Renovera HW77 .22 tillbaka till fullfart.

Här snackas det om Tuning, Service och Reparationer

Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69

Re: Renovera HW77 .22 tillbaka till fullfart.

Inläggav ryden 21 okt 2022, 11:09

Jo, den är riktigt go. Den blev bortglömd alldeles för länge hemma hos föräldrarna och just nu återupplever jag lite minnen när jag skjuter den
Synd bara att jag inte lever upp till minnena i träffsäkerhet :P

Och absolut, parallaxen är viktig när man jagar det Enda Hålet och jag skall försöka justera det till 15-20 m men det är ett gammalt sikte med fast plx så det är inget man gör när det är dags att skjuta. Det är en del av charmen, och jag bara älskar siktbilden i Nikkos Wide Angle sikten, som en TV från 50-talet!

Men en flyer på 10cm kan aldrig bero på parallaxen, jag har svårt att tro att det beror på mig när jag sitter i trädgården med stöd och kikarsikte. Jag brukade hålla de flesta skotten inom det svarta ståendes med en FWB300 och diopter. Önsketänkande antagligen... Bara att inse att bäst föredatumet passerat för länge sedan

Jag fortsatte att skjuta några fler tavlor och det kom fler flyers, jag försökte verkligen att göra perfekta skott, andning, sweetspot, avtryck, hela baletten. hade det blåst hade jag satt upp vindflaggor tror jag, inte för att jag kan använda dem, men det hade sett coolt ut!
En del kan jag nog ta på mig men det var några, alla åt höger, som jag inte kan förklara.

Det allra enklaste är ju att byta sikte och se vad som händer, men hur gör man egentligen för att felsöka sitt skytte?

How to enbiggen my eddification?

I FWB65-väskan ligger en måltavla med ett sånt här felsökningsschema printat på baksidan, men det stämmer knappast för gevär.
Bild

Finns det en motsvarighet för gevär? Det närmsta jag hittar är denna
Bild
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 49 gånger i 33 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Inläggav vettedax 21 okt 2022, 16:26

Har själv ett sånt sikte på en äldre BSA..fick ändra paralaxen med hjälp av en sax å flytta ut linsen lite..brukar gå å passa in i de små hacken i framtill...sen justera ner avtryckarvikten till ca 400g...det gör susen..
vettedax

Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg
Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100

Inläggav ryden 21 okt 2022, 20:47

:)
Precis vad som står på att-göralistan
Air Arms - Power, Precision and Pride!
Användarvisningsbild
ryden

Tack utdelade: 20 gång
Tackad: 49 gånger i 33 inlägg
Skytteklubb: Futurum IF
Luftvapen favorit: FWB 65

Föregående

Återgå till Tuning - Service - Reparationer - Custom