Välkommen Gäst
Ny på forumet
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Ny på forumet
Tjena är helt ny här! Är 25 och har nyligen börjat skjuta luftgevär och har snöat in mest på de gamla Haenel gevären. Väldigt förtjust i repeter mekanismen. Har för närvarande en Haenel 49a och en 310. Förvånansvärt bra precision i dem... Ämnar även att köpa en helt ny HW95 och så letar jag även efter en Haenel 33 men detta verkar extremt svårt att hitta.. om någon har någon av dem till salu så är jag intresserad. Kul att det finns ett svenskt forum för luftvapen! Läst mycket här innan jag gick med...
Mvh Fredrik
Mvh Fredrik
- Superswede
- Tack utdelade: 0 gång
Tackad: 4 gånger i 1 inlägg - Luftvapen favorit: Weihrauch HW95 Luxus
Re: Ny på forumet
Välkommen, kolla på Auctionet och egun. De brukar inte gå billigt. Jag renoverade en 310 och fick tag i en syntetpackning i stället för läder i Tyskland, en mycket rolig bössa.
- PLUTTE
- Tack utdelade: 40 gång
Tackad: 109 gånger i 79 inlägg - Luftvapen favorit: FWB 127 HW 30s cal 22
HW95 blir du nog nöjd med. Inte helt hundra bra men säkert bland de bättre. köpte en för två månader sedan å nöjd.. köp en 4.5 å den dyrare varianten
För att följa länken så måste du registera dig.
- vettedax
- Tack utdelade: 25 gång
Tackad: 299 gånger i 256 inlägg - Luftvapen favorit: fx 2000 HW 98 Diana 100
Välkommen, det finns en fin Haenel 303 på Tradera nu så du vet, Haenel 33 var mitt första luftgevär, bra bössa, prisvärd när det begav sig, som en HW 30 med sämre avtryckare ungefär.
- Tempest
- Tack utdelade: 96 gång
Tackad: 145 gånger i 124 inlägg
Tempest skrev: Haenel 33 var mitt första luftgevär, bra bössa, prisvärd när det begav sig, som en HW 30 med sämre avtryckare ungefär.
nu är du nog ute och cyklar... Haenel 33 var ett träningsgevär som byggdes rund WW2. Schmeissers patent. och det är och var allt annat än prisvärd även då
It don't mean a thing if it ain't got a spring
för många luftgevär helt enkelt
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

Chris - Inlägg: 1671
- Tack utdelade: 281 gång
Tackad: 335 gånger i 231 inlägg
Så det kan gå, fel siffror, det var så klart en 303 jag menade.
- Tempest
en fråga?? dessa bössor såldes väl på hobbex på 70talet å var väldigt trötta bössor.. eller har jag fel nu???
- vettedax
vettedax skrev:HW95 blir du nog nöjd med. Inte helt hundra bra men säkert bland de bättre. köpte en för två månader sedan å nöjd.. köp en 4.5 å den dyrare varianten
Exakt en sådan vill jag ha! Luxus modellen med den förlängda kolven som döljer brytmekanismen.
Vad jag var hört så är HW bland det bästa man kan köpa i luftvapen väg. Dem ser onekligen väldigt fina ut och verkar skjuta fantastiskt bra.
- Superswede
vettedax skrev:en fråga?? dessa bössor såldes väl på hobbex på 70talet å var väldigt trötta bössor.. eller har jag fel nu???
Nu vet jag ju inget om vad som såldes på 70 talet men båda mina har hyfsat bra med kraft. Går genom en ölburk på 35 meter och träffar väldigt bra för att skjuta rundkulor. På 10 meter som dem är gjorda för går det skjuta hål i hål ibland.
- Superswede
PLUTTE skrev:Välkommen, kolla på Auctionet och egun. De brukar inte gå billigt. Jag renoverade en 310 och fick tag i en syntetpackning i stället för läder i Tyskland, en mycket rolig bössa.
Jag har varit nyfiken på dem där syntetpackningarna. Fungerar dem bra? Läst lite blandat om dem. Mina är genomgångna av den jag köpte av så inget behöver göras...
Förstått att det inte är värt att montera starkare fjäder heller utan att precisionen bara blir sämre och det sliter mer?
- Superswede
Jag satte i en lite starkare fjäder i min 49a men det gav inte så stor effektökning, det är nog pga den korta slaglängden som det blir så, knappt värt besväret, en fjäder som skulle göra skillnad skulle nog bli för hård att spänna upp.
- Tempest
vettedax skrev:HW95 blir du nog nöjd med. Inte helt hundra bra men säkert bland de bättre. köpte en för två månader sedan å nöjd.. köp en 4.5 å den dyrare varianten
Får du inte med siktbladet och korntunneln när du tittar i kikarsiktet?
Air Arms HFT500 .177 - Hawke Airmax 30 3-12x50
Kidd/SCR 10/22 - Delta Optical Titanium HD 2.5-15x50 / Holosun HS510C
Bergara B14-r Carbon .22lr - XLR Chassi - Element Nexsus 5-20x50 FFP -Sphur SP-3601 - TriggerTech Diamond 2-stage
Diverse krutisar
Kidd/SCR 10/22 - Delta Optical Titanium HD 2.5-15x50 / Holosun HS510C
Bergara B14-r Carbon .22lr - XLR Chassi - Element Nexsus 5-20x50 FFP -Sphur SP-3601 - TriggerTech Diamond 2-stage
Diverse krutisar
-

Freddy71 - Inlägg: 28
- Tack utdelade: 3 gång
Tackad: 3 gånger i 3 inlägg - Skytteklubb: SSF
- Luftvapen favorit: Air Arms
Freddy71 skrev:vettedax skrev:HW95 blir du nog nöjd med. Inte helt hundra bra men säkert bland de bättre. köpte en för två månader sedan å nöjd.. köp en 4.5 å den dyrare varianten
Får du inte med siktbladet och korntunneln när du tittar i kikarsiktet?
Nä det syns inte överhuvudtaget i kikaren
- vettedax
Superswede skrev:PLUTTE skrev:Välkommen, kolla på Auctionet och egun. De brukar inte gå billigt. Jag renoverade en 310 och fick tag i en syntetpackning i stället för läder i Tyskland, en mycket rolig bössa.
Jag har varit nyfiken på dem där syntetpackningarna. Fungerar dem bra? Läst lite blandat om dem. Mina är genomgångna av den jag köpte av så inget behöver göras...
Förstått att det inte är värt att montera starkare fjäder heller utan att precisionen bara blir sämre och det sliter mer?
För mig funkar det super bra, men har själv inte gjort några efterforskningar som du har gjort då jag trodde de var bra. Man ska nog inte öka de i kraft då de är gjort för korthåll och blir jobbigt att ladda om . Har köpt en liten bana med rörliga figurer som bössan andväns på

- PLUTTE
Den här Hw95 ligger på min önskelista, har för mig att någon köpt en sån men med kortare pipa?
Den här Hw95 ligger på min önskelista, har för mig att någon köpt en sån men med kortare pipa?
- PLUTTE
PLUTTE skrev:För att följa länken så måste du registera dig.
Då föredrar jag ju HW98'an med den kraftigare pipan & så slipper man fula riktmedel, om man nu ska köra med kikare det vill säga.
AA S400 MPR FT/Aeron CZ Stock/Hawke SW 8-32X56
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
AA Galahad R Carbine/Aztec 5,5-25X50
AA S400F Classic/Aztec 5,5-25X50
AA TX200 HC/Hawke Vantage 6-24X44
HW35E/UTG 3-12X44
FX Dreampup/Element Optics Helix 6-24X50
Tikka T1x 22lr/Element Optics Helix 6-24X50
-

börne - Inlägg: 19468
- Tack utdelade: 2950 gång
Tackad: 6336 gånger i 2515 inlägg - Skytteklubb: Mörrums Skyttegille
- Luftvapen favorit: Air Arms
Jag testade min i kronon nyss..204mps med jsb 4,53..helt orörd ..så bra snärt i HW95.
- vettedax
Vill man ha en fjäderdriven repeter, finns ju även Diana "Oktoberfest", som tom har räfflad pipa. Vill man träffa rätt, är det nog ett bättre val en än antik Haenel. Som dessutom kan ha alla möjlia ålderssymptom.
Gamla Haenel är ofta orimligt dyra, pga att mänga lägger sentimentala värden i dem.
"Oktoberfest" och andra tivoligevär använder kopparpläterade BB kulor. (4,4mm) Använder jag själv för övrigt i alla mina BB rundkulevapen, då det frastiskt minskar antalet rikoschetter. . För att följa länken så måste du registera dig.
Gamla Haenel är ofta orimligt dyra, pga att mänga lägger sentimentala värden i dem.
"Oktoberfest" och andra tivoligevär använder kopparpläterade BB kulor. (4,4mm) Använder jag själv för övrigt i alla mina BB rundkulevapen, då det frastiskt minskar antalet rikoschetter. . För att följa länken så måste du registera dig.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
Luftpangarn skrev:Vill man ha en fjäderdriven repeter, finns ju även Diana "Oktoberfest", som tom har räfflad pipa. Vill man träffa rätt, är det nog ett bättre val en än antik Haenel. Som dessutom kan ha alla möjlia ålderssymptom.
Oktoberfest-geväret har verkligen inget bra rykte out off the box och det förstår man ju om man tittar på priset.
det krävs en hel del jobb för att få det att funka någorlunda bra. finns ju en evighetstråd på tyska CO2 forum som beskriver eländet.
gamla Haenel används till och med fortfarande på Tivoli och även Anschütz 275 är bra repeterare. man får ju inte glömma vad de är till för: korthållsskytte mellan 5-10 meter.
Senast redigerad av Chris 12 nov 2022, 20:35, redigerad totalt 1 gång.
= https://drive.google.com/drive/folders/13n7TnnWy2iSVwkCTJaPIyek1nfh39HQ-?usp=drive_link
-

OK Chris, jag har ungen egen erfarenhet och borde nog inte uttalat mig.
När jag själv var ute efter repeater för några år sedan, slöt jag mig till beslutet att satsa på CO2 drift i stället. Men det funkar inte kring/under sådär +10 grader, så det är inte jämförbart av det skälet.
Annars rekomenderar jag Umarex / Hämmerli 850/M2 som den ultimata CO2 repeatern. Det är ett högprecisionsgevär. Eller Walther bygelrepeater också med perfekt precision - men utan möjlighet att montera kikarsikte. Nöjer man sig med 10mm spridning per 10m, så tycjer jag Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeter är sinnessjukt rolig. Men man måste plocka upp hylsorna från marken (filten).
Men som sagt, fjäderdrift och CO2 drift är olika saker.
När jag själv var ute efter repeater för några år sedan, slöt jag mig till beslutet att satsa på CO2 drift i stället. Men det funkar inte kring/under sådär +10 grader, så det är inte jämförbart av det skälet.
Annars rekomenderar jag Umarex / Hämmerli 850/M2 som den ultimata CO2 repeatern. Det är ett högprecisionsgevär. Eller Walther bygelrepeater också med perfekt precision - men utan möjlighet att montera kikarsikte. Nöjer man sig med 10mm spridning per 10m, så tycjer jag Umarex "Cowboy Rifle" bygelrepeter är sinnessjukt rolig. Men man måste plocka upp hylsorna från marken (filten).
Men som sagt, fjäderdrift och CO2 drift är olika saker.
Favoriter för tillfället; Colt Government 1911 A1 diabol och UX Race Gun.
- Luftpangarn
- Tack utdelade: 1521 gång
Tackad: 343 gånger i 230 inlägg - Skytteklubb: nej, inte än
- Luftvapen favorit: Kan ändra sig ;-)
äger ju verkligen ganska många fjäderluftgevär från ca 1920 - 2000 i alla möjliga klasser som används till och med av toppskyttar på toppnivå världen över på sin tid men jag kan faktiskt förstå förtjusningen för dem där gamla Haenel, Anschütz, Mars eller Diana30 repeterare.
välfungerande modeller är riktig kul att skjuta med och har definitiv sin charm.
äger en Haenel 310, en Haenel 33 junior, en Mars 100 och en 49 (utan "a") i karabinerskaft.
välfungerande modeller är riktig kul att skjuta med och har definitiv sin charm.
äger en Haenel 310, en Haenel 33 junior, en Mars 100 och en 49 (utan "a") i karabinerskaft.
Senast redigerad av Chris 12 nov 2022, 21:04, redigerad totalt 1 gång.
-

Tempest skrev:Jag satte i en lite starkare fjäder i min 49a men det gav inte så stor effektökning, det är nog pga den korta slaglängden som det blir så, knappt värt besväret, en fjäder som skulle göra skillnad skulle nog bli för hård att spänna upp.
Jag har samma erfarenhet med min Haenel 310. Satte in en sk. exportfjäder men skillnaden var marginell. Som du säger så är nog slaglängden begränsningen här vilket är synd...något mer kraft hade ju gjort den mer skjutbar på lite längre avstånd.
- Don Tommaso
Tackad: 6 gånger i 4 inlägg
Luftpangarn skrev:Vill man ha en fjäderdriven repeter, finns ju även Diana "Oktoberfest", som tom har räfflad pipa. Vill man träffa rätt, är det nog ett bättre val en än antik Haenel. Som dessutom kan ha alla möjlia ålderssymptom.
Alla gamla Haenel har räfflad pipa även dem och vad jag själv har läst så är oktoberfest geväret ganska värdelöst bortom typ 5 meter... Båda mina gamla Haenel i fint skick duger utmärkt till att plinka ölburk och snusdosa på längre avstånd och går skjuta ganska tight grupp med på kort avstånd så dem är nog dyra för att det finns inte mycket som liknar dem i fjäderväg...
- Superswede
Chris skrev:äger ju verkligen ganska många fjäderluftgevär från ca 1920 - 2000 i alla möjliga klasser som används till och med av toppskyttar på toppnivå världen över på sin tid men jag kan faktiskt förstå förtjusningen för dem där gamla Haenel, Anschütz, Mars eller Diana30 repeterare.
Jag är nyfiken, hur är 33 modellen jämfört men 49? Skjuter dem liknande? Förstått att det är samma i princip och att 49 är "sporter" modellen på 33. Blir avis på att du har en 49 i karabiner stock...det är lite vad man drömer om. Herren jag köpte båda mina av hade en 310 i en Mauser 94 stock men den skulle han ta med i graven sa han...
- Superswede
Hej
är ju inte direkt en Haenel samlare och bössorna kom till mig utan att jag kunde göra nåt åt det
här är den 49 med "Mewa" stämpel som är enligt tyska entusiaster verkligen sälsynt i detta skaft.
till skillnaden av "vanliga" 49a har den ett "Kimmenblock" så det bakre riktmedlet sitter på en block med skruvjustering.
"MEWA" stämpeln samt detta intyger enligt Haenelfantaster att det inte handlar om ett "mellanmodell" efter 33an... men som sagt... jag har igentligen ingen aning.
på denna bild ser man Haeneln 33, sen en Haenel 49 och nederst en Haenel 33 junior
och ja... dem skjuter igentligen likadana... men det kann finnas skillnader i trycket mm.
men inget jag vet om i detaljer... är inte riktigt min grej.
men roliga är dem faktiskt
är ju inte direkt en Haenel samlare och bössorna kom till mig utan att jag kunde göra nåt åt det
här är den 49 med "Mewa" stämpel som är enligt tyska entusiaster verkligen sälsynt i detta skaft.
till skillnaden av "vanliga" 49a har den ett "Kimmenblock" så det bakre riktmedlet sitter på en block med skruvjustering.
"MEWA" stämpeln samt detta intyger enligt Haenelfantaster att det inte handlar om ett "mellanmodell" efter 33an... men som sagt... jag har igentligen ingen aning.
på denna bild ser man Haeneln 33, sen en Haenel 49 och nederst en Haenel 33 junior
och ja... dem skjuter igentligen likadana... men det kann finnas skillnader i trycket mm.
men inget jag vet om i detaljer... är inte riktigt min grej.
men roliga är dem faktiskt
Senast redigerad av Chris 13 nov 2022, 21:25, redigerad totalt 2 gånger.
-

33 inlägg
• Sida 1 av 2 • 1, 2
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
likartade trådar