1 MOA rödpunkt för 34 USD?!?

Här diskuterar vi om kikarsikten till luftvapen

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

1 MOA rödpunkt för 34 USD?!?

Inläggav Luftpangarn 03 jun 2022, 08:17

Är det här för bra för att vara sant? Ett rödpunktssikte med 1 MOA för 34 USD låter ju fantastiskt.
För att följa länken så måste du registera dig.

Har jag fattat rätt, att ju lägre MOA värde, desto mindre "rödpunkt"?

Med tanke på att man ställa om "punkten" till tex kors, kan/borde det inte kunna handla om något olikformigt blurrigt moln man skall sikta med? Ett sådant har jag, och det går ju att plinka burkar med. Sitter på ett litet Slavia 618 "barngevär", som saknade sikte, när jag fick det av en granne.

Eller har priserna på ok prestanda sjunkit? Det verkar så. Den här recensionen på youtube fick mig att börja undra. För att följa länken så måste du registera dig.

(Just det märket verkar svårt att hitta.)

På något "TV-skärms" sikte stod det att det var parallaxjusterat, vilket får mig att klia mig i huvudet.

Jag är rätt sugen på att köpa en UX Racegun pistol. Den levereras med ett 10 MOA sikte. Men pistolen har tydligen anmärkningsvärt bra precision. Så en skicklig skytt i Tyskland bytte till ett 3 MOA sikte, och skjuter på 25m. Den av hans tavlor han visat, är verkligen imponerande.

Nu har nog någon här räknat ut att jag funderar på litet julafton, och slå två flugor i en smäll. :-) Pistolen får ett bättre sikte, och det medföljande får barngeväret ärva.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
Luftpangarn

Tack utdelade: 1516 gång
Tackad: 329 gånger i 228 inlägg
Skytteklubb: nej, inte än
Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)

Re: 1 MOA rödpunkt för 34 USD?!?

Inläggav jerico 03 jun 2022, 08:28

Hur du uppfattar punkten beror på din syn. Jag ser en halvmåne så det funkar dåligt för mig med en liten punkt. Det ska tydligen finnas en guide om hur man väljer punktstorlek på aimpoints sida
jerico

Tack utdelade: 106 gång
Tackad: 99 gånger i 82 inlägg
Luftvapen favorit: Hatsan at44

Följande användare vill tacka jerico för detta inlägg
Brogubben (03 jun 2022, 09:41), Luftpangarn (03 jun 2022, 11:10)

Återgå till Sikten