Hittar en udda bössa på auktion

Här snackar vi om luftvapen relaterade saker som inte passar in på dom andra trådarna

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Hittar en udda bössa på auktion

Inläggav Nitro 23 mar 2021, 21:44

Någon som har en aning vad det är för något?
Kalibern påstås vara 6mm
För att följa länken så måste du registera dig.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2265 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400

Re: Hittar en udda bössa på auktion

Inläggav dagevert 23 mar 2021, 21:52

Ligner på en tivoli-type "bugelspanner", kaliberet er på disse 6 1/3mm (6,333mm)
For mange luftgevær ;-)
dagevert

Tack utdelade: 81 gång
Tackad: 135 gånger i 107 inlägg
Skytteklubb: NSF, NFPS, SWS
Luftvapen favorit: Vulcan

Inläggav cankiller 24 mar 2021, 05:31

Den er sikkert glatboret for dartpile. De var meget brugt i tivoli i DK førhen.
VH. Knud.
cankiller

Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg
Skytteklubb: Aalborg jægerklub
Luftvapen favorit: Weihrauch

Inläggav karlssson 24 mar 2021, 06:22

Julius eller pappa Oskar WILL kanske ,tidig före 1929 med flärp på varbygeln . Kanske en sekelskifte bössa.
.
Användarvisningsbild
karlssson

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Inläggav gnoer 24 mar 2021, 08:20

Kolla på Micke Svartkruts sida han har en udda bössa av Julius Will en av Oskar Wills tre söner som tog över, Oskar, Julius, Bruno. Denna bössa är en senare av sonen Oskar.
gnoer

Tackad: 14 gånger i 13 inlägg
Skytteklubb: USK
Luftvapen favorit: EXCELLENT

Inläggav Silwer 25 mar 2021, 03:04

En Original will.

Kan inte se nåt särskilt med den, de tillverkades länge och det finns med andra namn, på min har Sandviken gjort pipan tex, sexkantig dag och Stiga har drämt in sitt logo i den tex, träet är lite ljusare än på de kan brukar se som den på bilden.

De här var som sagt från 1800 tal för pilskytte på puben, första gevären vevade upp fjädern med en lös vev, senare kom den med bygeln man ser här.

För oss i Sverige är de kända som tivoli gevär före innan Haenel tog den platsen.

Visst har udda kalibrar funnits, tex har jag hört 4.5mm men 6.333 är ju den vanliga, slätborrat.
Det fanns en slags blyskott till den cylindrar med spets.

De slutade tillverkas på 50talet så de lär nog finnas i många exemplar som sagt då de ju kom till den 1800ral med bygelspänning.
Sen fanns de säkert inte i Sverige från början här hade vi salongsgevär osv och inget av pubskytte med pil.

Det går inte att skilja den på bilden på nåt särskilt sätt, för mig liknar den vilken tysk Oscar Will Original som helst.
Jag har sett drivor av dem även om det börjar bli allt sämre ex man ser nuförtiden, trasiga är värda noll anser jag om det nu inte skulle vara nåt ytterst gammalt.

Kalibern kan man ju inget säga om då de Kan tagit miste eller glömt skriva vad de mått på dem, de är som sagt trängre än .25 6.35 även om vissa diaboler går att skjuta ur pipan ändå då det ju är tiondelar.

En sak dock då svenska i allmänhet varit just tivoli vapen är de slitna, märkta med nummer rakt i kolven, skadade i kromet på cylindern pga att de stått i ett ställ osv, så toppex är ju inte vanliga.
Senast redigerad av Silwer 25 mar 2021, 03:22, redigerad totalt 4 gånger.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Tack utdelade: 102 gång
Tackad: 969 gånger i 839 inlägg
Skytteklubb: Royal British Airgunners
Luftvapen favorit: AA PT och FWB300Sm

Inläggav Silwer 25 mar 2021, 03:10

karlssson skrev:Julius eller pappa Oskar WILL kanske ,tidig före 1929 med flärp på varbygeln . Kanske en sekelskifte bössa.
.

Flärp, var då?

Nyfiket mest frågat då jag för mitt liv inte ser nåt här jag inte sett förr?

Är det nån rörlig del, annars har de ju den taggiga framdelen för att man nu spänner vapnet genom att dra ner bygeln bakåt man måste ju få ett fäste så man kan få loss den vara, är just denna del något annorlunda efter 1929?

För som sagt jag tycker de oftast ser ut såhär, sen kan det variera om de har räfflor på trähandtaget på kolven bak av och till, säkert en hel del pga all licenstillverknig.

På nån bild har jag sett en med rund pipa.

Finns info är jag intresserad.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav karlssson 25 mar 2021, 06:44

Jag tyckte jag såg en hake framför varbygeln. Men jag lyckades inte förstora bilden så jag är osäker.

Senast redigerad av karlssson 25 mar 2021, 06:45, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
karlssson

Tack utdelade: 21 gång
Tackad: 41 gånger i 34 inlägg

Inläggav gnoer 25 mar 2021, 11:31

Här på bilden från Micke syns läppen på varbygeln tydligt så den är tidig sen låstappen för bygen i underbeslaget är annolundar på nyåre Will även dom två bäcken på framstocke är olika dom nyare har rundade hörn o ingen näsa på framståcken
gnoer

Inläggav Silwer 25 mar 2021, 13:57

DEn från auktionen har nog den normala delen där, dvs mna kan få fäsre så man helt enkelt loosgör spännarmen.

Intressant med den där mer utstickande delen från tidigare.

Vem är micke? och vad har det med denna sak att göra, bössan på bilden är som sagt svår att se exakt, mne för mig ser den inte ut tat ha detta utan den isf nyare lite enklare stilen för att lossgöra spännarmen.

Annars vet jag inte om just den bilden visar nån sörre skilnad, men det kvittar ju då lösgärningsdelen sticker ut så pass tom 1929 mao?

Vilket ng mest övertygar mig att dessa bössor i Sverige inte var så förekommande före, visst fanns tivolibössor även då men de var krutdrivna, kanske klena .22sr kan jag gissa, man sköt på pipor på ett roterande hjul.

När vbäl de här pilgevären kom hit var det som sagt mao minst nångång på 30talet kanske tom senare de dök upp som tivoivapen.

Man hör aldrig om, nån som köpte en sån här personligen utn de folk äger är köpta begagnade nångång, som sat byttes tivoligevären ut iom Haenel 49a skulle jag säga, det är 60tal.
Jag mins när farsan köpte sin Original Will märkt Oscar fö så tysk helt sent 80 tal på nån annons.

En snubbe i en förort till Stockholm sålde ett antal han hade och farsan tog den han tyckte såg bäst ut, han ville ha en för att han mindes dem från sin ungdom.
Den har dock ett nummer inslaget i träet efter sorteringen där den användes.

Själv var jag tveksam, mängder av exemplar började dyka upp på veteranmarknader och dylikt, men jag tyckte inte jag ville betala så mycket så många som man såg då, nu i mitten av 90talet.
Att jag köpte den jag har berodde just på att jag först noterade det ljusare träet och utan räffling i träet alls, sen när jag tittade på det såg jag Stigas logo den typiska vimpelliknade inslagen ovanpå pipan.
Och pipan i sig hade "Sandvikens kvalitetstål" märkt i sig, nåt jag inte tror de skulle gjort om de inte tillverkat den.

Egentligen hade ju bar krävts cylinder och fjädrarna, spännarm och tryckesdelen, att göra pipan och ef stocken själv bör ju varit simpelt.

Och jag har sett allt från inga märkningar alls till jst Oscar Will eller Original stansat.

På nätet har jag setyt dessa av folk som säger att de tror de tillverkats iaf delvis lokalt hos dem med.

Men som sagt nån återtryckt Airgunbok från 1957 tar upp dem och berättar då bla om de äldre med vev, och att folk söp bort just veven och en enklare med bygelspänmnisg kom till, lite svagare men ändå fungerande.

Den nämner nåt att de fanns i tillverkning till för bar några år sen trots sin ytterst omoderna konstruktion.

Vaför pipan måste var så lång och tung har jag ingen aning om fö.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gnoer 25 mar 2021, 15:26

Jag ska dra lite vidimerade fakta. Min äldsta vev spännare med dubbel fjäder är en G.Noak Berlin ca 1840. På 1860-70 kom O.Will med en sidspännare (skedspännare)
ca 1880 kom bygelspännaren från bla Will fans i USA o England i lite olika utförande. Men för vår del är nog Pistolsmeden J.O.Ahlstett mest intressant.
Han byggde pilgevär i Willstil men mycket smäckrare mellan ca 1880-1915 Han tillverkade pilar till sina gevär 6 1/3 som han sålde o hyrde ut. Fans en Forslund
också i Stockholm som konkurrerade om uthyrning av gevär.
gnoer

Följande användare vill tacka gnoer för detta inlägg
poho (25 mar 2021, 18:18)

Inläggav Silwer 25 mar 2021, 15:42

Ok, men det är nog långt före de exemplar vi vanliga dödliga äger.

Pilar senare är ju stålspetsar satta i en mässingshylsa och en röd tofs på.

Som sagt det är intressant med de äldre men de måste vara väldigt få procent då de inte fyllde någon funktion här i landet ännu iaf.

Bilder har jag dock sett på blyoellets, kanske Jan de används för nånting tävlingsmässigt.

Vet du vad en sån här bössa kostade ungefär nån gång på säg 30-40tal?

Ingen lär iofs använt dem privat men de måste ju dykt upp på svenska tivolin och nöjesparker nångång.

Tyvärr har jag aldrig sett någon ovanlig öht, om de fanns i landet kanske de var av samlarintreswe redan sög tidigt 50-60tal, men jag tror ytterst få fanns i Sverige.
Bild
Användarvisningsbild
Silwer

Inläggav gnoer 25 mar 2021, 15:45

Glömde Micke svartkrut har gamla luftvapen. Nu har han en rar Julius Will på sin hemsida där bilden på den gamla Willen är hämtad.
gnoer

Inläggav gnoer 25 mar 2021, 16:01

Ett Will hos en handlare 1933 38,50
gnoer

Inläggav Nitro 25 mar 2021, 17:26

Här kommer en länk till auktionen. Det är inget jag är intresserad av men kanske någon annan är. Den ser ut till att vara i mycket bra skick med tanke på åldern.

SM BR 2013
25m 10J - Brons
50m 10J - Brons
SM BR 2014
25m 10J - Silver
SM FT 2016 10J Guld
SM BR 2017 16J Guld
Användarvisningsbild
Nitro

Tack utdelade: 2265 gång
Tackad: 1479 gånger i 894 inlägg
Luftvapen favorit: FWB 300S, Walther LG 400