Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
börne skrev:Har redan snackat med en handlare om dämpare till ett av mina luftvapen, Vissa tillverkare har redan skickat ut att handlarna kan förboka. Det kommer säljas många dämpare framöver
Nitro skrev:Samt att många vapensmeder får att hitta på vid sina svarvar.
Tänk så mycket jobb detta skapar, fast dagens ungdomar vill inte utbilda sig inom dessa yrken.
Martin skrev:Nitro skrev:Samt att många vapensmeder får att hitta på vid sina svarvar.
Tänk så mycket jobb detta skapar, fast dagens ungdomar vill inte utbilda sig inom dessa yrken.
Det finns hopp, denne spoling är inte så gammal
För att följa länken så måste du registera dig.
Nitro skrev:Martin skrev:Nitro skrev:Samt att många vapensmeder får att hitta på vid sina svarvar.
Det finns hopp, denne spoling är inte så gammal
Jag tänkte överlag som industriarbetare som svarvare, svetsare o.dyl.
underljudsförbud skrev:SÅ DÅ FRÅGAR JAG IGEN I TRÅDEN !![]()
är det eller har det alltid varit licens på ljuddämpare till 10 joule licensfria luftgevär ? jag har ju en del erfarenheter om detta IRL![]()
men jättebra att allmänhetens kunskap om dämpare nu sprids , att någon med dämpare på sin bössa inte per automatik är kriminell / tjuvjägare , dämpare räddar hörsel och gör att skytte kan bedrivas aktivt utan att det stör så mycket , WINWIN för alla liksom![]()
vad vissa polismyndigheter TYCKER , blir betydelselöst , då de får lära sej att följa lagen som alla andra
poho skrev:underljudsförbud skrev:SÅ DÅ FRÅGAR JAG IGEN I TRÅDEN !![]()
är det eller har det alltid varit licens på ljuddämpare till 10 joule licensfria luftgevär ? jag har ju en del erfarenheter om detta IRL![]()
men jättebra att allmänhetens kunskap om dämpare nu sprids , att någon med dämpare på sin bössa inte per automatik är kriminell / tjuvjägare , dämpare räddar hörsel och gör att skytte kan bedrivas aktivt utan att det stör så mycket , WINWIN för alla liksom![]()
vad vissa polismyndigheter TYCKER , blir betydelselöst , då de får lära sej att följa lagen som alla andra
I senaste numret av Vapentidningen är det en som frågar i advokatspalten om ljuddämpare och enligt denna är det förbjudet med ljuddämpare på 10 j luftgevär.
zpiff skrev:Finns det någon rekommendation på en dämpare till luftbössa från handlare Sverige?
marhol skrev:Då var äntligen den stora dagen som många har väntat på här!!
Så vitt jag förstår blir det även tillåtet att tillverka sin egen ljuddämpare! Det måste man ju testa i så fall![]()
marhol skrev:Då var äntligen den stora dagen som många har väntat på här!!
Så vitt jag förstår blir det även tillåtet att tillverka sin egen ljuddämpare! Det måste man ju testa i så fall![]()
dano_swe skrev:Inget talar för att det kommer att gå att köpa dämpare till licensfria vapen efter 1/7. Det krävs uppvisande av licens mm, ungefär som när man köper ammunition till ett krutvapen. Om det hade varit på något annat sätt så hade vi sett Cabom och Hurricane mflr börja saluföra dämpare fortare än kvickt.
Jag avråder för att börja tillverka en egen dämpare eller hitta på något annat om man är intresserad av att följa lagen (som just nu är smått snurrig och öppnar upp för märkliga tolkningar). Tyvärr får vi nog hålla tummarna för någon form av EU-anpassning som möjliggör licensfria luftvapendämpare à la Tyskland.
Ledsen att göra många besvikna.
ISP har avseende tillämpningen av 4 § förordningen (1992:1303) om krigsmateriel tidigare uttalat att ljuddämpare kan ses som en vapendel. Detsamma bör gälla för tillämpningen av 3 § samma förordning som reglerar tillverkning. ISP kommer därför att tillämpa nämnda bestämmelse på så sätt att det inte kommer att krävas tillstånd för tillverkning av enstaka ljuddämpare i egenskap av vapendel till handeldvapen som inte är helautomatiska. För all övrig tillverkning av ljuddämpare krävs dock tillstånd enligt 3 § lagen (1992:1300) om krigsmateriel.
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster