running target har alltid varit en nisch i skyttesporten.
har sett minst 10 olika varianter av FWB300 stockar som var tillverkat extra till denna skyttegren... både i serie och av några snickerier som gjorde customgrejor åt
FWB.
Även i Feinwerkbaus Oberndorf-fabrik tillverkades stockar men en stor del av alla stockar (även dem vanliga) gjordes av olika specialsnickerier enligt FWBs mallar.
Finns dessutom några fler små skillnader i stockarna så har tx kolvkamen förändrats även i den vanliga matchmodellen senare byggåren så den vanliga MK2 finns i flera kamutföranden.
även Walther och Anschütz hade olika RT-luftgevärsmodeller faktiskt och Haenel och Diana var med i denna skyttegren också.
dem flesta har en format
bakkappa av trä som ingick i köpet i olika längder (ss. två olikaolvkamar på SU) och när jag köpte mina RT-modeller av en bayrisk skytte som nog är en känd profil innom denna skyttegren så påpekade han att det finns/fanns ett bra svensk lag som sysslade med sånt faktiskt.
fakt är nog att det betalas skyhöga priser för RT-modellerna av alla olika märken nuförtiden och fick man tag på en för några år sen så betalade man redan då 600-1000€.... den senaste Walthern Lgv´n gick för ca 22000kr på Egun om den är värd det är ju en annans sak... men bössorna är sällsynta och det märks på priserna.
Den killen som säljer denna
FWB modellen med sniderier av typ ”sent barock” (som jag själv inte alls tycker om) har nästan alla av
FWB`s RT-stockmodeller.
Hade med honom att göra ibland och blev imponerad av hans samling.
Fanns en skillnad till med bössorna. själva RT-systemet fick fara 15cm längre än vanliga matchluftgevär för stående skytte som fick vara 85cm (om jag minns rätt)... RT luftgevär fick ha 100cm systemlängd så min Anchütz har en pipförlängning som man skruvar på själva pipan och användes som extravikt längs fram.
det var nog specialtillverkat för att man kunde ta vanliga vapenkoffer tx.
Kikarsikten som användes är också speciella dem med... dem har 4 ställtornar då dem också har 2 sikteskryss eller stolpkorn eller hur man nu kan nämna det.
Dem flesta RT-modeller som hamnar på begegnadmarknaden säljes dessutom utan sikten då dem är så sällan och därför svindyra.
edit: i nuläget finns det bara Steyr och Walther som tillverkar nya LS eller RT luftgevärsmodeller... tidsanpassat som
PCP och i Aluminium så klart.
i krututförandet som sköts på 50m med 22lr finns det inga tillverkare längre.
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.Walther LGR RT .... men lite fusk då det äkta RT systemet av Walther hade ett extra lång kilspår för kikarsiktet
För att följa länken så måste du registera dig.Anschütz 380 RT
För att följa länken så måste du registera dig.För att följa länken så måste du registera dig.kikarsikten användes mest av märke "Hertel & Reuss"
För att följa länken så måste du registera dig.