Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Tempest skrev:Går det att pumpa upp en helt tom tub, kanske en fyllning från en flaska är nödvändig för att det ska hålla tätt? Kolla så att hammaren är uppspänd och inte vilar mot ventilen, det ska kunna påverka vid pumpning har jag läst.
moimikael skrev:Hej allihop!
Jag har ett problem. Köpte en AT44-10 begagnat. Förra ägaren hade varit vänlig nog att byta tre o-ringar på lufttuben, två synliga på ventilhuset och en inuti. Dock var det läckage när jag skulle pumpa upp första gången (tuben var tom och hade varit det ett tag). Troligen är det den lilla vita plastbiten inuti ventilhuset som behöver bytas eller dess o-ring.
Nu till problemet. Jag får inte upp ventilhuset! Jag har rätt storlek på nyckeln och har satt fast tuben i skruvstädet, men ändå kan jag inte röra den en millimeter. Tuben är helt tömd så det kan inte vara det. Har alltså tagit i så mycket att de två "gängorna" gängade ut och jag var tvungen att fila ner den en storlek till 12.
Tror ni det hjälper om jag kyler ner metallen eller riskerar jag att förstöra o-ringarna då? Tar gärna emot tips och idéer.
moimikael skrev:Kan absolut ta bilder, men det får bli senare isf. Att hammaren ligger mot är inne problemet då jag skruvat av tuben från geväret. Ja, det är handpump. Kanske att jag gav upp för fort? Borde kanske fortsätt pumpa till det blev ett högre tryck? Jag fick upp ett tryck och det var då det började pysa ut. Ska testa att fortsätta trots att det pyser så kanske trycket i sig tätar till slut. Men oavsett så vill jag kunna få av ventilhuset så jag kan byta o-ringarna i framtiden eller sätta i en regulator.
Får testa att värma. Har dock ingen gasolbrännare. Dock lödpenna. Kanske kan funka? Eller låta vila mot kakelugnen?
moimikael skrev:Då blir det inköp av värmepistol! Har tänkt skaffa ändå för krympslang.
Men av nyfikenhet, varför värme? Logiskt tänker jag att kyla krymper metallen och gör det lättare att få loss. Borde inte värme göra metallen större och därmed svårare att skruva av?
vettedax skrev:Kolla på youtube..finns fler filmer....den skall gå lätt att lossa med en vanlig plåtnyckel..är du säker på det inte är tryck i tuben.????????kolla noga.
vettedax skrev:Jag blir lite orolig nu...kolla noga så tuben är tom..minsta lilla i så är det kört..tryck in ventilen med nått å försäkra dig det..lita inte på mätaren..farliga grejer detta..
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst