Välkommen Gäst
Moderatorer: Leopold, Nitro, atte69
hooods skrev:Har nu börjat kika på hw77/97 i 5,5mm. Vad kan jag förvänta mig för precision från dessa på 30m? Allt ovan i 10 joule förresten.
Allt gott.
hooods skrev:så bör jag kunna förvänta mig kring 1-2cm spridning under bra förutsättningar på 30m?Givet att jag gör min del.
Stinsen skrev:När jag skjuter fjäderluftgevär från bänk, vilket jag inte anser att de är gjorda för, så försöker jag imitera en ställning som är så lik min stående ställning som möjligt.
Ofta när man skjuter från bänk så blir det att man lutar sig mycket framåt, men det funkar inte för mig av nån anledning.
Mina Underspännare, tex Hw97 och tx200 är mycket mindre känsliga för hur man skjuter dem, men de har nödvändigtvis inte bättre egenprecision än mer svårskjutna luftgevär.
Men, det kan ju också vara så att du fått en kass pipa...
Stinsen skrev:Som sagt, mina Underspännare är inte heller petiga. Det är antagligen därför Hw97 och tx200 är så otroligt populära.
Andra gevär är mycket mer svårskjutna.
Jag satte på en pipvikt på ett luftgevär och då sjönk träffläget 10-15 cm på 35 meter. Rekylen lyfter alltså pipan rätt mycket vid avfyrning. Det gör det väldigt viktigt att inte luta vapnet olika från skott till skott.
Din Hatsan borde kunna skjuta bättre om det inte är nåt fel på den.
Har du provat rengöra pipan? Ibland verkar det påverka en del.
Stinsen skrev:Jag satte på en pipvikt på ett luftgevär och då sjönk träffläget 10-15 cm på 35 meter. Rekylen lyfter alltså pipan rätt mycket vid avfyrning.
hooods skrev:Någon som har erfarenhet av hw97 i cal .22, 10 joule och högre.
vettedax skrev:Undra om den svängningen blir även på en Feinwerkbau 300 eller min Diana 54 ???
börne skrev:vettedax skrev:Undra om den svängningen blir även på en Feinwerkbau 300 eller min Diana 54 ???
Skulle tro alla fjäderbössor ger svängning i pipan. Sen spelar ju effekten roll så en 10J bössa rör sig ju mindre än en likadan i 21J.
En annan sak med Hatsan t.e.x. är ju att dom är oftast byggda för hög effekt & har långt slag & lång locktime i jämförelse med en bössa byggd för 10J där man har en snabb avfyrningsprocess med betydligt kortare locktime, d.v.s. diabolen lämnar loppet snabbt från det man tryckt av.
Återgå till Luftgevär (Fjäder & Gasfjäder)
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster