Daisy gör nog det billigaste dioptersikte som går att få tag på, ca +-300kr DAISY 5899 PEEP SIGHT Var man får tag på det i Europa, har jag ingen aning om. Är osäker på om någon del är av plast? (
För att följa länken så måste du registera dig. )
Annars är de mest kända i USA Williams
För att följa länken så måste du registera dig. De är mera gjorda för att användas i vardagen, de har låg profil, och liknar inte alls vad man är van att se på tävlingsgevär.
Andra klassiska USA diopersikten som tex änvänts och fortfarande gärna används på Winchester bygelreetrar
För att följa länken så måste du registera dig.Winchester bygelrepetrarna är ju fortfarande storsäljande, och tydligen populära jaktvapen. Namnet "tang"-sight, kommer sig av att pipan på gevären sitter skruvad i bakkant mot stocken, med en metallförlängning av pipan, kallad "tang". Och det är ju i den regionen dessa siktena fästs, inte uppe på själva pipan. De flesta fästen passar att direkt fästa i samma skruvhål som pipinfästningen. ("Tang" används också om infästningsdelen av knivlad.)
Vore kul att ha på min Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeter, och det går vad jag förstår, att skruva av enkelt, så man kan kombinera med det vanliga siktet, Men vete sjutton om det är så vettigt / rimligt, att lägga sådär två tusen på det. Har man däremot den räfflade Walther modellen, skulle jag nog inte tveka! Den bössan har precisionen, och kikarsikten, har enligt min mening, inget på dessa bössor att göra! Det här kanske passar?
För att följa länken så måste du registera dig. (En kille i USA skruvade på ett Williams på sin Umarex bygelrepeter. Tveksam till om jag tycker stilen riktigt passar.)
Fina nytillverkade dioptersikten i något tidigare era 1800-tals stil - "vernier sights", gör
För att följa länken så måste du registera dig.Denna typ vill jag minnas användes i amerikanska inbördeskriget. Och vi haft denna diskussion tidigare, men jag tror vi landade på att soldaterna förväntades kunna träffa motståndare med dessa på en halv "mile".
(Notera deras "rough and ready", som man ju verkligen kan se någon vanlig 1800-tals bonde använda.

Hamstervarianten är intressant också.)
Har man någon mynningsladdad slaglåsbössa, vore ett sådant här sikte rätt najs! Trist bara, att man kan bygga resten av bössan för samma pengar.

(Vet inte om man får göra sånt i Sverige, men det är inte ovanligt i USA.)
Skall man inte tävla, finns alltså en hel del varianter att välja på.

Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.