CP1 pistolen med tätning ner mot ventilen och ingen o-ring i locket som sväller.
Användarvisningsbild
Kaxe

Inläggav vettedax 05 apr 2021, 15:28

måste va dålig kvalitet på oringarna ju...jag menar...polarns feinwerkbau kolsyra har ju alltid varit tryck i ...aldrig bytt oringar i den...den köptes 1982
vettedax

Inläggav börne 05 apr 2021, 15:36

vettedax skrev:måste va dålig kvalitet på oringarna ju...jag menar...polarns feinwerkbau kolsyra har ju alltid varit tryck i ...aldrig bytt oringar i den...den köptes 1982

Antagligen lite mer kvalitetstänk & användning av rätt material i o-ringarna i den pickan jämfört med en billig QB78.
HW35E/UTG 3-12X44
Användarvisningsbild
börne

Inläggav vettedax 05 apr 2021, 16:01

jo klart...provade den i somras å den gick lika fint ännu

vettedax

Inläggav vettedax 05 apr 2021, 16:07

det var licenskrav på dom då
vettedax

Nästa