Peeperkorn undrar första pistol?

Här diskuterar vi om luftvapen i form av luftpistoler

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Peeperkorn undrar första pistol?

Inläggav Luftpangarn 09 apr 2022, 17:18

Jag annonserar just ut en Artemis CP1-M på Tradera, och har fått svar av en kille som är seriös nybörjare.

CP1 är enligt min mening, den absolut billigaste pistol man kan köpa ny, om man vill skjuta precision mot tavlor. Är det ens någon som vill argumentera emot?! (Jag har hänvisat hit till forumet.)
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: Peeperkorn undrar första pistol?

Inläggav 1qaz1qaz 09 apr 2022, 18:18

Jag har ägt en.
Mycket pistol för pengarna. Här kan man pröva olika ammon för bästa resultat.Lätt ammo är att föredra upptäckte jag iaf.
Helt klart prisvärd
Senast redigerad av 1qaz1qaz 09 apr 2022, 18:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
1qaz1qaz

Tack utdelade: 241 gång
Tackad: 102 gånger i 92 inlägg

Följande användare vill tacka 1qaz1qaz för detta inlägg
Luftpangarn (09 apr 2022, 18:45)

Inläggav Tempest 09 apr 2022, 18:32

Bra nybörjarpistol, nackdelen är att den drivs av endast en 12g kolsyrepatron så man måste hålla koll på hur många kulor man skjutit så att man inte pajar en jättebra serie med kulor som börjar träffa lägre efter ca 50 skott, jag använder en tumräknare för att hålla koll, efter 50 skott är det burkplinkning som gäller.
Tempest

Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg

Följande användare vill tacka Tempest för detta inlägg
Luftpangarn (09 apr 2022, 18:45)

Inläggav Luftpangarn 09 apr 2022, 19:17

Tempest skrev:Bra nybörjarpistol, nackdelen är att den drivs av endast en 12g kolsyrepatron så man måste hålla koll på hur många kulor man skjutit så att man inte pajar en jättebra serie med kulor som börjar träffa lägre efter ca 50 skott, jag använder en tumräknare för att hålla koll, efter 50 skott är det burkplinkning som gäller.

Ja, jag skickar med 70 diaboler och två kolsyrepatroner. Och tack för era svar. Naturligtvis går ni varken i god för just min picka, eller att det blir ett OK pris. Utan här handlar det principiellt om pistoltypen.

Jag brukar skjuta 2 skott till att börja med, när jag har nymonterad kolsyrepatron. Första skottet kan spotta ur droppar av CO2 ur pipan. Ett skott till, så vet jag att det garanterat inte blir några konstigheter,

Sedan tycker jag, likt Tempest, att man kan skjuta drygt 50 skott med högsta precision. Men vad jag gör, är att ställa upp burkar bredvid tavlan, som man kan ägna de sista typ bortåt dryga 15 skotten till.

Helst tycker jag man gör som jag, och köper kolsyrepatronerna för ca 3kr/st i Tyskland, tillsammans med annat som tex diaboler.

Den dag man upptäcker att man skjuter slut på en burk ammo i månaden, kan man fundera på om man vill försöka spara pengar med PCP vapen och pumpande. (Jag är för lat att pumpa, om jag kan lätt slippa.. :lol: :-) )

Och 50 kvalitetsskott, är ju 10 tävlingstavlor!

Det är förstås personligt, men jag skjuter sällan mer än vad en CO2 patron ger, per skyttetillfälle. Vilket med de flesta vapen betyder just ca 50 skott + några skojsskott. :wink: :) Så med att typ ha 50 CO2 patroner i lager, hemma, och fyra i (varma) fickan, har jag inte ens varit i närheten av att riskera att missa några sommarkvällar med skytte. :wink: :) )

Inte precis nägot dyrt nöje. Typ motsvarar (mindre än) en enda burk öl! :lol: :-) Åtminstone för mig, slutar det dessutom med minst en burk mindre öl, när jag ägnar min tid åt skyttet en sommarkväll på stranden! :-)

P.S. De flesta skjuter bara luftvapen max 4 månader om året. Med tanke på vad en fotpump koster, och hur mycket dyrare ett PCP-vapen normalt är, skall man nog vara rätt säker på att man är fanatisk luftskytt, innan tar den extra investeringen på några tusen.

Börjar man vilja springa ut i snön, för att få skjuta, ja då har man kvalificerat sig för luftskyttenörd, och då skall man seriöst - nödvändigtvis vid kyliga grader - överväga PCP. Och torgmadamsvantar... :lol:
Senast redigerad av Luftpangarn 10 apr 2022, 10:22, redigerad totalt 1 gång.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Inläggav atte69 09 apr 2022, 21:45

Börjar man vilja springa ut i snön, för att få skjuta, ja då har man kvalificerat sig för luftskyttenörd, och då skall man seriöst - nödvändigtvis vid kyliga grader - överväga PCP. Och torgmadamsvantar... :lol: :lol:
atte69

Tack utdelade: 154 gång
Tackad: 152 gånger i 117 inlägg
Luftvapen favorit: HWalther BsAAnschuts

Följande användare vill tacka atte69 för detta inlägg
Luftpangarn (09 apr 2022, 23:02)

Återgå till Luftpistoler

| | |likartade trådar| | |