Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Walther sidefocus FT 8-32X56
Luftpangarn skrev:Kan man vänta litet, så tycker jag begagnatmarknaden är särskilt bra, vad gäller vapen & kikarsikten. Förra månaden var det någon här på forumet som sålde ett Walther sidefocus FT 8-32X56 för 1'000kr. Kostar sådär 3'000 nytt. ( För att följa länken så måste du registera dig. ) Den som köpte det, gjorde nog en himla bra affär. Går definitivt att vinna en tävling med.
Luftpangarn skrev:Tills man hittar något bättre begagnat sikte, kan man ju nöja sig med ett pangbilligt - de duger gott en stund. Och förmodligen uppskattar man sedan de bättre grejorna mer! När man köper billigt, tycker jag man vill att fästena följer med. Annars blir det inte vettigt att satsa billigt.
Luftpangarn skrev:Fråga till mer erfarna - om nu någon kan svara? Blir det där med att träffpunkten flyttar sig när man varierar förstoringen på ett billigt sikte, värre ju mer man ändrar förstoringen? Eller har det mer med glapp i det mekaniska att göra?
Luftpangarn skrev: Högre förstoringar blir odrägligt dimmigt grå bild. Och jag har verkligen inga krav.
Luftpangarn skrev:Jag borde kanske inte uttala mig alls, men jag tycker att folk som ställer denna fråga - och den frågan dyker ju upp rätt ofta - får litet väl frustrerande oprecisa. om än kunnigt nyanserade svar.
Börja billigt, tycker jag ofta är klokt. (På många områden.) Erfarenheterna gör att man kan bedöma sina behov bättre, inför nästa inköp.
Desaleux skrev:Har ju ett 4x32 den har parallax cirka 30 meter den jag hade gick ställa om till 10 meter de är billiga föngera de sikten från 199 skr men att ställa ner är inte självklart kan vara gänglåst.
chaosborn skrev:Kina tillverkar både bra och dåliga grejer, men antar du pratar om budgetkikare för under 5000?
Optik kostar ju och du kan inte få bra glas oavsett märke om du inte betalar för det.
vettedax skrev:Jag tror ca 95% av luftskyttarna här har sikten för ca 1500 kr kanske..eftersom jag har så många bössor köper jag ofta beg jaktsikten å ställer om paralaxen. funkar kanon på gamla brytbössor..brukar ge några hundralappar på tradera.
zpiff skrev:vettedax skrev:Jag tror ca 95% av luftskyttarna här har sikten för ca 1500 kr kanske..eftersom jag har så många bössor köper jag ofta beg jaktsikten å ställer om paralaxen. funkar kanon på gamla brytbössor..brukar ge några hundralappar på tradera.
Har skakat sönder ett några jaktsikten på min gamla AA SE90. Ett fjädervapen har en helt annan rekyl än en krutpåk, det är inte bara bakåt där.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster