Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
Luftpangarn skrev:Värt att betänka är att alla moderna PCP vapen med tryckregulator, typiskt sett jobbar med sådär 55-65bar.
Med tillräckligt lång pipa och grov kaliber, är det ju inte så svårt att slå ut en motståndare. Jag kan inte räkna på saken, men jag gissar att .50 kaliber med gevärslång pipa och 850psi/60bar lämnar något i stil med ett hundra Joule? (Kan vara det dubbla, bättre koll har jag inte.) Det där monstruösa "Texan" "luftgeväret", som ju snarare ser ut som något slags "bazooka-blåsrör" av larvig längd och med .50 kaliber, lämnar väl ett par hundra Joule, vill jag minnas?
börne skrev:Men detta är ju förbannat Off Topic i denna tråd, synd att smutsa ner den med moderna saker & dravel om en massa annat när den handlar om "När kom det första luftgeväret till världen"
Luftpangarn skrev:Jag tycker du ska skärpa dig Börne.
börne skrev:Jag är rak & säger precis det jag tycker i text eller direkt till personen i fråga.
Luftpangarn skrev:För övrigt Börne, görs det ju väldigt många inlägg som inte har ett smack med luftvapen att göra……………
gnoer skrev:För att återgå till tråden fans på 1200 kinesiska pcp bössor av bränd lera
som sköt ler kulor för fågeljakt. En pipa med en ler boll i ändan o en ventil,
Bössan laddades med en lös stång som pumpade in luft genom pipan i bollen
börne skrev:Luftpangarn skrev:Jag tycker du ska skärpa dig Börne.
Det får du såklart tycka & jag tycker du ska sluta sväva iväg åt alla håll i dina inlägg om en massa annat än det tråden handlar om, det gör du ofta.
Dravel var kanske väl hårt... Men vad har en 900 joule Airforce Texan .50, jakt med luftvapen eller 22lr, moderna självförsvarsvapen, jakt med compoundpilbåge, bell targets på Engelska pubar, 22sr, rädda hundar eller folkmord med trådens ämne att göra?
Jag är rak & säger precis det jag tycker i text eller direkt till personen i fråga. Vissa klarar inte av att man säger precis det man tycker, Silwer fick kritik, jag får kritik, men det skiter jag i & kommer fortsätta säga det jag tycker... PK är långt från vad jag är.
Gilla det eller inte, upp till var & en. Du & jag går inte ihop, så enkelt är det.
Sorry för en massa Off Topic i tråden igen.
sigge63 skrev:börne skrev:Luftpangarn skrev:Jag tycker du ska skärpa dig Börne.
Det får du såklart tycka & jag tycker du ska sluta sväva iväg åt alla håll i dina inlägg om en massa annat än det tråden handlar om, det gör du ofta.
Dravel var kanske väl hårt... Men vad har en 900 joule Airforce Texan .50, jakt med luftvapen eller 22lr, moderna självförsvarsvapen, jakt med compoundpilbåge, bell targets på Engelska pubar, 22sr, rädda hundar eller folkmord med trådens ämne att göra?
Jag är rak & säger precis det jag tycker i text eller direkt till personen i fråga. Vissa klarar inte av att man säger precis det man tycker, Silwer fick kritik, jag får kritik, men det skiter jag i & kommer fortsätta säga det jag tycker... PK är långt från vad jag är.
Gilla det eller inte, upp till var & en. Du & jag går inte ihop, så enkelt är det.
Sorry för en massa Off Topic i tråden igen.
![]()
![]()
Luftpangarn skrev:Enbart emojis är inte glasklar kommunikation. Vad menar du ”Sigge63”?
sigge63 skrev:jag håller med börne till 100 procent
Tempest skrev:Kanske inte konstigt att fjädergevär inte fanns i början, de har ju en inbyggd begränsning i hur mycket effekt man kan få ut av en uppspänning, muskelstyrkan sätter stopp där så de skulle ju aldrig ha kunnat användas i tex krig eller jakt på ett effektivt sätt, jämför med pilbågen som konkurrerades ut av armborsten mycket pga att de kunde spännas upp med spel med utväxling som gjorde så att mer energi kunde spännas upp utan så stor muskelansträngning. Det hade varit intressant att veta om det har funnits fjädergevär med nån sorts utväxling på uppspänningen som tillåter mer energi i fjädern än hävstångsverkan gör på samma sätt som armborst tillåter mer energi med vevspel?
Återgå till Övrigt, luftvapenrelaterat
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster